Xoom tips o tricks

Diskussion i 'Motorola' startad av suzpel, 23 mar 2011.

1. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej,
    Tror att det är fler än jag som skaffat en Xoom och sitter hemma och ler :-)
    Tänkte dock att vi kunde dela med oss av de tips & tricks som vi snubblat över så här långt. Högt som lågt.
    // Suzpel

2. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Eftersom man inte har någon användning av mobildelen av den amerikanska versionen av Xoom så var det första jag gjorde att slå på Airplane mode för att stänga av radion. Därefter går det utmärkt att aktivera både Wifi och Bluetooth separat igen. Har ingen aning om det har någon större effekt på batteritiden eller ej, men sämre lär det inte bli.
    // Suzpel

3. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Någon som lyckats få xoomen att permanent välja att visa webbsidor med desktop versionen inte dumma mobil versioner. Just nu använde jag about:debug men det försvinner ibland.

4. suzpel

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej,
    Använder Firefox där man i inställningarna kan välja vilken klient man ska vara.
    // Suzpel

5. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Dolphin hd rekommenderas varmt.

6. Marry

Marry Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Torrent client

Hej,

hur ser det ut på torrent-klient fronten för plattor, finns det någon som fungerar bra för mig som gillar att ladda ner icke copyright skyddade tv-serier och dyligt?

7. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Här kommer två tips som kommer förbättra visningen av bilder.
    Xooms standard galleri gör nå skumt med bilderna, de tappar som kvalitet / ser skumma ut.
    " When you first launch the gallery, the image is rendered somewhat fuzzy until you pinch and zoom in - then it becomes nice and sharp"

Bildvisning
    Använder Quickpic som är ett snabbt galleri som visar dina bilder utan strul och så som de ska se ut.

Quickpic
    https://market.android.com/details?id=app-com.alensw.PicFolder

Sätta bakgrund.
    Då XOOM (android) gillar att zooma/dra ut bilderna man sätter som bakgrund tappar man oftast lite av bilden och det ser inte bra ut. Till telefonerna finns det några program som löser detta, men till XOOM har det inte dykt upp än. Jag använder mig av metoden nedan för få bilden att se bra ut.

Med Wallpaper slideshow kan du sätta din bild som bakgrund utan att bilden dras ut och blir förstörd. Du får med hela bilden och passar skärmen perfekt.

Det är ett live wallpaper som visar dina favorit bilder, du kan välja att bilden ska bytas efter en viss tid eller genom att du knackar 2gånger på skärmen.
    För att ange bakgrund: tryck på + i högra hörnet - bakgrundsbilder - levande bakgrundsbilder - wallpaper slideshow - inställningar - välj en mapp där du har bilden/bilderna du vill använda.

Bocka INTE för SCROLL WALLPAPER, gör du det så kommer bilden att dras ut och tappa sin form, blir även forced close. Vill du bara använda 1 fast bild, placera då denna i en egen mapp.

Använder mig av 1 fast bild alt knacka för att byta och har inte märkt av någon påverkan på flytet/prestandan, snarare det går lite snabbare att svepa mellan hem skärmarna då bilden inte rörs/följer med i rörelsen. Kan inte säga något om batteri tiden påverkas.

Wallpaper slideshow
    https://market.android.com/details?id=com.birbeck.wallpaperslideshow&feature=search_result

Länk till HD wallpapers som är anpassade för XOOM, Fråga mig inte varför men verkar vara bilder i 1920*1408 / 1920*1200 som de insatta använder.
    Wicked dropbox
    http://www.dropbox.com/gallery/17562979/1/Xoom Wallpapers?h=2acf57
    CZonin dropbox
    http://www.dropbox.com/gallery/17562979/1/Xoom Wallpapers?h=2acf57
    Sent from my MZ604 using Tapatalk

Last edited: 21 apr 2011
  8. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har inte en xoom, menmen.. hur är känslan att ''lira'' med Honeycomb? Det måste vara underbart!?

9. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Vet inte om du menar hur spelen är eller den totala upplevelsen.
    Men tycker känslan är riktigt fin. Blev faktiskt glatt överraskad hur fint det fungerar och bättre lär det bli med tiden.
    Och att funktioner och design är anpassad just för tablets märks.

