X10-uppdatering ska dubbla batteritiden

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av mgman, 4 maj 2010.

1. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Hittade denna länk via min hemmabio och dess X10 tråd.
    Stämmer det låter det lovande...

http://www.mobil.se/articles/X10-uppdatering-ska-dubbla-batteritiden-1.349278.html

mgman

edit:
    kan ju lägga in texten för den som inte orkar klicka sig vidare ;-)

________

Xperia X10 har visserligen ett stort batteri, men den har även en stor och strömslukande skärm. Många användare upplever att batteriet inte klarar mer än en dag utan att behöva laddas. Nu har Sony Ericsson tagit sig an problemet.

"Vi arbetar på en uppdatering som i praktiken fördubblar battertiden", så skriver en support-medarbetare på Sony Ericssons officiella Facebook-sida.

När man planerar att släppa uppdateringen som ska förbätta batteritiden framgår inte. Enligt obekräftade uppgifter ska dock Sony Ericsson ha en större X10-uppdatering på gång under den här månaden.
    Fotnot: Sony Ericsson verkar nu ha tagit bort meddelandet från sin Facebook-sida. Medelandet i sin helhet löd:
    "We don't provide change-logs for updates with any of our devices, this is our normal practice.
    As for your battery life issue, we are working on an update which should effectively double the battery time. No, I don't have release date
    information at this time :)
    Of course, we acknowledge you can have software problems, if you'd like to send me a detailed email of what else is happening to
    [email protected] we can look into it.

-Jeff
    Sony Ericsson Answers Team"

Last edited: 4 maj 2010
  2. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jojo.. det låter bra på pappret.. Men önsketänkande om jag får säga det själv.. hade blivit gladare om de hade lanserat en uppdatering till 2.1. Tycker lite synd om xperia användarna som får vara kvar i 1.6.

3. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Ähh, 1.6 duger, däremot är det en det SW saker dom borde fixa till innan 2.1, till ex låsskärmen, ljudvolymen vid samtal, ID tag när man kör headset, att man kan starta musik spelaren via headseten(gått på W950-960). Sen lite kod optimering och A knapps problemet :)
    Annars är det ju en grym lur :)

ans lås skärmen borde det va som på HTC, ett lås som kan får dubbel tappa upp istället för huvudlåsskärmen. störande som fan

4. droidgren

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Visst 1.6 är inslipad och klar på xperian, men problemet är att det bildas en segmentering av olika Androidversioner som ställer till det med för utvecklare och indirekt andra med nyare Androidversioner. Detta eftersom bakåtkompatibilitet leder till begränsningar och en tröghet i utvecklingen av funktioner på appar.

5. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det håller jag med om, men från SE.s sida borde dom fokusera på dom små SW irritationerna först, sen lägga krutet på 2.1.

Ska jag gå och störa mig på dessa små saker i 6 månader byter jag telefon istället för att väntar på en update och jag är nog inte ensam.

6. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dubbla batteritiden vore ju rätt enormt faktiskt. Jag ser isf hellre fram emot det än 2.x om jag fick välja :P

Jag ser hellre inget problem med segmenteringen då det är fullt klart ATT det kommer komma en uppdatering för de flesta (alla?) telefoner till 2.x framöver även om det inte sker idag så att utvecklingen på appar skulle stagnera pga att vissa har 1.6 tror jag inte på.

SE lär ju dessutom jobba på uppdatering till 2.x i bakgrunden men sen bör de ju även jobba på att finslipa 1.6 till så när som perfekt tills det att 2.x kommer. Jag ser hellre en "perfekt" 1.6 än en lite småkass 2.x som den kommer vara i början. Alla dessa småuppdateringar på vägen kommer vara till viss hjälp för SE.

7. droidgren

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Problemet är ju inte ATT det kommer utan NÄR det kommer. Ett halvår är alldeles för lång tid när v1.6 kom ut i höstas. Alla andra mobiler som har släppts i år har kommit med 2.1.
    Nej, utvecklingen kommer nog inte stanna men kvaliteten på de kommer ju vara sämre. Ju mer segmenterat android är dessto mer appar får som kraschar och uppför sig konstigt eftersom apparna är utvecklade på olika plattformar eller för största möjliga kompatibiltet.
    Det är inte bara SE som är boven i dramat utan även HTC som ännu inte har släppt uppdatering till HERO mfl. Men jag tycker SE kunde ha varit lite snabbare faktiskt.

