XOOM - Hands on

Diskussion i 'Motorola' startad av suzpel, 25 feb 2011.

1. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej,
    Har precis varit i en Verizon affär och lekt med en Xoom. Grymt imponerad av hårdvaran (byggkvalitet) och responsen + Honeycomb. Definitivt den bästa plattan jag pillat med. Gillade dessutom formfaktorn mycket bättre än den på Ipad. Tyvärr var den slutsåld i de tre butiker jag besökte men jag blev lovad en ur morgondagens leverans :-)

Man får stå ut med att betala för oanvändbar 3G (och så småningom 4G) men det är det absolut värt för att få hem denna pryl redan nu.

// Suzpel

2. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Härligt! Ge oss mer detaljerade beskrivningar av din upplevelse. Hur är flytet ? Laggar det något? Hur är skärmen ? osv osv osv :)

3. swetrac

swetrac Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Min fru är i New York och jag tänkte be henne köpa en, finns den ej i WIFI utförande ?
    Går den att köpa i 3g utförande utan adress i USA?

4. dagbro

dagbro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

nej, finns ingen wifi-platta ännu.

MEN med dagens valutakurser blir det nog billigare att ta hem en 3g än att vänta på att en wifi-modell ska lanseras här i sverige.

5. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Duktigt sugen man blir.
    Såg nu att man inte längre behöver köpa 1 Månads data plan från Verizon för att aktivera den.

Du tror inte det blir knepigt att uppdatera den till 4G då den måste tillbaka till affären för att då uppdateringen. Och är det samma standard på 4G i USA som det är i Sverige?

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

6. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej,
    Uppdatering till 4G kan man glömma troligtvis. Vzon använder ett annat frekvensband för LTE och därmed kommer det ändå inte att fungera i Sverige. Jag är ändå bara ute efter Wifi.
    // Suzpel

7. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej,
    Ja den går att köpa utan abonnemang
    // Suzpel

8. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Inte han du kolla om det fanns att välja svenska som meny språk? Och hur blir det med övriga uppdateringar som Flash och program. Kommer man få ta del av de updates som skickas ut?

9. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Väntar fortfarande på leveransen från Fedex till affären. Men har nu två affärer som ska ringa mig så fort dom dyker upp. Ska fråga om Flashuppdateringen, men har svårt att tänka mig att den inte skulle vara tillgänglig via Wifi enbart när dom faktiskt säljer plattan utan 3G abonnemang. Svenska som menyspråk ska jag också kolla men igen, eftersom det enligt uppgift ska vara en vanilla implementation av 3.0 så ska det finnas det. Jag kör HC på min Nook Color och där finns Svenska med som menyspråk.

Eftersom det är enkelt att låsa upp bootloadern (sök på xda) så förväntar jag mig att det kommer att komma många ROM's med förbättringar ifrån XDA comunityn, dvs jag anser mig inte beroende av Motorolas uppdateringar. (Som jag av egen erfarenhet vet tar lite tid, har en Milestone )

// Suzpel

10. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Ok. Hoppas du får tag i en Tab.
    Börjar faktiskt överväga att köpa en från ebay, men vette fan om man inte ska ha lite is i magen och vänta in Galaxy Tab eller att xoom Wifi modellen släpps i Eu.

Känns inte ekonomiskt försvarsbart att köpa från USA då man åker på frakt och moms. Man skulle haft sig en USA resa inbokad och köpt ett par.

11. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har en i handen nu :-) Måste dock jobba lite till innan jag kan utforska den. Återkommer om några timmar med lite mer info.
    // Suzpel

12. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Väntar spänt :D

Skickat från min Desire Z med Tapatalk PRO

13. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej,
    Sorry för att ni har fått vänta lite på första intrycken, men jag var tvungen att sova :-)

Mina första intryck av Xoom är superpositiva !! Bland annat

• Den rektangulära formfaktorn gör att den upplevs som mindre/nättare än Ipad.
    • Jag hade inga problem att hålla den i en hand vilket jag tycker har varit svårt på Ipad
    • Den ger ett riktigt gediget intryck när det gäller byggkvaliteten. Inga glapp, konstiga knarr etc
    • Den är tung ! (Så det blir nog det som avgör om man orkar hålla den i en hand eller ej)
    • Väldigt responsiv på skärmtryckningar
    • Inen synbar lagg över huvudtaget.
    • Market är anpassad för en tablet. Bland annat får man upp tabletanpassade appar som en egen kategori
    • HC passar så mycket bättre till en tablet än Froyo

