X10 Mini Pro , dålig batteritid.

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Bim, 6 aug 2010.

1. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag tycker jag har jättedålig batteritid.

Laddade mobilen under natten. Vakna klockan 9, batteriet var väl på 89% , drog ur laddarn under natten.

Nu visar det 28% efter 7½ timma. o_O

59% på skärmen.
    15% inaktiv.
    12% mobilens viloläge.
    8% wifi.

Vanligt?

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Låter lite lite. Har du haft telefonen länge? Batteriet brukar bli bättre efter x antal lasdninfar.

3. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Inte så konstigt. Din skärm ser ju ut att ha varit aktiv väldigt länge (ca 60% av den totala tiden) och den drar nog mest ström av allt (så är det väl på i pincip alla telefoner skulle jag tro). Hos mig ser det ut något typ så här just nu efter ca 3.5h och 97% kvar av batteriet (har haft ett kort samtal på några få minuter och lyssnat på radio typ 30 min) dvs. den har mest varit i viloläge.

55% inaktiv.
    34% mobilens viloläge.
    6% på skärmen.
    4% system.

Last edited: 6 aug 2010
  4. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gissar på att jag haft mobilen i en vecka ungefär.

Hur laddar ni era mobiler , spelar de någon roll? Ladda den under natten? Den lyser ju grönt då den är färdigladdad?

Aktiv? När jag klickar på "59% skärmen" så får jag upp att driftstid 8min 48sek, vad innebär det? Hmm..

5. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Du kan ladda telefonen hur du vill bara du undviker att helt ladda ur den alltför ofta.

Verkar ju något helknasigt med din skärm i så fall. Hur kan den på 8 minuter stå för 59% av strömförbrukningen på total 7.5 timme ? Efter 5 minuters driftid står min skärm för 6% av strömförbrukningen på totalt 3.5 timme. Skall dock tillägga att jag alltid kör ljusstyrkan
    på lägsta möjliga (du kanske kör på max ??).

Kanske skulle ta ett snack med SE support alternativt affären du köpt den från.

Last edited: 6 aug 2010
  6. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det verkligen rätt? Jag sänkte skärmen till längsta ljus, efter att jag haft högsta.

Startade om mobilen, men hösta och då står det 73%.

EDIT:

Uppdaterade några gånger , då höjs den ju? Kom upp i 78%. hmm

7. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Har inte tittat på hur det ser ut hos mig efter omstart, men om telefonen ligger inaktiv så skall ju skärm kontinuerligt sjunka medan inaktiv och mobilens viloläge skall öka. Efter 12h av väldigt lite aktivitet ligger min skärm nu på 4%, inaktiv 59%, mobilens viloläge 36% och systemet 2% och jag har 94% kvar av batteriet.

Om jag förstått din användning rätt, så ser det inte ut så hos dig. Låt den ligga över natten och se vad den visar imorgon. Visar skärm fortfarnde 2 siffrigt värde, så är något inte rätt och du bör konsultera SE support. Du kan ju ha mina värden som referens.

8. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Har oxå tyckt att det är dålig batteritid. Dock har jag bara haft min x10 mini pro i 3 dagar, så det har blivit väldigt mycket användning av den då det är min första Android mobil.
    Men skärmen har varit mellen 55-66%. Då har jag dock ställt in den på 75% ljusstyrka, kanske borde testa 50%.

9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Då kommer batteriet bli bättre. Brukar krävas x antal laddningar för
    att batteriet ska bli i toppform.

10. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

18% ligger batteriet på efter 13 timmar.

50% ljusstyrka på skärmen.

Inte gjort något speciellt med den, kollat lite på internet, pratat i tele i 5min, smsat då och då, inte mycket annat!

11. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

mitt batteri klarar nätt och jämnt en dag med lite spelande, lite telefonprat, internetsurf och smsande:S tror jag har 20% kvar nu och tog den ur laddaren strax före 7 imorse

12. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade 10% kvar när jag kom hem vid elva, drog ur laddarn vid 8.. hmm..

Smsande, kollat lite på internet..

Skärmen står fortfarande högt!

Kollade på morgonen när då stod det 20% på skärm.. inaktiv låg väl vid 40-50%

EDIT:

och jag hade ljusstyrkan på 50%.

13. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Hur lång driftstid i minuter har du på din skärm ?

Prova att ha skärmen på minsta ljusnivån ett tag (innomhus finns ingen anledning att ha något annat) och se hur det påverkar procentsatsen för skärmen samt batteriet. Vet inte hur stor skillnad det är i batteriföbrukning mellan min och 50%. Den kanske är betydligt större än vad jag inbillar mig.

Mitt batteri står på 76% efter 2d och 10h (fast jag har ju inte använt den alls idag). :)

Last edited: 8 aug 2010
  14. Bim

Bim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

4 timmar. Vad innebär det?

50% och max ljusstyrka var de inte stor skillnad tycker jag.

Har du på lägsta ljusinställningarna?

Jag smsar ju , vad jag tycker är lite blir väl minst 30-50sms på en dag.

Lite surfandes. 5-15min.

15. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Min batteritid varierar minst sagt. Vissa dagar är den hur bra som helst, men de senaste dagarna har det inte räckt hela dagen.

Jag kopplade ur laddare 11:48 idag, har inte rört den förutom att jag har skickat typ 10 sms, har nästan lägsta skärmstyrka och batteriet är redan nere på 89% o_O

16. HoA

HoA Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hur är det vid dålig mottagning? Använder telefonen en högre effekt för att få kontakt med lämplig mast?

Jag tycker mig se ett samband mellan dålig batteritid och mina arbetstider - det är extremt dålig mottagning på min arbetsplats. Provade att stänga av all datatrafik samt köra enbart 2G och då märktes det knappt på batteriet efter ett normalt arbetspass. Ska testa kombinationerna 2G+datatrafik samt 3G utan datatrafik kommande dagarna. (Telefonen används knappt under arbetstid sånär som på enstaka SMS)

-H

17. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det hänger ihop.
    Här har vi SpringMobil och luren kör enbart 2G inom slavsändarnas täckning (finns två st. på området), den drar inte mycket ström då.

18. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jo det stämmer att telefonen drar mer batteri ju sämre täckning du har. Har ganska dålig täckning i mitt rum (där jag är mest) så det ligger säkert något i det, men jag har svårt att tro att det skulle vara hela sanningen.

Stänger man av datatrafiken får man radikalt mycket bättre batteritid. Jag var på semester i Portugal för någon månad sen (hade min HTC Magic då) och hade då 3G avstängt och smsade knappt något alls om dagarna. Batteriet räckte lätt 3-4 dagar då. Men man vill ju inte ha datatrafiken avstängd :(

19. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Min gammla G502 brukade jag ladda ungefär var 5 eller 6 dag. Ute i Stockholms skärgåd tappade jag signalen helt och ett fullt batteri tog slut på ett par timmar. Så underskatta inte hur mycket kräm det går åt vid dålig signal. ;)

Att stänga av data stänger liksom inte av någon elektronik. Det enda den gör är att hindra appar från att använda datalinan. Så länge du inte har något som periodiskt skickar data i bakgrunden, så skall det inte göra någon skillnad egentligen (men det är ju inte alla appar där man kan kontrollera detta).

20. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ojdå trodde inte det gjorde så stor skillnad faktiskt. Får väl lita på dig twintin ;-)

Jo jag vet men jag har flera appar som synkar med ett par timmars mellanrum och även push på gmailen. Min polare gör samma sak när han jobbar på båt på sin Hero och även han får 3-4 dagar längre batteritid.