Jag var ute och reste under veckan och märkte något som var mycket märkligt, när jag hade vanlig 3g täckning så kunde jag se youtube klippen i HQ men så fort det gick över till HSDPA så gick det inte att välja HQ mer. Jag trodde man inte kunde se HQ utan wifi överhuvudtaget, någon som har varit med om samma sak och vet hur man kan få det att funka med HSDPA också ?
Jag förmodar att youtubeklienten felaktigt tolkar HSDPA som något sämre än 3G.. eller att den helt enkelt bara kollar efter wifi eller 3G-anslutning, allt annat räknas som för dåligt och därför kan man inte se HQ-video. NK02 ION-romen har ju en "bugg" som gör att den aldrig visar H-ikon för HSDPA (man får dock ändå rätt hastighet), telefonen visar då alltid 3G.. och då fungerar HQ i Youtube utan problem överallt. Antar att det borde gå att göra något hack för andra roms också så att de inte heller visar H-ikonen utan bara 3G. Det bästa vore ju dock förstås om buggen i Youtube-klienten fixades.
Ytterligare ett exempel på hur små små skillnader mellan vaniljandroid och HTC:s lätt moddade Android kan ställa till det vad gäller kompatibiliteten. "H"-läget existerar inte i Googles ROM, så youtubeklienten vet inte hur den skall tolka det.
Nu har jag bytt rom till Jacheroski som alltid har 3g ikonen men ändå går det inte att kolla på HQ video utan wifi, skumt detta.
Hm, intressant. Misstänker att det kanske finns två olika varianter av youtube-klienten, en som bara tillåter HQ över wifi och en som gör det över wifi och 3G. Den som ligger i NK02 ION-romen kan visa HQ-video över 3G iaf.
Har testat nu nk02ion youtube klienten och den förra som jag på hade fatility hero, och ingen funkar.
Skumt. Då ligger antagligen inte begränsningen i själva klienten utan det är väl något som görs i romen i övrigt som fixar det förmodar jag. Smartphone france-romen som finns för PVT32B verkar skriva något om youtube och hd på deras sida, jag är dock inte så vass på franska så jag vet inte om det är något relevant. Men jag tolkar det ändå som att det har lite med 3G/HSDPA-detection att göra. Knackig google-översättning av texten där: (Antar att fixen som det står om där innebär att man byter ut filer som ligger med på just den romen så det lär nog inte vara applicerbart direkt på andra roms om man inte får tag i rätt filer)