Xiaomi 12 eller Samsung S22 för att ersätta Samsung Galaxy S9?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av overthemoon, 16 maj 2022.

  1. overthemoon

    overthemoon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2022
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5
    Hallå!

    Tror de senaste telefonerna jag haft varit Samsung Galaxy S2, S4, S6 och S9. Den sistnämnda är överlägset den bästa telefon jag haft och är nu drygt 3½ år. Har egentligen inga större problem, men batteriet börjar märkas av att det inte är nytt.

    Tycker också att snabbladdningen på nya telefoner lockar då jag ganska ofta finner mig i situationen att jag måste iväg och har glömt att ladda. Tyvärr skapar det ett litet "sug" efter att byta telefon....även om det vore snyggt om man kunde komma upp i 5 år. Tidigare har jag upplevt att telefonerna varit "slut" efter 2 år.

    Comviq har just nu S22 som månadens mobil, men i omdömen och tester som jag läst på sistone får jag känslan av att märken som Xiaomi, OnePlus och dyl. ger mer bang for the buck.

    Kanske som att fråga om "hur långt är ett snöre?" men vad skulle ni säga om skillnaderna mellan en Xiaomi 12 och en S22?

    (Det är inte aktuellt att köpa en premiumtelefon utan abonnemang för min del, utan då skulle budget snarare ligga runt 3000....har kikat på Xiaomi 11T t.ex.)

    Tack
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beroende på hur viktigt kameran är så kanske en Poco F3? Dock utan abonnemang isåfall, men den kostar bara runt 3000:- om du kan tänka dig att importera från annat EU land
     
    Helge67 och overthemoon gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    overthemoon gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 443
    Mottagna gillanden:
    8 375
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    G82 är ju midrange/budgetlur och långt ifrån S22 och Xiaomi 12 så känns inte som ett alternativ om TS efterfrågar ett prisvärt flaggskepp som ska vara aktuell flera år framåt. Comviqs deal på S22 är nog svårslagen sett till prisvärde. Hade själv föredragit Xiaomi 12 över S22 givet samma pris men det verkar inte finnas bra abonnemangsdeals på 12 just nu. Det du skriver om mest bang for the buck gäller ju bara om man köper utan abonnemang.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jo jag tänkte om budgeten ska ligga runt 3000 kr, det begränsar urvalet kraftigt.
     
  6. overthemoon

    overthemoon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2022
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5
    Kameran känns viktig.
    Har räknat en del. Jag behöver ändå ha ett abonnemang. Jag gör inte av med särskilt mycket data så jag bör klara mig på 8gb. Hos t.ex. Hallon kostar det 149:-/mån. Det gånger 36 månader + en budgettelefon för 3500:- blir 8864:- . Att binda sig 36 mån a 299:- (som Comviq har) blir förvisso knappt 2000:- mer men borde väl också ge lite mer telefon för pengarna om man får en "premiumtelefon"?
     
  7. overthemoon

    overthemoon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2022
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag började först kolla på att köpa en telefon utan abonnemang då jag inte alls var insatt i olika operatörers abonnemang. Har varit kund hos Tele2 i massor med år och dumt nog bara låtit det ticka på trots prishöjningar. Tror dock att det lutar mer åt att ta en lur tillsammans med abonnemang.

    För en herrans massa år sen var det ju väldigt vanligt med subventionerade telefoner. Trodde det hade försvunnit helt och att det bara är rena avbetalningar som kommer på kampanj, men priset på Comviq verkar iaf. bli lite rabatterat. Kanske beror på hur man räknar :D
     
    Last edited: 16 maj 2022