X2 prisvärd?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Hotlips, 25 jan 2011.

1. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag har suttit på en förhandsbokning av en X2 i ganska exakt en månad och är väl ganska nöjd med det. Men idag fick jag se att Nvidia tänker släppa Tegra 2 3D med 1.2GHz propp i vår och fyrkärninga Tegra 3 senare under året.
    Det känns ju inte så kul att sitta och vänta på svindyr teknik som ingen kommer snacka om efter påsk. X2 är ju alltså old news innan den ens hunnit ut på hyllan. Är det bara jag som känner att det kanske borde återspeglas i priset?
    Med tanke på att det kommer ett helt pärlband med Tegra2 maskiner under våren, och nu alltså även en ny arkitektur med riktigt 3D stöd så känns ju inte X2 så där glödhet som den gjorde för en månad sedan.

Tankar, synpunkter?

2. dude

dude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag ska vänta på mwc och se vad som kommer ut där

3. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jo jag är faktiskt lite inne på det jag också. För även om X2 blir snabbast i klassen (på pappret) när den väl kommer så är det ju bara frågan om dagar eller veckor innan övriga maskiner med Tegra2 kommer ut och som sagt, MWC kan tippa spelplanen.

4. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Roadmap
    Bara så du vet, Tegra 2 presenterades officiellt i januari 2010, typ den 8:e, för ett drygt år sedan, på förra CES.
    Sen tog det alltså 13 månader innan någon telefon fanns att köpa, från att processorn presenterades officiellt.
    http://www.pcworld.com/article/186369/nvidia_unveils_tegra_2_targets_android_tablets.html

Nu säger inte jag att Tegra 2 3D kommer dröja lika länge, eftersom jag ser den, och kanske även quad core-varianten, som en enklare uppgradering av Cortex A9, men det låter knasigt att tro att att X2 är old news.

Däremot låter det ju smart att vänta på MWC, det ser ju ändå inte ut som att telefonen kommer finnas för leverans i Sverige innan MWC.
    Själv låter jag alltså förbokningen ligga kvar, och om något mirakel inträffar på MWC så är det ju bara att släppa förbokningen. Mirakel har dock aldrig tidigare inträffat.

Pris
    Och dyr? En femhundring mer än Desire HD och Galaxy S tycker inte jag är dyrt. Du får bättre kamera på båda sidorna, möjlighet att spela in i 1080p, HDMI-mirroring, hårdvaruaccelererad videouppspelning i 1080p och Tegra 2 för den femhundringen, och det är lanseringspriset. Som för övrigt ligger en femhundring UNDER de två telefonernas lanseringspris.

Last edited: 25 jan 2011
  5. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 279
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Tegra 2 3D känns inte som ett alternativ för mobil utan mer för tablets, sen tegra 3 (quad core) känns visserligen mycket intressant. Dock tror jag inte vi får se den i en mobil fören tidigast om 1½ - 2 år och då är det kanske dax för ny mobil i alla fall ;)

6. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

med Halebop Hallå Plus (utan delbetalning på mobilen) så kostar den 4350kr, känns prisvärt i min bok! Så att såvida det inte kommer något bättre till bättre pris så blir det nog denna!

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Motorola Atrix är ju bättre på alla punkter och lär kosta ungefär som 2X med import till Sverige. Men då får man ju som sagt också importera den.

8. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

http://www.droiddog.com/android-blo...age-for-the-motorola-atrix-goes-up-on-amazon/

$599 dollar utan kontrakt --> och enl. tullens avgiftsguide får man ge c:a 5125kr för en Atrix, och då är frakten 0kr, försäkring 0kr samt att importdeklarationsavgiften är 0kr

och dessa poster kommer aldrig vara 0kr.... så den kommer hamna på c:a 1000-1400kr mer än 2x.

då är den inte längre lika prisvärd.

http://www.tullverket.se/innehallao...denformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

9. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Nu har jag gjort någon annan förväntansfull glad och släppt min förbokning. Jag kommer säkert att ångra mig nå grymt den 26 februari när alla nya X2 ägare fyller forumet med lovord, men jag vågade inte hänga på tåget. Med en så pass ny arkitektur (T2) och nya gränssnitt i form av HDMI och DLNA så vill jag först se att de har fått allt att lira bra. Dessutom är jag lite nyfiken på att se hur de hanterar OS och ROM uppdateringar. Med Googles logga på baksidan så har man ju i princip sagt att man kommer ligga i framkant på den punkten, återstår att se om LG levererar. Ni behöver inte flama det här inlägget för ajg är fortfarande väldigt sugen och nyfiken på X2an.

10. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Hotlips jag tog samma beslut som du gjorde. Telefonen är fortfarande prio 1 för mig men man vet aldrig om så är fallet m en dryg månad 8)

11. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Får man lov och undra vart du har läst nyheten? :)

12. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

13. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Jaha, trodde du kunde ha läst den där jag skrev den, samma dag nämligen. :)

14. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

15. Hotlips

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag har inte en susning om hur 3D TV-apparater funkar eller om det ens är det de menar med 3D, det kan ju vara 3D grafik i spel. Men om det gäller 3D video så antar jag att det även krävs en DVD/BlueRay eller annan mediakälla som kan leverera materialet på rätt sätt. Med tanke på att X2an har en HDMI utgång och full-hd uppspelning så kan ju 3D stödet vara för att man ska kunna visa 3D-filmer på sin TV från telefonen. Bara en gissning dock, den som vet får gärna berätta.

16. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Med en 3D skärm är det uppenbarligen mening att du ska spela upp det i telefonen

17. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

såg prisjakt.se på denna telefonen, men om man ska hoppa till dual core, är det denna eller atrix som gäller?
    dock har jag inte sett något pris på atrix än, när/om den kommer får den inte gärna kosta mer än 500kr än LG i så fall, dessutom har jag ingen aning om hur skärmen är kontra LG's.

LG vet man kan göra skärmar i dator och TV världen i alla fall :)
    http://www.youtube.com/watch?v=WbiS0fu4kis&feature=feedu recension

Last edited: 4 feb 2011
  18. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Atrix är fortfarande inte på G att släppas i europa förutom i england där du bara kan köpa som engelsk medborgare så börja inte prata om atrix nu

19. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

enligt många andra forum, så säger de samma som jag kommer säga nu.
    var är källan på det?

att den inte kommer till sverige?
    sedan finns ebay
    usa kommer den säljas i också, bara importera där i från också.

men visst skulle jag säga X2 är prisvärd!

20. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon: