Fråga: Xperia S som begagnatköp, åsikter?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Moggym, 10 oktober 2012.

1. Moggym

Moggym Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hur är en Xperia S som ett begnatköp för 1500-1800:-?

Är det ett bra köp? Vilka problem och bekymmer har dykt upp för er som haft den i några månader nu?

Hur känns användarinterfacet efter att ha lagd in massa appar och widgets och den varit igång ett tag. Mycket lagg eller flyter det på?

Batteritiden? Verkar vara en del som tycker att den är kort och att vissa saker laddar ut det snabbt?

Vågar man hoppas på fler större uppdateringar till Xperia S, som JB 4.1 och helst då 4.1.2.

2. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Har varit en del strul. Särskilt den första ics-uppdateringen var seg och rätt buggig. 2.45, den senaste, är betydligt stabilare men lite gnissel återstår. Upplever att den laggar mer än en dual core med 1 gb ram borde. Är det smooth på gnex borde det vara det här med.
    Wi-fi-signalen är lite för svag ibland. Har haft en del hängningar på sistone. Och när jag skrev detta ballade swiftkey ur. Vet ej varför. Inte hänt förut på xperia s men på one x däremot. Kan vara appens fel.

En uppdatering som heter 2.50 har släppts i olika delar av världen men vi har inte fått den än. Hoppas den dimper ner snart.

Sonys launcher är den vettigaste inom androidvärlden förutom vanilla. Mycket mer genomtänkt och logisk än t ex HTC sense. Relativt avskalad. Tyvärr verkar utvecklingen gå mot att de bloatar den mer och mer med diverse sonytjänster. Less is more för tusan.

Interfacet flyter för det mesta men i helikoptervy laggar det ordentligt.

Batteritiden är inget vidare. Det är framför allt skärmen som drar ström. Detta lär inte ändras. Jag använder telefonen relativt mycket och får nästan alltid ladda framåt kvällen.

Skärmen är för övrigt djävulskt bra.Knivskarp.Bästa jag sett.

GPS:en är så bra en mobilgps kan bli. Låser snabbt och är mycket exakt. Blir glad varje gång jag är ute och springer. Går att använda till kartläsning i bil också. Fan vad bra den är.

Kameran är bra och det blir mestadels fina bilder för att vara mobil, men autofokusen är lite lynnig. Gött med kameraknapp.

Telefonen upplevs som väl stor för en telefon med 4.3-tumsskärm och känns ibland knökig att hantera. Tråkigt att den inte har rundade hörn vilket brukar hjälpa.

JB kommer.Sony har kanske den mest sympatiska uppdateringsstrategin av alla tillverkarna. Man uppdaterar ju fortfarande lurar som släpptes 2011. Lägg därtill att de bidrar mycket till androids källkod och att Xperia S är experimenttelefon för AOSP, så tror jag oddsen är väldigt goda. Men jag tror också att vi kommer få vänta ett bra tag. Det fick vi på 4.04.Tog fem-sex månader. När den väl kom var den som sagt trög och buggig, men faktiskt betydligt mindre hemsk än de första ICS-versionerna från Samsung och HTC, som ärligt talat var fruktansvärd skit.

Högtalaren är överraskande högljudd. Kul att kunna ha telen som bandare i parken.

Har inte haft några problem med att ringa med den. Schysst telefon.

Sammanfattningsvis är telefonen inte klockren på alla punkter men för 1500? Ja, det tycker jag den är värd.

Last edited: 10 oktober 2012
  3. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Håller med mycket av det Sneaky säger.
    vill dock tillägga att den är väldigt snygg också, gillar Sonys design.

Kolla också så att du slipper "gula fläcken" innan du köper. Ett vanligt problem med den första generationens Xperia S:er som började säljas.

4. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Batteritiden är usel om du använder luren en hel del dvs om skärmen är på, sen håller senaste firmware luren aktiv och dränerar batteriet. Men för 1500kr så är det överkomligt. Sålde nyligen en desire för 1000kr... :-)

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

5. menbj0

menbj0 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är väldigt nöjd med min, tycker absolut den är prisvärd.

Skickat från min Xperia S

6. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag är också helnöjd med min lur. Jag är en teknikintresserad pensionär som inte håller på och rotar runt i operativet eller använder en massa appar av tvivelaktigt ursprung. Kort sagt jag kör luren i standardutförande och med ett ca 20-tal appar som jag tycker mig ha nytta av. Jag skriver och läser mail, skickar sms, kollar youtube, fotograferar, lysnnar på radio och musik via spotify. Då fungerar SXS bra. Batteritiden är inget bekymmer om jag kommer åt att ladda över natten (den går relativt snabbt att ladda så sätter jag den på laddning under tiden när jag äter middag så brukar det ge ca98% laddning)