Xperia 1 V eller S23 Ultra i min sits?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Seiko, 13 aug 2023.

1. Seiko

Seiko Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Skriver detta från en Sony Xperia 1 III. Köpte den på black friday 2021. Tappade den i backen utan skal för två veckor sen, en av få gånger jag någonsin haft den utan skal och en av få gånger jag tappat den... Det har gjort ett hål i baksidan (och massa små sprickor) så den har inte längre någon bra vattentäthet vilket är viktigt för mig.

Kan såklart fixa detta hyfsat billigt. Men känner att det är dags för nåt nytt. Mycket pga. batteriet. Tycker alltid det varit dåligt i Sonyn och har blivit sämre nu efter snart 2år.

Egentligen vill jag prova nåt nytt. Jag tycker Samsungs skärmar är bättre och skärm är något jag värdesätter högt. Jag skulle nog vilja gå tillbaka till deras aspect ratio för är trött på svarta kanter med 21:9 i Sony och jag gillar idén med S-pen. Men! Inget minneskort är en enorm nackdel för mig för jag använder min telefon som dator i stort sett, jag äger ingen PC. Hörlursuttag är också en stor fördel men inte lika viktigt som minneskort. Jag kan ju dock behålla min III och använda den hemma så har jag två telefoner som skiljer sig mer.

Kamera skiter jag nästan totalt i. Bara den tar hyfsade bilder och det vet jag att 1 III gör så om Samsungs är något bättre än Sonys spelar mindre roll.

Skärm som sagt jätteviktigt men med V får jag ju i stort sett samma skärm som i III förutom att V har något bättre ljus som jag förstått det?

Batteri mycket viktigt. Men som jag förstått det skiljer det mindre nu mellan Xperia 1 III och S21 Ultra som var de jag valde mellan 2021 än det gör mellan Xperia 1 V och S23 Ultra. Är 500 mAh mer i V än III men märker man stor skillnad? Är det kross från Samsung här eller skiljer det bara lite grann jämfört med Sony? Lika stora batterier i båda men på test har jag sett att Samsung presterar lite bättre, inte mycket bättre men lite.

Prestanda viktigt såklart.

Lutar åt en Xperia 1 V. Men är den inte för lik den jag redan har? Känns som den enda skillnaden jag kommer märka av är bättre batteritid? Eller är det värt att uppgradera till en två år nyare modell? Läser jag jämförelser verkar det ju vara samma mobil i stort sett men kanske finns saker som är bättre med V än III som inte syns på papper?

Eller ska jag byta tillbaka till Samsung som jag körde innan (S10 var senaste och den tyckte jag mycket om) och prova nåt nytt? Hade Samsung tagit minneskort hade jag nog kört på den enbart för att prova nåt nytt efter snart 2år med Sony trots att jag gillar den mycket.

2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Man kanske inte ska låsa sig vid Sony och Samsung. Moto Edge 40 Pro har rätt bra batteritid:
    Test: Motorola Edge 40 Pro – Motorolas fullträff

Även Nothing Phone (2) verkar ha det enligt olika tester.
    De har inte de bästa kamerasystemen kanske, men tar hyfsade bilder.

Men de är något billigare.

spigen gillar detta.
  3. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    En fördel är ju just att det blir ingen skillnad i användarupplevelsen men Sony 1V! När det gäller prestanda tester på papper X vs, X det ger jag lite för, det som gäller är upplevelse prestanda! Jag lämnade ericson sedemera Sony tåget i år (första telefonen var ericsson 1994 början på maj) det jag saknar är xperia gui och formatet som jag älskar över allt annat! Det som låg närmast till hands för mig var Pixel 7 nästa samma bredd men kortare och lite tjockare men viktigaste är nog ren android. Att jag fick Pixel 7 för 3960:- och inte 15 000:- gör att jag kan leva med sämre byggkvalitet.

Efter knappt 3 månader med nya dagliga drivern Pixel 7 är jag van vid formatet NEJ, Hemma använder jag Xperia 1 III till streaming tjänster, youtube, tiktok och läser för den är skönare läsa på (den funkar bättre med mina ögon dom blir mindre trött) och har bättre känsla i handen vilket är viktigt när man aldrig använder skal eller skydd. Batteriet är värdelöst, den får inga fler säkerhetsuppdateringar eller android 14 efter dessa 2 år men ändå en favorit.

Jag skulle nog prata med en vanlig användare av S23 innan jag köper den, inte såna som har betalt för att gilla den.

Har du funderat på Pixel 8?

4. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    437

MINA ENHETER

Jag har ägt både 23 Ultra och har nu en Xperia 1V.
    För mig är den avgörande faktorn formatet. Xperian går att hålla och hantera med en hand, de gjorde inte Ultran.
    Sen kan den vara bättre på en hel del saker men större delen av tiden scrollar jag eller gör liknande saker på telefonen. Kameran kan jag inte uttala mig om ännu, gissar att Ultran är vassare.
    Enligt GSMarena som brukar ha bra batteritester enligt mig skall det inte skilja så mycket i batteritid.

5. trjberg

trjberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Vad gäller minneskortproblemet så kan det inte lösas med extra stort internminne (512GB) plus en eller flera USB-minnen?

Kristy gillar detta.