Fråga: yakjuxw --> yakju

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av adriancool08, 27 apr 2012.

1. adriancool08

adriancool08 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej,

Min bror's nexus har yakjuxw och han sitter fortfarande på 4.0.2 utan att få OTA vilket stör oss för det var just därför han köpte galaxy.

Med tanke på att telefonen är typ 2v gamal vill han inte förlora garranti för att han har fufflat med root osv...

Kan man göra om mobilen till yakju utan att bryta mot någon garranti osv? måste man ha root? kan man ta bort root efter?

vi vill ha mobilen så "stock" som det går.

finns många trådar om hur man gör processen men vilken är det nyaste och snabbaste/lättaste? finns typ massa trådar och alla gör olika sätt =P

efter flash då vill vi självklart att OTA fortfarande fungerar därefter...

mvh A

Last edited: 27 apr 2012
  2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Man rootar inte om man byter till Yakju...
    Man låser upp bootloadern som gör att du kan lägga in clockworkmod recovery temporärt (tror den försvinner sen efter reboot), som då kan flasha in de yakjufiler som krävs...

Mobilen är fortfarande stock...
    Alltså, den garantin du kan bryta emot isåfall, är mjukvarugarantin, dvs garantin täcker inte mjukvarufel längre, men om moderkortet skulle krascha, skulle det gå på garantin, oavsett yakju / yakjuxw, då det inte rör mjukvaran.

Jag följde denna:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1391881

Den har många steg, men ack så små...

Det enda din bror behöver tänka på är att när han låser upp bootloadern (fastboot oem unlock), så kommer telefonen att wipas, dvs all hans data på telefonen samt minneskortet kommer att gå förlorat... (bara för att telefonen ska ha en fresh start)...

Sen efteråt kan man låsa bootloadern igen, men när man 5 månader senare kanske behöver komma åt clockworkmod recovery igen, så måste man låsa upp den igen, och då kommer allt wipas igen, lite onödigt kan tyckas...

Trekis gillar detta.
  3. adriancool08

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Låter bra :) Så om vi låter bootloadern vara öppen och sedan tappar han luren eller får någon typ av annat fel som går på garranti så kommer de inte lixom göra en ala apple och inte göra ett smack med den förutom att säga "warranty voided för this and that?".... hur svårt är det att stänga bootloadern på nexusen?

wipe delen är inga problem egentligen då jag vet att android mår bra av wipes vid ny android version :) brukar göra det med varje uppdatering på min egna mobil.

Tydligen finns det ett toolkit som gör hela processen ännu lättare? :)

MVH A

EDIT:

Finns några steg i guiden där han skriver "optional" men om jag vill ha så stock som möjligt och inte få några problem med OTA så bör jag göra steg 5 och 7 också? right? :)

Last edited: 27 apr 2012
  4. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS

Läs tydligt i guiden bara, det är inga "farliga" grejer som är optional..

Jag körde inga optionals..

Du låser den med fastboot oem lock (i guess)..

Jag vet inte vad som gäller, jag har aldrig skickat in min telefon på garantiärende öht så ... jag kan inte säga .

Och om han tappar luren går det inte på garanti, då får det gå på försäkring...

5. adriancool08

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

okej jag förstår :) läste också på några andra trådar att man göra livet lite lättare om man använder detta

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1392310

men... de skrev aldrig stegen =P "noob guide" dvs...

6. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    jo, men då ska du böka dig med att installera programmet etc etc... Sen (jag kollade bara screens) ska du veta vilka knappar (1, 2, 3, 4) som du ska trycka på för att göra det som just du vill...

Neh, då är det lättare att knappa några kommandon...

7. adriancool08

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

så om jag flasha enligt den första länken kommer jag efteråt också få OTA's från google som jag kan ladda ner via wifi och flasha in direkt utan nå krångel dvs "stock" som det hade vart om jag hade väntat tills samsung tog tummen ur och släppte det själv på yakjuxw

sorry om jag är dryg men jag vill ju inte göra något som gör livet svårt för brorsan senare för jag kommer inte alltid kunna hjälpa :)

8. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ja om du flashar stock som första länken så kommer du kunna få OTAs som laddas ner och flashas normalt...

Jag själv körde in Yakju 4.0.1, sen fick jag 4.0.2 direkt OTA.
    Sen väntade jag drygt 40 min på 4.0.3 , men den kom aldrig, så den körde jag in manuellt (jag hoppade in i fastboot och laddade clockworkmod recovery och uppdaterade därigenom.), efter att jag startat upp 4.0.3 så fick jag direkt 4.0.4 ...

9. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER