X10 Mini, wifi problem!

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Stromqvist, 13 jul 2010.

1. Stromqvist

Stromqvist Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Halloj!
    Tänkte ta de lite kortfattat..
    Införskaffade mig en x10 mini och är ganska nöjd faktiskt, förutom en sak.. När jag ska ansluta till wifi hemma här via våran Sitecom router så vill de sig inte riktigt. Telefonen hittar nätverket och jag kan ansluta, ikonen kommer upp där uppe i statusfältet som visar att jag är ansluten t.om.
    Nu till de kluriga.. Jag kommer varken ut på internet, Android market eller något annat som kräver internetanslutning :( Testade hos en kompis med men de var samma problem där.
    Kan tilläggas att han kör oskyddat.

Någon annan som stött på samma problem och fått fram en lösning till det? Eller någon som har något förslag vars problemet kan ligga?

Läste en tråd här tidigare men den gav mig inget som hjälpte.
    Mvh.

2. BoS

BoS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem. Kör en Gigabyte-router och öppet. Har testat med static ip och laborerat med olika DNS. Samma dåliga resultat. Telefonen ansluter och verkar uppkopplad, men jag kommer inte vidare. Alla mina datorer ansluter utan problem, men min HTC Touch beter sig precis som telefonen ( ansluter men kommer inte vidare ) Tar även jag tacksamt emot tips

3. nilew

nilew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min första reaktion var att det kanske inte fungerar så bra med krypteringen, vet att en del datorer kan ha problem med WPA2 (tror jag det var).
    Men ni hade testat okrypterat!?
    Testa annars att sätta till WPA eller likn. för att felsöka.

4. Stromqvist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag upplever exakt samma som du..
    Min bror har en Xperia x10 den stora varianten och för han fungerar det klockrent att ansluta och surfa och allt annat..

5. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Jag har dock inte upplevt något WIFI problem med min mini än så länge. Har testat både med en Apple Airport Extreme Basestation med WPA2/AES samt en Sientific Atlanta WIFI router från Comhem med WPA/AES utan problem. Vet ej vad skillnaden kan tänkas vara.

6. magnum

magnum Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har ett liknande problem med min X10 Mini. Den hittar och är ansluten till mitt wi-fi hemma och allt fungerade perfekt de första dagarna, men sen har den inbyggda webbläsaren totalstrejkat sen igår. Jag förstår inte varför. Allt annat, Facebook, Youtube, Android Market, appar som ansluter till Internet och Opera Mini-webbläsaren fungerar som vanligt (som jag då tyvärr inte gillar lika mycket som den inbyggda).
    Den fungerar inte på 3G-nätet heller så det är inte bara under wi-fi-läge.

Är det någon som har en lösning till mig? :/

Last edited: 14 jul 2010
  7. Stromqvist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Såhär svara SE när jag beskriver problemet:

Hej Tobias!

Tack för att du kontaktade Sony Ericsson Contact Center.
    Vi beklagar problemet ni upplever med er Sony Ericsson Xperia X10 Mini.

Vi rekommenderar att ni i första hand startar om telefon och router. Kvarstår problemet bör ni uppdatera telefonens programvara. Det kan ni göra med hjälp utav våran uppdateringstjänst som ni finner på vår hemsida.

http://www.sonyericsson.com/cws/sup...ailed/updateservice/xperiax10mini?cc=se&lc=sv

Med vänliga hälsningar,
    /Johan
    Sony Ericsson Contact Center

8. BoS

BoS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag testat på jobbet mot vår trådlösa router som kör WPA-TKIP på CH1 och direkt efter att ha loggat in kom jag ut på nätet via wifi. Den kopplar även upp snällt efter varje nedkoppling pga skärmsläckning ( har valt detta för att spara batteri ). Såvitt jag förstår måste det vara något med X10minis wifi som inte lirar med alla routrar.

Har förresten senaste programvaran i minin 1.1.A.0.8 och även uppgraderat min Gigabyte-router med dess senaste programvara men det hjälpte inte ett dugg.

9. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Har du provat om den kopplar upp mot wlanet efter att telefonen varit inaktiv i mer än typ 5 minuter? För det problemet har jag här hemma :(

10. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Tror inte riktigt bdet är så enkelt. Själv har jag t.ex. en Apple Airport Extreme Basestation som jag inte har några problem med, medan andra har problem med exakt samma router (ibland även med samma inställningar).

11. BoS

BoS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har testat nu och den kopplar upp, även om det tar en stund innan telefonen släpps in på routern. Kör WeFi i bakgrunden med auto-connect on. Fungerar alltså helt tillfredsställande med routern på jobbet men hittar ingen "connection to the internet" via routern hemma trots att jag är ansluten och får IP-adress

12. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Okej, då har vi inte riktigt samma problem. Som twintin sa finns det många som har varierande problem med wlanet i Mini/Mini Pro. När jag pratat med SE ett par gånger sa dem att de jobbar på en mjukvaruuppdatering som skall lösa wifi-problemen. Tills dess får vi helt enkelt stå ut.

Du kan läsa om mitt och andras problem i den här tråden

13. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Jag upplever samma problem som er.

- Router på jobb (vet inte märket) kopplar snabbt upp sig till wlan igen men "page not found"
    - Router hemma (Dir-635) har stora problem att koppla upp sig igen, måste nästan alltid stänga av/sätta på wlan i systemet

14. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Kolla så ni inte har MAC-filtrering eller några andra säkerhetsåtgärder i routern. :)

15. Stromqvist

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Been there - Done that! :P Men hittade inget..

16. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Va göra nu då? Om man skickar in den byter dom garanterat bara hårdvara - som säkert är det samma som redan sitter i den. Hur tror ni SE approach blir? Är det kanske en mjukvarofix?