Xperia Arc vs iPhone 4 (för samma pris)?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av .enpartner, 30 maj 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. .enpartner

.enpartner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjoho! Har fått ett erbjudande att antingen välja en iPhone 4 för 3700kr eller Xperia Arc för 4000kr. Vilken ska jag välja och varför? Jag gillar att pilla med mobiltelefonen själv så android känns lockande ... men vad finns det för andra fördelar/nackdelar med de olika telefonerna? Har ingen koll. :(

Last edited: 30 maj 2011
  2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Du säger det själv när du skriver att du gillar att pilla med din mobil. Med Ifånen blir du ju väldigt låst vilket du inte blir på samma sätt med en arc. Sedan så får du bland annat bättre kamera och större skärm vilket är riktigt trevligt. Finns en del buggar i 2.3.2 men dom verkar vara borta iom uppdateringen till 2.3.3. Fördelen med Ifånen är väl att den är redo direkt "out of the box" om man säger så. Men att du skall välja arc är väl ett ganska givet svar i ett Android forum. Är i alla fall väldigt nöjd med min arc och skulle inte byta den mot någon annan telefon på marknaden idag.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

3. .enpartner

.enpartner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK.
    Men om man försöker jämföra dom objektivt... vad är det som är positivt med iPhonen? Jag tycker den är snyggare och är ju lite status. Xperia Arc har bättre skärm och kamera som du säger ... men hur är flytet? Vilken flyter bäst i menyer osv?

4. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Det som talar för en Ifåne är väl att den är mer mainstream aå det finn fler tillbehör. Man startar upp den och sedan är det bara att köra utan att göra en massa individuella inställningar i samma mån som man gör mez en Android. Du har i alla fall än så länge ett större utbud av appar. På den stora minus sidan får man allt lägga till att Ifånen är i glas vilket självklart gör den mer känslig.

Flytet på arc är riktigt bra. Märker väl ingen enorm skillnad mot Ifånen men tycker den känns lite snabbare. Upplevde den ganska snabb tidigare men efter uppdateringen som kom förra veckan så blev den ännu snabbare.

Var själv inne på Ifånen ett EXTREMT kort tag innan jag valde arc. Den stora orsaken till att jag ratade Ifånen var når jag pratade med en bekant som jobbar på en av de största mobildistributörerna i Sverige och fick veta att just Ifåne är den som dom har absolut mest reklamationer på procentuellt. Det gjorde mitt val väldigt lätt.

När det gäller status så vet du väl att det finns en undersökning som avslöjar att dom som har en Ifåne är fattigare än de som kör med Android. Inte mycket status i det ;)

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

5. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Arc har väldigt bra launcher, min personliga favorit. Den flyter på riktigt bra men du får inte glömma bort att innan android får gpu-acceleration i och med android 2.4, så kommer iphone fortfarande ha bättre flyt. Låt oss ta följande scenario som ex: du håller på och laddar ned en app till telefonen men samtidigt så skrollar du hit och dit på hemskärmen. På en iphone kommer du förmodligen inte märka av något då gpu:n sköter ui:t och cpu:n belastas i stort sätt bara av nedladdningen. Samma scenario på en androidmobil kommer förmodligen innebära viss lagg helt enkelt för att cpu:n inte hinner med både ui:t och nedladdningen. Man kan komma förbi detta genom att ha flera cpu-kärnor eller genom att överklocka cpu:n så att taket innan den börjar lagga höjs, dock är inget lika effektivt som gpu-accelerering, som jag redan har nämnt med stor sannolikhet kommer med 2.4.

Fördelen med iphonen är väl appstore. Även om appmarket börjar komma ikapp leder appstore fortfarande stort när det gäller spel. Det är i princip den enda fördelen jag ser. Spelar du inte mycket kommer du förmodligen inte bry dig. Annars finns det inte mycket du kan göra med en arc som du inte kan göra med en jailbreakad iphone. Undantag finns tex överklockning, flashning av olika modem och flashning av olika custom roms. I slutändan handlar det om vilken telefon du gillar mer.

6. mcnuggz

mcnuggz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fördel med iphone4 är ju att det bara är att tuta och köra, man behöver inte fundera på vad man ska ta sig till med program som går i bakgrunden osv.. allt bara funkar, batteritiden är kanon. kameran tar förvånansvärt bra bilder, byggkvaliten är riktigt solid men med nackdelen att man inte kan sätta i minneskort eller byta batteri osv..

Nackdelar med iphone4 (iaf med 3-låst, men antar att det är samma rakt över)
    den består av ikoner på en bakgrund(!)
    käkar inte så många format när man vill se en film t.ex, ituneslåst..
    man kan inte kolla på högupplöst film på youtube utan wifi..
    man kan inte tanka apps som är större än 20MB utan wifi..
    dödsgreppet, fast det verkar existera på de flesta lurar, o2x bla, xperia play verkar ha kass mottagning nästan jämt vart man än håller.
    finns inte så mycket inställningar som man kunde önska ibland..

det är vad jag kan komma på iaf :D

7. Aerographic

Aerographic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Långvarigt så kommer Android bli bättre än iOS.
    Gillar du att pilla mycket och leka lite med mobilen är Arc ett mycket bättre val.
    Visst kan man "jailbreaka" iPhonen men den är fortfarande låst och du kan inte ha
    widgets eller något annat coolt.
    Arc flyter ändå på väldigt bra.
    Jag har själv haft en iPhone och jag skulle lätt ha valt Arc.

8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Har oxå varit sugen på en iphone men tycker möjligheterna är så mycket större på Android. Att kunna placera widgetar osv var man vill betyder mycket för min del. Bara att kunna ha en kalenderwidget eller min mail inkorg på hemskärmen är underbart. Det du använder oftast är så lättåtkomligt på en android, det räcker med att låsa upp skärmen så har du det framme.

Dessutom verkar den vara svår att tröttna på om man som jag gillar att pilla på telefonen ;-)

Sent from tapatalk

9. csidroid

csidroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.