Xperia Play vs Nintendo 3DS?

Diskussion i 'Xperia Play' startad av nioh, 13 apr 2011.

1. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Nintendo 3DS är precis också nyligen släppt. Kanske är jämförelsen lite långdragen, men den förtjänar ändå att belysas.

Jag var och kände på en i Kista-gallerian på Gamestop. Måste säga att den kändes som en ny och fräsch upplevelse.
    3D-skärmen fungerade, dock var inte 3D-upplevelsen rakt igenom bra. Bilden kändes lite oskarp, out of sync kan man säga och 3D-effekten var lite sviktande, dvs djup-känslan var väldigt bra ibland och mindre bra ibland. Kan vara en vanesak, tror att man kan få huvudvärk av skärmen.
    upplösningen på skärmarna räcker till men inte mer, är man van vid en X10i som jag är så är skärmarna på 3DS inte särskilt skarpa. Fast å andra sidan behövs väl inte skärmarna vara så skarpa eftersom det är en renodlad spelkonsol.

testade ett helt nytt spel. ett Nintendo AR-spel, ett kort som man lade på bordet framför sig så fick man se till att hålla 3DS:en på exakt rätt avstånd. Så började den göra spel av det (3DS:en har 2 kameror som uppnår 3D-effekten). Det blev ett litet berg i bordet, och rätt som det var blev det ett hål i bordet, och så dök det upp små måltavlor där hela tiden som man fick sikta och skjuta på.
    väldigt nytt och innovativt måste jag säga, men är tveksam till varaktigeten i spelet? Någon annan som provat, eller har en 3DS?

Spelutbudet? Känns nog tryggt att säga att det kommer pålitliga speltitlar till 3DS:en. Däremot känns det lite tunnt i utbudet just nu. Som tur är så är den bakåtkompatibel med existerande DS-titlar.

3DS:en kostar ca 2500:- spelen kostar mellan 300 till 500:-.

Hårdvaran, grafiken? 3DS:en har mycket starkare hårdvara än sin föregångare. Men fortfarande inget att skryta med.
    Inget officiellt från Nintendo, men här följer de läckta specarna (OBS ej bekräftat).
    According to the fact-spilling source, the 3DS will have a pair of 266MHz ARM11 :)ARMv6) CPUs (yes, two of them), a 133MHz GPU with 4MB of dedicated VRAM, 64MB of regular RAM and 1.5GB flash storage.

Skärmarna:
    - Upper screen: Wide-screen LCD display, enabling 3D view without the need for special glasses. Capable of displaying approximately 16.77 million colors. 3.53 inches display (3.02 inches wide, 1.81 inches high) with 800 x 240 pixel resolution. 400 pixels are allocated to each eye to enable 3D viewing.

- Lower screen: LCD with a touch screen capable of displaying 16.77 million colors. 3.02 inches (2.42 inches wide, 1.81 inches high) with 320 x 240 pixel resolution.

Kommunikation:
    Wifi 802.11 b/g

Kameror:
    - One inner camera and two outer cameras. Resolutions are 640 x 480 for each camera. Lens are single focus and uses the CMOS capture element.

Övrigt:
    - Motion sensor and Gyro sensor.

- Game Card slot, SD Card slot, Audio jack (stereo output).

- Battery lasts about 3-5 hours when playing Nintendo 3DS software, and 5-8 hours when playing Nintendo DS software.

- 3.5mm stereo headphone minijack, speakers, microphone.

- 2GB SD card in the box.

Summering:
    +3D-tekniken är nytt och innovativt. Om du gillar äkta 3D verkar den riktigt intressant. Gillar du nintendospel är den också intressant.
    när jag kände på den fick 3D-tekniken den att kännas riktigt ny och fräsch, lite wow-faktor.

-Däremot saknar jag 3G, om man tex är på resande fot och vill koppla upp sig. Bluetooth saknar jag också. Och ser man bort från 3D-tekniken är det inte mycket som är nytt.

Xperia Play:
    Var jag och kände på också i Kista och testade de inbyggda spelen Sims 3 och Bruce Lee lite grann (ungefär lika mycket som jag provade 3DS:en).

Intrycket jag fick är att det var en något tjock Android smart phone i hoppfällt läge och tvärtom en väldigt smidig utfällbar bärbar spelkonsol.
    Lite wow-faktor här också. en 4"-skärm som täcker i stort sett hela framsidan.

