Jag köpte en Xperia 1 på ren impuls här på forumet, var sugen på att testa formatet...
Efter mindre än ett dygn var jag nära på att sälja den igen men köparen ångrade sig. Nu är jag inne på 3;e dygnet med telefonen och måste säga att den har vuxit på mig enormt, så pass att jag bestämt mig för att behålla den.
Jag hade till en början lite bekymmer med storleken då den kändes rätt hög men den känslan försvann rätt snabbt då jag insåg hur lätt telefonen är att hantera med en hand. Den är väldigt välbyggd, väldigt premium och känns lite som en Samsung S9+ i handen - samma glasbits-känsla. För er som inte känt på den så kan jag säga att den är ungefär 2mm bredare än en snusdosa.
Batteriet på 3330mah visste jag skulle hålla bra eftersom jag kommer från en Oneplus 6 med samma storlek. Bägge telefonerna kör i princip stock Android och är väldigt väl kalibrerade.
Jag kör i tjänsten och lyssnar väldigt mycket på Podcasts via BT-lurar (ca 5-6h om dagen), Spotify och ett par timmars Youtube-tittande bland alla samtal, sms och allmänt surfande. Hittills har jag inte behövt stödladda från ca kl.05 på morgonen till ca kl.22 har jag åtminstone 20% kvar med ungefär 4h skärmtid. Om jag kollar Netflix eller Youtube i 4K och hög ljusstyrka så drar den strax under 10% i timmen på batteri. Jag gillar dessutom att man kan knappa in en särskild tid för när batteriet ska vara full-laddat så att telefonen anpassar laddningen efter behov och på så vis sparar på batteriets kapacitet. Tidigare har jag haft 2 olika laddare för att inte slita på batteri, nu kan jag ha en och samma. Förstår inte riktigt varför detta inte finns som standard för alla Android-lurar.
Jag körde ett snabbhets-test mellan denna och min OP6 och blev imponerad över att den är något snabbare på att öppna appar än OP'n, som i sin tur är underbart snabb. Musik och podcast låter bättre med BT än min OP6, högre bas och direkt märkbart för en audiofil som mig. Ljudet från högtalarna tycker jag är svinbra (men jag kommer från en serie av telefoner med monohögtalare).. Trots det bättre ljudet drar den mindre batteri än vad min Oneplus gör när jag har igång podcasts så länge om dagarna.
Jag är ingen vidare kamera-person, tar något foto då och då när katten goes bananas eller när jag ser något roligt utmed vägarna. Jag har märkt att det går att ta riktigt bra fotografier och att de känns mycket naturligare än vad jag är van vid men saknar ändå alla autolägen som exempelvis gCam erbjuder. Däremot känner jag mig mer sugen på att lära mig använda kameran som sig bör och när jag är inne i kamera-appen så känns det som att jag lär mig mer och mer för var gång. Ska till Amsterdam om några veckor och planerar vara mästerfotograf till dess.
Skärmen...
Herregud vilken pärla! Har kollat på nästan hela säsong 3 av Stranger Things på telefonen och den slår fan alla andra lurar på fingrarna när det kommer till både film- och serietittande. Nuff said!
Jag har även testat den i direkt solljus och kan läsa på skärmen utan större bekymmer. Sony hävdar att ljusstyrkan är lägre för att bespara skärmen från inbränningar (ungefär lika ljusstark som min Oneplus 6) men jag hade inte haft något emot 50-100 nits ljusare i de värsta förhållandena.
Det enda jag haft bekymmer med...
Fingerläsaren - den avfärdar mitt finger rätt ofta. Jag ringde Xperia-supporten i sverige som visste precis vad problemet var, kunde beskriva det för mig och lugnade mig med att detta skulle åtgärdas med kommande update. Efter samtalet gick jag in på Swedroid och såg artikeln om att Sony precis börjat rulla ut en uppdatering (perfekt timing). Jag är väldigt imponerad över hur snabbt jag kom fram till Xperia-supporten och hur vänligt och proffsigt jag blev bemött.
Jag föreställde mig telefonen i ett porr-lila dbrand-skin men modellen finns inte med ibland deras utbud. Jag kontaktade dbrand som svarade med att de i nuläget inte planerar erbjuda skins till Xperia 1 då de inte haft hög förfrågan på den - men att det kan komma att ändras.
Det är mina tankar efter 3 dygns användande.
EDIT: Kan även nämna att samtalsegenskaperna, högtalare och mic är toppklass. Jag hör motparten väldigt väl utan att ljud sipprar ut och hörs för andra i min närhet. Jag har även fått höra från folk jag pratat med att jag hörs väldigt bra utan att ens ha nämnt för dem att jag har en ny telefon.
Last edited: Aug 15, 2019