8. SteamBoy-RR-

SteamBoy-RR- Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sluta hacka på SE allready :mad: som man ser här-> http://androidandme.com/2010/05/uncategorized/oldest-android-firmware-still-the-most-popular/

Så är SE knappast några bovar alls, HTC och de andra däremot däremot :P

Hehe blev lite irriterad på att alla verkar sticka nålar i sidan på SE, inte för att jag har en X10a men nästa månad så :cool: (Förhoppningsvis)

Android är redan segmenterat så sonyericssons del är marginell i det hela, och som jag förstår det har HTC haft en deal som gett dem företräde till 2.1 sant eller inte det kan vara en anledning till att SE dröjer lite. Och med ryktena om att Google är snart klara med kärnan i Android och bakelse hetsen kan lugna ner sig lite så man hinner njuta av dem innan man vill ha nästa. Det kommer förhoppningsvis lösa fragmenteringen så att Android blir en mer samlad upplevelse och på allvar kan konkurrera med fallfrukten :D

Ursäkta påhoppet men jag blev lite irriterad är ny här förresten, så på den punkten var det ett bra inlägg som värvade en ny medlem på forumet :teeth:

Last edited: 5 maj 2010
  9. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

man behöver bara läsa det som man är intresserad av. Allt annat behöver man inte ta till sig. Jag är väldigt nöjd med min X10:a och vet att jag inte är någon expert eller hacker eller freak så jag får läsa inläggen här maed lite "sunt" förnuft.

10. SteamBoy-RR-

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe jo man får skaffa den androiden man själv känner sig nöjdast med, jag är ute efter att stream:a film och musik från en mediaserver till en android lur så x10ans 4" och att jag gillar SE + inte bryr sig så mycket om multi-T på telefonen gör att mitt sikte är på en sådan.

11. SteamBoy-RR-

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

12. Vipan

Vipan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Visst slukar skärmen energi men den stora åtgången står uppenbarligen de ständiga uppkopplingarna för. Nu när jag själv styr den funktionen får jag 2 dygn minst utan laddning.

13. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Jag läste här i forumet att en del fick bättre batteritid om de startade om X10:an efter att man laddat upp den. När jag gorde det så fick jag dubblad batteritid, så fixar de den buggen så... :)

Jag använder också APNdroid plus att jag stänger av 3G när jag inte använde den. Får lätt ut 2 dygn nu :D

14. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Hur lång passningstid hade du (ca.) innan du började starta om efter laddning?

15. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Om jag minns rätt kunde jag hamna på runt 30% på kvällen, prövade några gånger att låta den vara över natten och det var 50/50 om den var vid liv när jag vaknade.

Häromdagen så laddade jag på kvällen och det var 100% innan jag gick till sängs så drog ur laddaren, men glömde starta om. När jag vaknade så var det ca 60% kvar, alltså nästan 40% borta på lite drygt 8 timmar, är inte helt tvärsäker men rätt så säker på att den var offline med APNdroid, jag brukar ha den så. Jag startade då om den och 60% höll då till kvällen dagen efter (kommer inte ihåg hur mycket användning det blev).

Ett annat exempel, drog ur laddaren runt 9 en lördagmorgon. Använde sen lite gps och google maps med sattelitvy. Lite småsurfande. En halvtimme musik med bluetooth. Tog ett par bilder, några sms. Pratade lite också. Kanske inte så mycket användande men det som jag hade tid/lust med, jag var inte orolig och höll igen. När jag inte använde den aktivt så var den offline med APNdroid och enbart 2G. Hade 2% kvar när jag satte i laddaren på söndag kväll runt 23. Med mitt medelanvändande så brukar jag ha mer i batteriet på kvällen dagen efter.

Liten notering, ca 15% försvinner relativt snabbt om man tex surfar, men man kan däremot prata runt en timme upptäckte jag igår.

Men 5 dygn som nån uppnått är jag imponerad av.

Last edited: 5 maj 2010
  16. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo visst vore det suveränt om alla telefoner hela tiden kunde ligga ute med samma system och ha daglig uppdatering för att säkerställa bästa kompatibilitet. Nu är det ju inte så och det kommer troligen aldrig ske. Man får ju anpassa sig efter det man har också. Det finns förmodligen inte folk på Win95 som hoppas kunna lira mjukvara skapta för Win7. De får helt enkelt anpassa sig och fortsätta leka Win95 fullt ut.

Jag hoppas SE fokuserar på att få ett stabilt och väl fungerande aktuellt system före att stressa fram det nya.

17. Khwaj

Khwaj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

lät intressant, lust o förklara hur?