Xiaomi 14 ultra eller Vivo x100 pro?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oscar den allsmäktige, 8 apr 2024.

1. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Är sugen på en 14 ultra eller Vivo x100 pro. Kan inte påstå att jag fotograferar.
    Blir inte klok på vilken kamera som presterar bäst?
    Xiaomi får väl uppdateringar längre medans Vivon kanske får oftare.
    Vad skiljer annars åt? Vilken hade ni valt?
    Xiaomis fördel är att den säljs i Sverige/Europa men dyrare.

2. Svane

Svane Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Har varit i samma situation som du och kom efter mycket (väldigt mycket) surfande och youtube-tittande fram till att Vivo X100, enligt min åsikt, tar bättre bilder och har dessutom ett betydligt lägre pris.

Men jag har inte köpt någon av telefonerna. Anledningen är att alla rykten säger att Vivo snart (april eller maj) kommer släppa Vivo X100 Ultra (eller så kommer den heta X100 pro+).

Orkar du vänta kan det kanske vara värt att vänta på den för den ryktas bli något alldeles extra.

3. Oliver Grewin

Oliver Grewin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

Som jag har uppfattat det så är det bara folk som kallar "Vivo X fold 3 pro" för "Vivo x100 ultra"...

4. Svane

Svane Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Last edited: 13 apr 2024
  5. Oliver Grewin

Mottagna gillanden:
    2

Jag är fotograf och jag valde Xiaomi 14 Ultra! Jag satt och funderade mellan Xiaomi 14 Ultra, Vivo X100 Pro och Oppo find x7 Ultra. Och vad det gäller kameran så skulle jag säga nr1 Oppo, nr2 Xiaomi och nr3 Vivo. Men den rankingen är baserad på mig som fotograf, och för mig så är hårdvaran det viktigaste eftersom jag fotar mest i Raw, och sen är mjukvaran ett plus. Men för en average consumer, så skulle jag säga nr1 Vivo, nr2 Xiaomi och nr3 Oppo. För Vivo har bästa smartphone processing/mjukvaran. Den gör det mästa åt en. Och resultatet blir väldigt imponerande, men det är också en väldigt tydligt "smartphone" vibe. Medans Xiaomi får en väldigt systemkamera vibe.

Men det som gjorde att jag bestämde mig för Xiaomi 14 Ultra i slutändan är att den säljs här i Sverige. Jag får garanti, jag vet att GMS funkar, jag vet att alla appar funkar, och med risken av att skärmen går sönder, så finns det certifierade lagnings ställen. Skulle skärmen gå sönder på en mobil från Kina, då behöver du själv lyckas hitta en ertjätnings skärm att beställa och hoppas att den är orginal del, sen försöka hitta något lagnings ställen som är villiga att försöka byta skärmen, och då vet du inte om det blir rätt gjort. Och sen kommer dom förmouta extra betalt för att det är en okänd mobil.

Så ifall du råkar ha sönder en mobil från Kina, så värkar det bli både väldigt krångligt och väldigt dyrt...

flipp gillar detta.
  6. Oliver Grewin

Mottagna gillanden:
    2
    Svane gillar detta.
  7. Mannlicherman

Mannlicherman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    776
    Vi har/har haft, både Vivo x100 Pro och Xiaomi 14 Ultra. Båda global version. Jag skulle vilja påstå att det är lite av en smaksak vilken av dessa två lurar man väljer. Båda är bland det absolut bästa man kan köpa just nu!

Skillnaden i vad den förinställda grundinställning leverar för bildkvalitet är rätt stor om man jämför. Xiaomi Ultra/Leica brukar ge en helt ärlig bild återgivning. Så även 14 Ultra. Bilderna från Vivi x100 Pro/Zeiss är mer kontrastrika och skarpa. (Vissa säger att dom upplevs som överarbetade.) Personligen gillar jag just den typen som Vivo/Zeiss leverar i automode. Men som sagt det är en smaksak. (Min dotter blev såpass imponerad av min Vivo att hon valde att sälja av sin nya Xiaomi 14 Ultra till förmån för den kommande Vivo x100 Ultra.) IMG_20240405_165121.jpg IMG_20240308_094421.jpg

Last edited: 14 apr 2024
  8. Droid_301

Droid_301 Guest

Vilken är vivo och vilken är Xiaomi

9. Mannlicherman

Mannlicherman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    776
    Den första bilden är tagen med Xiaomi, och den andra med Vivo.

10. Droid_301

Droid_301 Guest

Verkar som dom flesta väljer Xiaomi 14 ultra?