Har använt en galaxy tab i ca 6månader och har sista tiden kört med modacos rom och overcomes kernel i 1.4ghz och tyckte den var snabb och att det fungerade bra att surfa spela mm, men den har inte en chans mot Xoom, det är som natt och dag mot Xoom och framförallt Honeycomb som är en riktigt trevlig upplevelse. Ska man köpa en tablet nu så är det helt klart att man ska köpa en med HC installerat och inte en som kör gingerbread och kan tänkas få HC med kommande uppdateringar .

En annan sak är att kvaliten på youtube om man använder den installerade appen är riktigt bra, trodde det skulle va samma som med Galaxyn dvs HQ kvalla, men jag tror faktiskt den kör i 720p på de klipp som har den möjligheten.

10. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Utforskare & Mappar

Tyvärr så verkar de tagit bort funktionen att skapa mappar som man kan fylla med div apps att ha på sina hemskärmar.
    Men det går att lösa med detta program Folder organizer som finns som gratis version och en för 8kr. Tycker betal versionen är värd sina pengar då det går snabbare att ställa in och finns fler val att göra gällande utseende osv.

Folder organizer
    https://market.android.com/details?id=app-com.abcOrganizer

Och så har vi denna utforskare som är fram tagen för Honeycomb, och tur är väl det då Xoom inte har någon ut forskare installerad vid lev.
    Riktigt snygg och trevlig att använda och har en del smarta funktioner bla så har den snabb länkar för pdf,text,bilder mm så när du trycker på en sådan knapp så visas alla filer av den typ du vill se.

File station tablet
    https://market.android.com/details?id=app-com.farago.filestationtablet

Last edited: 21 apr 2011
  11. Beakon

Beakon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Alternativt tagentbord

Finns några varianter av "tum" tangentbord på market men dessa är inte så jättebra och saknar svenska som språk.
    Swiftkey har däremot en beta version för tablets som är helt ok.

Regga ett konto på http://swiftkey.net/vip och ange "swiftkey2vip" som invite kod.

Last edited: 22 apr 2011
  12. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

tene20 gillar detta.
  13. NoNick2

NoNick2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Är det någon som klurat ut om det går att ändra till metriska måttenheter, dvs från miles till kilometer i Google Maps + Latitude?

14. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Är det då du använder funktionen "MÄTA" eller är det som visas nere i högra hörnet?
    Min visar meter då jag använder mäta, och nere i hörnet visas foot + meter
    Och i navigations programmet visas metriska måttenheter.

Om det har någon betydelse så är min Xoom EU modellen med Svenska och alla andra språk.

Last edited: 22 apr 2011
  15. NoNick2

Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Nej, alla mått är icke-metriska oavsett vad jag gör i maps.

Min är köpt i USA så språkalternativen är engelska, franska och spanska. Det är väl också därför det är amerikanska måttenheter men jag hade hoppats på att det gick att ändra.

16. pimis

pimis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag rekommenderar detta till xoomen

Tangentbord: thumb keyboard
    mediaspelare: rockplayer
    ftp: andftp

17. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Har du prövat att ta bort maps och installera om det från market?
    Du kan även testa appen Any Locale som ändrar språket i dina program.
    Fungerar inte det så skulle jag kanske testa att roota och köra market enabler och på så sätt lura Market att du använder en Eu Xoom och på så sätt kunna installera maps med swe. Eller googla och få tag i .apk för maps från en svensk/Eu telefon/talet och se om det gör någon skillnad.

Men kanske inte spelar någon roll då programen kanske känner av vilken typ av xoom du har och ställer in sig automatiskt på engelska.
    Har ingen koll, var bara några tankar som dök upp nu på morgonen.

18. NoNick2

Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Tack för tipsen, jag skall testa locale och att ta bort och lägga till maps, även om jag är skeptisk till att det funkar.
    Roota och flasha är inte ett alternativ i nuläget då jag inte lider så mycket utan mer bara irriterar mig på miles och feet.

19. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har du svenska som systemspråk med rättstavning och allt?Borde inte vi kunna få in den builden i våra då också på ett enkelt sätt, utan att roota och böka?
    Jag har en WiFi så det är ju inga olika telemoduler som kan bli kaiko...

*edit* Testade Any Locale och då blir Maps på svenska. Både språk och måttenheter i mäta.
    OSet förblir engelskt så en EU-build av Honeycomb vore inte fel...

Last edited: 26 apr 2011
  20. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Jo, har svenska som system språk, med svenskt tangentbord och rätt stavning.
    Har wifi versionen från UK.