X10 Mini eller Xperia X10

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by Leogbg, Jun 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leogbg

Leogbg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej.

Vilken lur bör jag köpa? Jag vill ha en bra lur med ok kamera. Swedroid rapporterar om att den lilla tar bättre bilder vilket är konstigt tycker jag. X10 tar tydligen översaturerade och oskärpta bilder. Är detta vanligt? Jag tycker dock att den lilla med ikon menyer som man sveper åt höger/vänster liknar iphone litegrann. Jag har en iphone 3g idag och är sugen på en riktig Android lur/ny design.

Skärmen på den lilla verkar inte heller vara riktigt bra. Jag står nu och väljer. Jag skulle kunna köpa den lilla och köpa en bra digitalkamera för de pengar som jag sparar. Dock är jag rädd för att det kommer dyka upp saker som jag inte kan göra med den lilla.

Jag vill bland annat kunna lägga till händelser i kalendern snabbt, kolla Internet på bussen/tåget, använda skype i bakgrunden etc. Jag har som sagt ingen Android lur idag och därför är det svårt att komma på användningsområden. Ni som har erfarenhet av lurarna eller har kunskap. Vad tycker ni själva skiljer lurarna åt förutom det uppenbara?

Jag tror att Android 2.1 kommer hjälpa Xperia X10 något otroligt medan den lilla kommer halka efter med sin 600 MHz processor.

2. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Vi anser att kameran i minin är snäppet vassare. Visst har X10 fler megapixlar, men det resulterar bara i mer oskärpa. Skulle jag välja en androidlur utifrån kameran (stillbilder) skulle jag idag välja minin. I övrigt så är det svårt att ge några konkreta åd, men personligen anser jag minin vara betydligt mer prisvärd.

3. Leogbg

Leogbg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för dina tankar om kameran

Förstår det. Det hela bottnar väl i vad man tycker om skärmens storlek/kvalite och om man vill ha t9/skärm qwerty. Vad jag förstår, ska man i sin helhet kunna använda Mini precis som Xperia X10 förutom att vissa applikationer kanske inte finns. Men skärpan i stillbilder handlar alltså om optiken och ingen framtida uppdatering?

Den lilla är riktigt prisvärd tycker jag också. Att man bara har en widget per sida stör inte så mycket eftersom ingen vanlig användare har så många ändå. Jag får fundera vidare men som sagt skärmens storlek och kvalite är tankenötter.

Tre frågor bara:

1. Trots det lilla T9 tangentbordet. Går det relativt snabbt med kalendern?
    2. Fungerar multitasking precis som på en vanlig Android lur? Det vill säga att till exempel kunna köra skype i bakgrunden?
    3. Skärmens kvalité ser inte så bra ut på bilderna men irl kanske man inte stör sig så pass mycket?

Last edited: Jun 2, 2010
  4. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

I dagsläget har jag åtta widgets på fem skärmar, och det är nog rätt så normalt. Att bara kunna ha en widget på varje skärm, och inga ikoner samtidigt skulle jag bli tokig på. Har dock läst att detta ska kunna lösas med 'aHome Mini'.

Hur du tycker att storleken på skärmen fungerar är upp till dig, men personligen så skulle jag (utan att ha testat X10 Mini) inte klara mig med bara touch på en sådan liten skärm. Detta bland annat baserat på användandet av HTC Tattoo vilken har en 2.8"-skärm, vilket i min mening är på tok för litet, (3.2" är gränsfall).

Efter det står mellan X10 och mini så blir man lite nyfiken på om du har ratat bort andra modeller, (och varför isåfall) eller om du köper på märket? I vilket fall så kan det vara en bra idé att kolla på t.ex HTC Desire eller Legend. Båda två väldigt kapabla telefoner, som är bra mycket mer prisvärda än X10 (egen åsikt). (båda dessa faller på kameran dock. Kan detta vara en orsak till ditt val kanske?)

När det kommer till multitasking så bör det inte vara några problem, och jag tror inte heller att SE skulle ha lagt till en spärr på den punkten.

Mini kostar dock bara hälften av vad X10 gör, och det kan göra mycket i ett sånt här val. Jag tycker att du borde gå till en elektronikaffär, och testa båda telefonerna. på så sätt så bygger du dig en egen uppfattning, och det är det som betyder mest i slutändan.

5. Grimster

Grimster Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Personligen tycker jag det verkar lite konstigt att sitta och välja mellan X10 och X10 mini. Det är två helt olika telefoner som enligt mig vänder sig till två helt olika kundsegment.

För mig så var mini aldrig ens aktuell pga den lilla skärmen och det faktum att den hårdvarumässigt sett är nerbantad jämfört med X10 vilket inte är så konstigt eftersom den är väsentligt mycket billigare.

Hade mer förstått om man stått och valt mellan t.ex X10 och HTC Desire.

Men det är jag det. :)

6. Leogbg

Leogbg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilka widgets är det som du har då? Direkt om jag tänker efter vilka widgets som jag kan tänkas använda är det Facebook, SR, Kalender, Tid, Väder och kanske Spotify.

Tanken bakom varför jag ratar andra modeller är dels för att de har en sämre kamera som du gissade men även för att jag tycker att deras design på insidan är för flashigt helt enkelt. Ett exempel är klockan där jag vill ha en stilren och enkel sådan. Jag behöver ingen som är stor, klumpig och är för visso snygg (tills man vänjer sig och tröttnar). Sedan är Desire ingen snygg telefon på utsidan heller.. och då kanske du tänker på Legend som är snygg men den ratar jag av samma skäl som Desire eftersom den använder sig av Sense.

Last edited: Jun 4, 2010
  7. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

De widgets jag använder för tillfället är
    klocka, två snowstorm-widgets, musik-widget, kalender, mail, engadgets widget, och den inbyggda settings-widgeten.

När det kommer till sense så kan du väldigt enkelt installera ett alternativ direkt från android market.

Thread Status:
Not open for further replies.