Xiaomi mi 9 eller Galaxy s10?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oscar den allsmäktige, 8 mar 2019.

  1. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Vilken skulle ni välja? Är s10 dubbelt så bra? S10 kostar dubbelt så mycket.
     
  2. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Fördelar S10:
    3,5 hörlursuttag
    Troligen bättre bakkamera (inte testat så vet ej än men går man på föregående modeller så)
    Troligen bättre selfie kamera (kan ju filma i 4K)
    Bättre skärm
    Ultrasonic fingerprint sensor (fungerar när den är blöt osv)
    IP 68 klassning
    Högre startminne (128gb) och plats för SD kort
    Dual speakers (ej säker men tror mi 9 har endast en högtalare

    Fördelar xiaomi mi 9:
    Snapdragon 855
    Troligen bättre batteri på mobildata pga SD 855 (SD brukar prestera bättre på mobildata än Exynos)
    48 MP (låter bra på papper)
    Väldigt bra pris

    I mitt tyckte är ju S10 ”bättre” men sen om den är 5000kr bättre är ju för var och en att avgöra.
    Själv sitter jag för tillfället med en iPhone XS Max som enligt price to value ratio ligger ganska lågt [emoji6]
     
    Last edited: 8 mar 2019
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skärmen är betydligt bättre på S10. Den är ljusstarkare, har högre upplösning och har stöd för HDR.

    Samsung, Sony, Huawei m.fl. är också "YouTube-" och "Netflix"-certifierade, så man får HDR-stöd och 1080p+-video. Mi 9 är låst till 720p i tex Netflix just nu (Xiaomi är ju rätt nya i väst fortfarande, relativt sett, och har inte kommit ikapp där ännu. I Kina finns ju varken Netflix eller Youtube, men det kommer säkert så småningom). Den typen av småsaker glöms också ofta bort.


    Men totalt sett, mest telefon för pengarna, får man givetvis med Mi 9 då det trots allt är en skillnad på det dubbla i pris, och det är ju svårt att påstå att S10 är överlag dubbelt så bra. Men jag tycker inte riktigt man får samma premiumkänsla av konstruktionen med Mi 9 heller, speciellt den bakre kameran stör mig lite, på mitt exemplar är det nästan som ett litet glapp mellan kameran och chassit, som om det inte är helt perfekt utskuret. Balansen i telefonen är inte riktigt så bra heller - upplever den som topptung, vilket också inverkar på premiumkänslan.
     
    Last edited: 8 mar 2019
    Kristy och flipp gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 441
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi 8 är också topptung vilket får telefonen att kännas tung och något oskön i handen trots en relativt beskedlig vikt. Gillar inte det, synd att Xiaomi inte gjort något åt det. Men om man jämför S10 med Mi 9 måste nog mycket koka ner till preferenser för "stor" eller "liten" skärm. Mi 9 känns mer som en konkurrent till S10 Plus.
     
    bernard gillar detta.
  5. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Mi9: Bättre systemchipp, inga jävla rundningar på skärm, bättre utvecklarstöd
     
    katho och flipp gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 441
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro