Xperia P eller?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av McZ, 22 maj 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag vill byta ut min låsta och tröga gamla Motorola Defy och jag har ända sedan jag såg den nya Xperia NXT serien väntat på att Xperia P skulle komma. Jag tycker att Xperia S är lite för stor eftersom jag vill kunna använda telefonen med en hand och manövrera med tummen och det utan att behöva byta grepp för att nå övre delen av skärmen. Google Nexus S och Motorola Atrix är perfekt storlen på telefon/skärm.

Men nu när Swedroid har gjort sin recension av telefonen så kändes den lite "meh" speciellt med tanke på priset jämfört med Xperia S.
    Så därför har jag börjat kolla runt på lite alternativ, men jag tycker det är väldigt klent utbud om man vill ha en telefon med aningens mindre skärm dvs. 4" beroende på yttermått dvs.

Så vad finns det för alternativ med 4" skärm?

Vad jag är ute efter:
    - Jag spelar inte på telefonen, så 3D prestanda är inte jätteviktigt. Men jag vill ändå ha nått ordentligt så jag klarar mig ett tag. vore trevligt att kunna spela 1080p t.ex.
    - Batteri tid, jag vill inte ha en telefon jag måste ladda under dagen även om jag surfar ~3-4 timmar samt några samtal + sms/mms/mail. Min defy klarar lätt en dag med det, klarar 2-3 dagar om jag låter den vara.
    - Bra CustomROM stöd (det är iof svårt att förutse på nya telefoner). Defy har faktist bra custom ROM stöd trots låst bootloader. Dock så går utvecklingen mycket långsamare då det ej går att byta kernel.
    - Helst 4" skärm. Men jag har börjat kolla på Xperia S samt HTC One S, dock har båda brister jag inte vill ha i form av klen batteritid på Xpera S (samt risk för gul skärm) och Sense på HTCn (och dyr)

OBS! Alla Motorola går fetbort pga. deras låst bootloader policy när det kommer till Defy, och det faktum att dom släpte Defy+ och lämnade Defy kvar på Android 2.2 medans Defy+ kör 2.3 även fast dessa har näst intill identisk hårdvara (Kamera som skiljer lite).

Pris: ca 4000:- så HTC One S ligger lite väl högt IMO, den är ändå väldigt intressant då den värkar ha väldigt bra batteritid.

2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Det är inte så väsentligt med att uppgradera skärmen till 4.5" är det väl? Sony Xperia S är prisvärd och verkar innehålla det du ändå vill ha. Många här säljer knappt använda för nästan tusenlappen mindre än en ny. Jag har rätt så små händer men med 4.65tum på min så når jag ändå med en hand att även ta ner rullgardinen. Har du provat klämma på Xperia S? Om inte tycker jag du ska prova :)

Edit. Köper du från någon här kan du vara säker på att det blir köp utan gul fläck. Dessutom är det ett känt problem som du får service för om din nya skulle få det. Det är en grym telefon med bra ljud, bild och kamera.

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

3. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har inte speciellt små händer och jag tycker ändå det är svårt att på ett normalt sätt nå hela skärmen på t.ex. Xperia S. därför jag tycker skärm över 4" är stor. Det är tråkigt att man ska behöva köpa en gigantisk telefon för att få ordentlig prestanda bakom skärmen. Jag vill ha något ordentligt i lagom stor förpackning.. Nexus S är grymt perfekt synd bara hårdvaran känns gammal.

4. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    även om den känns gammal kanske det kan vara betryggande att Nexus S e ganska omtyckt bland användarna. Är det en telefon för dig då? Får personligen inte uppfattningen att den e gammal. Kanske någon som säljer telefonen nu för att uppgradera sig till samsung gs3. kanske tid för ett kap?

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

Last edited: 23 maj 2012
  5. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja det finns många som säljer nu :) "problemet" är att om jag köper ny telefon via jobbet betalar dom 2000kr och jag resten. därför vill jag köpa ny :)
    och jag vill ha en telefon som håller ett tag så den orkar med nästa android också :)

6. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag var också grymt sugen på Xperia P när den lanserades. Tyvärr går den bort på grund av ganska kass batteritid.
    HTC One S verkar ha ganska kass skärm(Lågupplöst AMOLED) så den går bort av den anledningen. S4 CPU:n som är i den skulle jag vilja ha i fler enheter.
    Xperia S har ju betydligt bättre batteritid så jag förstår inte varför den skulle gå bort av den anledningen.

