youtube kvalitet

Diskussion i 'Magic' startad av Pastorn, 27 aug 2009.

1. Pastorn

Pastorn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    ibland har jag kunnat se på youtubeklipp i high quality vilket drastiskt förbättrar bilden (under meny och more). Är det borta numera?

2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Beror helt på vilket klipp man kollar på, om det inte har HQ så går det inte att välja.

3. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Det går heller inte om man har HSDPA-uppkoppling (H-ikonen visas) då Youtube-klienten inte fattar att det handlar om en 3G-uppkoppling.

Man kan fixa detta genom att ändra värdet ro.ril.hep i /system/build.prop till 0 istället för 1, då kommer luren att identifiera HSDPA som vanlig 3G (dvs H-ikonen visas inte, bara 3G, men man får ändå HSDPA-hastighet när man har sådan täckning) och youtubeklienten gör då HQ-valet tillgängligt.

4. matte

matte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur kommer man åt ro.ril.hep osv? är lite nybörjare.

5. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Filen build.prop som innehåller denna inställning ligger i mappen /system på telefonen, du kan nog tyvärr inte ändra i denna om du inte har root på telefonen.

Om man dock har rootat telefonen (finns ju några olika sätt att göra det, se wikin här t.ex.) så kan man gå tillväga på följande sätt för att fixa detta:

Till att börja med behöver du en filhanterare till android som använder root för att kunna ändra i systemmappar. Sådana är t.ex. SU File Manger & Terminal och Root Explorer, båda finns på market men är paid apps så du behöver ha använt Market Enabler för att kunna köpa dem. (Om någon vet en liknande app som är gratis så säg gärna till).

- Starta den filhanterare du valt på telefonen, gå till mappen /system och leta upp build.prop. Kopiera denna till minneskortet ( /sdcard ).

- Koppla in telefonen till datorn via usb och mounta, öppna build.prop från minneskortet i valfri texteditor. Ändra raden ro.ril.hep=1 till ro.ril.hep=0
    Spara filen (spara över den som ligger på minneskortet). Koppla ifrån datorn.
    (Denna filändring kan ju förstås också göras direkt på telefonen med en texteditor-app för android, men antar att de flesta tycker det är enklare att göra det på datorn ändå.)

- Använd root-filhanteraren igen för att kopiera tillbaka build.prop från /sdcard till /system och skriva över befintlig fil där.

- Starta om telefonen. Nu kommer inte H-ikonen synas längre (bara 3G oavsett om det är 3G eller HSDPA-uppkoppling som används) och youtubeklienten ska då fungera med HQ-video.

Ett annat alternativ att göra detta på är om man har Android SDK installerat på datorn, då kan man kopiera och ersätta build.prop-filen med adb shell-kommandon istället för via en filemanager-app. Detta kanske även kan göras utan att telefonen nödvändigtvis är rootat, om man fastbootar t.ex. daldroids boot.img (som man gör i denna guide för att sedan kunna roota telefonen). Detta är dock inget jag testat, men om någon gör det så meddela gärna hur det gått. :)