Spelade Bruce Lee, ett klassiskt fightingspel. Det fungerade bra och jag blev överraskad över att grafiken var så skarp och fin. Sims 3 var också grafiken bättre än jag trodde. Dock kan jag inte säga så mycket om själva spelet, då man måste spela det ett tag för att bilda sig en uppfattning om hur bra det är egentligen.
    Men kan meddela att kontrollerna fungerade utmärkt i alla fall. Knapparna kändes lite små jämfört med knapparna på en PS3-kontroller, men absolut inga som helst problem med dem. Dock är knapparna lika små på 3DS:en

Folk klagar över klumpigheten, men xperia play var överraskande smidig tyckte jag när jag höll i den. Inga problem för mina fickor.

Xperia play känns som en klassisk handhållen spel-konsol i utfällt läge. Den gör inget innovativt som 3DS, men den förfinar erfarenheten och lägger till funktioner som gyro, multitouch, 3G-uppkoppling, bluetooth medmera som öppnar många möjligheter och som tidigare inte funnits i handhållna spelenheter. Som Android är den lite tjock, men som spelkonsol är den smidigare än något annat på marknaden. Den har hårdvara som lätt mäter sig med 3DS förutom 3D-tekniken, även så är den en fullfjädrad Android. Skärmen överträffar lätt 3DS:en och PSP:ns skärmar i bildkvalitet. Den har goda förutsättningar att bli en succé om Sony lägger in lite muskler bakom och släpper titlar för den som de kommer göra för NGP och de har gjort för PSP. För den har hårdvaran att utklassa PSP i prestanda och massor av mer möjligheter.

Spelutbudet är ganska tunnt, dock får vi se när playstation suite på allvar öppnas om det ändras där, och om kanske SE kan få upp spelutvecklarnas ögon för enheten och börja göra mer spel för den.
    Dock så har den ju tillgång till alla spel på Android market, vilket är en hel del roligt. Bättre möjligheter än någon annan mobil eller bärbar konsol att köra emulatorer vilket erbjuder en riktig guldgruva av spel.
    Faktum är att emuleringsmöjligheterna känns som det största dragplåstret för den just nu.

Pris: ca 5.000:- och spelen ligger på allt ifrån 10:- upp till 100:-, vet ej vad spelen som kommer släppas i Playstation suite kommer kosta, men gissar runt 100:- där också.
    ekonomin blir intressant. Den är dubbelt så dyr som 3DS, men köp en ny 3DS och 6 spel så har du kommit upp i samma pris som Playen. Köpa spel till Playen är djävulskt billigt i jämförelse. Faktum är att den då kan konkurrera med 3DS:en ekonomiskt i längden.
    då har jag ändå inte räknat in att man kan ringa med den, surfa, använda som GPS och mycket mycket mer.

Tänker inte räkna upp alla tekniska specar här, då vi redan är väl bekanta.

Den har förutsättningar att lyckas där Ngage misslyckades. Något jag störde mig på med Ngage var skärmen när den kom, jag tyckte att den var väldigt liten, icke på playen. Kontrollerna på Ngage var en blandning av telefon och gaming, icke på playen.
    Playstation suite kommer att bli intressantare och intressantare. 3DS ska ju hålla ett tag, men jag är övertygad om att fler tillverkare kommer släppa uppdaterade Playstation certifierade mobiler och även SE själva.
    Tror att det är rätt väg att gå av Sony då en handhållen konsol har längre livslängd än vad en mobil har. Genom certifieringsprogrammet kan de Android-tillverkare som vill, göra en spelmobil, det kan bli väldigt väldigt attraktivt för oss spelköpare i längden.
    Det kan bli en god eller ond cirkel. God om fler tillverkare hakar på och släpper Androids med playstation cert och sätter press på Sony att satsa på spelen där, då kan det blir riktigt stort för Sony har spel i sin katalog som lätt överträffar det iPhone erbjuder samtidigt som market ger casual-spel.

Ond cirkel om ingen fortsätter satsa och det inte kommer några måsteha spel till den. Då kommer Sony att släppa sin satsning och satsa helt på kommande NGP, och xperia playen blir bara ytterliggare en Android i mängden.

3DS blir säkert en succé, den har nintendo bakom sig som kommer släppa måsteha spel till den.
    Playens framtid är mer osäker, men förutsättningarna finns att bli succé. bara att titta på iPhone, hur många fler iPhones säljs varje dag mot 3DS? Hur många spelar på sin iPhone? Jag ser folk på tåget varje dag som gör det. Marknaden är enorm. Apple äter på Nintendos och Sonys marknadsandelar i det bärbara spelandet, och Android gör det mer och mer också.