Last edited: 23 maj 2012
  7. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Äh jag röstar på Xperia S. Kläm lite på en sån så kanske du ändrar dig :)

8. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Hade gått för U själv. Formatet liten & upplösning fin = succé. Väntar dock på att RAY:n spelat ut sin roll.

Med RAY via tapatalk

9. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Annars är det bara att hoppas på att GX kommer snart

10. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Jag har läst på flera ställen att Xperia P har mkt bra batteritid så det verkar finnas lite delade meningar om detta!

Tycker dock att Xperia P är lite för dyr i dagsläget, väntar nog tills den faller ner mot 3k innan jag slår till på en

11. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Enligt Sonys egna specifikation har den 5h taltid över 3G och 6h över 2G. Jag antar att den inte presterar bättre än det i verkligheten. Skärmen och processorn verkar dock vara väldigt strömsnåla, men om man vill att telefonen ska vara uppkopplad och ha hyfsat up-to-date-information(dvs automatisk synk med inte allt för långa intervall samt push-meddelanden) så verkar det ytterst tveksamt om man klarar sig en hel dag om man bara använder telefonen litegran.
    Den verkar dock vara väldigt strömsnål i stand by-läget, men man vill ju kunna använda telefonen utan att oroa sig för att telefonen dör innan man kommer hem igen.

Citat ifrån SweDroids recension:
    Därför är den inte aktuell för min del. De borde åtminstone kunnat klämma in 1500 mAh-batteri. Då hade den varit väldigt intressant för min del.
    Sedan är det lite väl snålt med lagringsutrymme när det inte ens finns en minneskortsplats.

Last edited: 24 maj 2012
  12. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    arc s verkar ju ha fått många nöjda.

13. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

enligt swedroids batterivideo test så "lever" xperia p 100 minuter längre än xperia s

14. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja, men i det testat är telefonen i flight mode så det är bara skärmen och processorn som är igång. Både processorn, hela SoC-plattformen och skärmen(mycket p.g.a. den mindre storleken och White Magic-tekniken) är väldigt strömsnåla vilket gör att den presterar bra i det testet. Vid normalanvändande av telefon står dock radioenheterna(2G, 3G och samtal) oftast för den största delen av energiförbrukningen och den är mer eller mindre samma på alla enheter. Upp till fem timmars taltid på ett fulladdat batteri är tyvärr allt för lite.

15. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

men eftersom den presterar bättre i test utan 2G/3G så borde den väll vara bättre med också, eftersom energiförbrukningen är den samma? eller drar skärm+cpu magiskt mindre ström i SXS när 2G/3G är aktiverat?

16. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Är iallafall sjukt nöjd med min P. Hade en på test under 2 veckor och gillade den så skarpt att jag gick och köpte mig en så jag slapp vara utan efter det att testtelefonen skulle tebax till Sony.

Skickat från min Xperia P

17. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Nej, såklart inte. I stand by och med radioenheterna aktiva fast skärmen är av drar de ungefär lika mycket.
    Skillnaden är att SXS har mycket större batterikapacitet. 1 750 mAh jämfört med SXP:s 1 305 mAh. Det är 34% mer och är nog i många fall skillnaden mellan att klara sig genom dagen utan att ladda.
    Då kan man även notera att SXS är inte är en av de telefoner med bäst batteritid.
    Jag tycker Xperia P verkar vara en grymt bra telefon i ett bra format till ett bra pris, men om batteritiden är viktig, vilket den är för mig, så är den kanske inte det bästa valet.

18. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Ha i åtanke att skärmen e de som drar mest batteri. Tänk er då en högupplösskärm drar MYCKET. Därför behöver Xperia S mycket kraftfullare batteri. P klarar sig med mindre i och med qHD.

19. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

men så fort man använder SXS så drar skärmen (och andra saker) mer än SXP. om man räknar på swedroids test så drar SXS ca 4,5mA/min och SXP ca2,7mA/min.

Enligt den testen är One S väldigt intressant. synd bara att den är så dyr och infekterad med sense.

Ja jag har läst din tråd i Xperia P delen :) men ändå lite tveksam då den presterar så klent jämfört med Xperia S som t.om. har högre upplösning att skyffla runt men ändå ligger i samma prisklass. Jag är ändå väldigt säker på att det inte blir någon Xperia S, det blir en Xperia P eller något annat.

Last edited: 26 maj 2012
  20. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Xperia P är ändå prisvärt också.