Dock finns det ju ett par saker man bör fundera på innan man skaffar en:
    • Det finns enbart Engelska och Spanska att välja på som systemspråk. Jag har inga problem med det men andra kan ju ha.
    • Innan det finns en Wifi only version eller en Europeisk version får man betala lite extra. Eftersom det är CDMA 3G radio i Verizonplattan är det oanvändbart i Sverige. Troligen är så fallet också om man skulle få för sig att uppgradera den till 4G när det erbjuds. (Vzon har andra radiofrekvenser för LTE än vad vi har och jag har inte läst någonstans att 4G uppgraderingen skulle gälla worldwide, ska dock kolla med Verizon)
    • Flash saknas initialt, men det ska komma en uppdatering från Adobe inom några veckor.
    • Enligt uppgift ska SD kort inte heller fungera initialt. Men plattan har ju 32 Gb internt så det bör ju räcka ett tag :-)
    • Man bör absolut köpa till en dockningsstation ! Xoom laddas inte via USB kontakten utan genom en separat kontakt. Använder man dockan så laddas den när man sätter den i dockan vilket innebär att man slipper fippla med en extra sladd. Dockan kostade 50 dollar.

Om priset:
    • Bortsett för att man får betala lie extra för att få den tidigt så ska ju priset jämföras med en Ipad 32GB 3G+Wifi som liggger på nästan 700 dollar. För 100 dollar extra får man med Xoom dualcore + 2 kameror bland annat. Jag tycker definitivt att det är prisvärt.
    • Jämför man med Samsung Galaxy Tab som man kan köpa för samma peng som Xoom hemma i Sverige så är det milsvid skillnad i vad man får.

Summering: Jag tror att Xoom kommer att bli den första riktiga utmanaren som Ipaddödare. Framför allt i USA och sedan är det nog upp till Motorola hur mycket dom kommer att marknadsföra den i övriga världen. Med HC har Google tagit fram ett gränssnitt som passar Tablets mycket mycket bra.

Om det är någon som har specifika frågor så posta dom så ska jag försöka svara.

// Suzpel

Peer2peer, jimli128, JDS och 2 andra gillar detta.
  14. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Hur känns placering och känslan i knapparna, volym & power.

Hur upplever du skärmen? Går den att använda utomhus en solig dag?

Har du provat att ansluta till ett WLAN som delas ut av din Android-telefon? (WiFi-tethering)

15. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Placering av knappar känns naturlig. Powerknappen sitter hög upp på baksidan, ungefär där pekfingret landar natruligt. Volymknapparna sitter på sidan, kanske i minsta laget men tror inte det är något problem. Tyvärr inte tillräckligt med sol ute idag för att testa skärmen utomhus. Hoppas på bättre väder i morgon.
    // Suzpel

Niklas gillar detta.
  16. martin

martin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54
    Övrigt:
    Amazfit GTR Mini
    Jag har en liten fråga: Vilka tangentbordslayouter finns det? Jag tänker närmast på om det finns något svenskt tangentbord, eller om det finns att ladda ner från Market?

Tacksam för svar!

//Martin

EDIT: Nevermind, hittade svaret på XDA (såklart!).

Last edited: 3 mar 2011
  17. drainman

drainman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=11798890&postcount=2

18. inact_0050

inact_0050 Guest

Sitter på flygplatsen i Geneve och såg den i ett skyltfönster och blev väldigt sugen. Tyvärr såg jag att den hade en prislapp på 1609 i lokal valuta. Det blir 11 000:-. Det kan väl ändå inte stämma? Den kan väl inte bli så dyr hemma i Sverige?

Sent from my Desire HD using Tapatalk

19. erlend

erlend Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

är du säker på att du har räknat rätt där? verkar sjukt skumt...

20. inact_0050

inact_0050 Guest

Ja, jag är tyvärr säker. Valutan är schweizisk franc och den står i 6,79. Och det stod 1609. Annars hade jag antagligen köpt den. Får nu vänta tills den eller någon annan platta kommer hit till sverige.

Sent from my Desire HD using Tapatalk