Framtiden är oviss, till och med för 3DS:en enligt mig, men väldigt intressant. :D

2. awwe

awwe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jadu...

Jag köpte en 3DS på premiärdagen med 3 olika spel, ägde den knappt i 2 veckor och skaffade mig en Xperia Play istället, det säger väl allt? :)

3D var väldigt läcker på 3ds:en de första dagarna. Sen började jag se tydliga problem såsom dubbelbilder, dvs att vänster ögas bild läckte in på höger ögas sida, och ju mer kontrastrikt desto värre. Detta är inget du ser direkt när du testar utan när ögonen har vant sig.

Trodde 3ds:en skulle eliminera allt crosstalk men nej... Detta och att spelen är "bara" lite snyggare än en vanlig DS idag samt upplösningen väldigt låg gjorde att jag tröttnade på 3DS illa kvickt.Det var nog mest upplösningen jag störde mig på.

Samt att batteritiden var UNDER ALL KRITIK. knappt 2.5 - 3 timmar får man ut. Alldeles för lågt, och när jag ville spela så var det alltid låg laddning.

3. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Intressant att höra. Är du nöjd med din xperia play då?

4. KarlWardin

KarlWardin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är väl klart att PLAYen är så mycket bättre. Liksom, orka släpa med sig en extrapryl hela tiden. Sen är spelet fånigt dyra, och inte så mycket bättre än de man kan ladda ner till PLAY. och 3D - åksjuka?

5. awwe

awwe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Japp jag är nöjd. Dock tycker jag telefonen glappar lite i infällt läge med skärmen, ok det har att göra med att det är en slider, men lite bättre kunde det ha varit.

Tycker det är dyrt att köpa nya spel för 400 för en bärbar enhet. då köper jag hellre ett PS3-spel.

Sen är det alltid lite kul att ha saker som ingen annan har, och hitta guldklimpar som inte majoriteten spelar.

6. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    En annan aspect som jag direkt reflekterar över är greenpeaces lista över elektroniktillverkare.
    Miljömedvetheten hos Nintendo ligger väldigt långt bort medans SE ligger i toppen.

http://www.greenpeace.org/internati...ics/electronics/Guide-to-Greener-Electronics/

Jag är ingen trädkramare men jag kan utveckla allergi mot företag som inte bryr sig.

Xperia Play har en fördel, du kan ha alla spel i den. Till 3Ds måste du ha en cartridge för
    varje spel med dig. Priset är löjligt samt att den är inte särskilt versatil.

Sen kan jag tänka mig att det kommer en hel del spel där internet, gps och kameran
    tillsammans kommer ge dig en bredare spelupplevelse.

Men, man ser nog aldrig nyaste Mario på Play.. Men de äldre kan du ju lira...
    Du kan ju ha med dig 1000 sega/nintendospel ;)

// A

7. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Jo, håller med. Det här med miljötänk är viktigt.

Det jag tänker mig i första hand med internetuppkopplingen är att man kan logga in på playstation-network och sköta sina ärenden där.
    Kanske kommer Sony t.o.m att erbjuda möjligheten att fjärrspela på sin PS3? Kontrollerna och anslutningsmöjligheterna finns ju på playen.

Det borde ju också vara möjligt att använda sin play som en handkontroll till PS3:an, med den adderade möjligheten att ha extraval på skärmen, visa lite relevant info och använda multitouchen. Tex i rollspel såsom final fantasy medflera är det skitbra med extra skärm för skills, magi och utrustning medmera.

Last edited: 14 apr 2011
  8. exhale

exhale Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

känns lite som om ni missat en del fakta kring 3ds.. även den kommer ha nerladningsbara spel och inte bara gamla 2d spel utan även nya 3d spel och priset på dessa kommer vara betydligt lägre än spelen som säljs i affärerna så nja håller inte med om att 3ds nödvändigtvis blir dyrare i längden. förövrigt kan jag inte tänka mig något häftigare än att använda AR korten i spel som pokemon colosseum 3ds och ha dem "live" stridandes på bordet! absolut ett spel jag vill se! men visst är spelen dyra det kan man inte säga emot.

9. awwe

awwe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

3d effekten funkar inte heller så bra som man tror i början

Det är en hel del crosstalk, dvs dubbla bilder när det är stark kontrast.

Visst, håller man den konstigt så blir det ännu mer. Men i spel som Pilotwings på natten, Ridge Racer och speciellt AR spelen så är det ganska mycket crosstalk / dubbla bilder oavsett hur du håller enheten.