Fråga: Xperia zL - flasha om med svensk firmware?

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av zsh, 9 aug 2014.

1. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Köpte Xperia XL på Netonnet......såklart insåg man att det handlar om ngn jävla gråimport...lurarna är tyska. Innebär att KitKat uppdatering inte finns till dessa då Tyskland är kvar på 4.3.

Går det att hitta svensk officiell firmware och flasha om luren på ett säkert sätt? Hur gör man isf?

2. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

nvm....hittade info på Sonys site....verkar som att DRM nycklar försvinner....blir för mycket hastle. Antar att man får vänta tills 4.4.x släpps för Tyska telefoner. *suck*

3. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Nej DRM försvinner inte om du flashar om firmwaren. Det du såg på sonys hemsida är bootloader unlock vilket är en helt annan grej.

Det du ska göra är att hitta den firmware du vill ha. Jag använder personligen detta program för det http://forum.xda-developers.com/cro...xperifirm-xperia-firmware-downloader-t2834142

Sen ska du använda det utmärkta programmet Flashtool för att först göra om de filer du laddade ner till en flashbar fil och sedan flasha din telefon.

flashtool hittar du här:
    http://www.flashtool.net/index.php

Låter kanske komplicerat men det är i princip helt automatiserat och borde ta typ 20min totalt

Edit. Insåg att det kanske är komplicerat att göra en flashbar zip av firmware-filer med flashtool. Här finns en guide:
    http://forum.xda-developers.com/xperia-z/development/noobs-guide-create-stock-firmware-ftf-t2188129
    Du behöver alltså inte använda Sonys egna program som man gör i guiden (hoppa direkt till steg 3), använd det program jag länkade istället. Mycket lättare

Edit 2. Ett pro-tip är att komma ihåg vilken tysk firmware du har nu och flasha tillbaka till den om du behöver skicka in den på garanti eller dylikt

Last edited: 9 aug 2014
    zsh gillar detta.
  4. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Wow, tack för ett utförligt svar :)
    Ska testat omgående! Återkommer med resultat.

Återigen, tusen tack!

5. Thomas Molinder

Thomas Molinder Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung Galaxy A40

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy A40
    Telefon 2:
    Xperia X Compact
    Hallå!

Är också intresserad av att göra denna uppgradering av FW.

Hur gick det för dig?

6. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hej,

Fick lite ont om tid så hann aldrig göra det. Håller på nu as we "speak".
    Återkommer (laddar ner flashtool just nu och det tar lång tid från alla "gratis" download siter (15 min kvar)).

Hur som helst det jag har fått göra hittils är:

1. Ladda ner java runtime (jre) och installera
    2. Laddat ner xperfirm, startat den, hittade min device i listan och sedan laddade ner Combined Nordic versionen vilket gick snabbt och enkelt.

Nu återstår alltså att launcha flashtool så fort DL är klar och köra från step 3 i guiden ovan.

Thomas Molinder gillar detta.
  7. zsh

zsh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Sådär ja. Allt gick bra vad jag kan se. Det enda att tänka på är att Guiden är gjord för äldre version av Flashtool så det ser lite annorlunda ut, men utöver det var det bara tutta o köra.

Thomas Molinder gillar detta.