Problem: Z1C död. Bara blinkar rött vid laddning.

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av purjolotta, 5 aug 2014.

  1. purjolotta

    purjolotta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Helt plötsligt dog min Z2C och den går inte starta igen. Sätter jag i laddaren så blinkar aviseringslampan rött. Har haft den i laddaren i en timma och det fortsätter bara att blinka...

    Vad som hände innan den dog är att jag tog upp telefonen och läste ett sms i regnet (inte ösregn...) och därefter tror jag någon har haft ned den i golvet från ett bord.

    Vad kan det vara för fel? Vad kan man göra åt saken?
     
  2. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Fukt skada möjligtvis, har du kollat fuktindikatorerna under luckorna (ser ut som små klistermärken).

    Skicka in den på service vettja, brukar ta 14 dagar typ och fuktskada bör ej vara ngt problem så länge luckorna varit stängda.
     
  3. purjolotta

    purjolotta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm... Hittar inga fuktindikatorer. Vad jag förstår ska det vara något som färgas rött av fukt. Men allt innanför och på luckorna är grått eller svart...
     
  4. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Provat att starta om via Off-knappen vid sim-kortet!?
     
  5. purjolotta

    purjolotta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja. Ingen reaktion där heller... :cry:
     
  6. gwingis

    gwingis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det där fungerade inte för mig när min var vattenskadad. Jag hade fukt på båda linserna fram och baktill och även på kamerablixten. Men min fungerade.

    Däremot gjorde jag det genom att trycka på powerknappen+(någon volymknapp)+kameraknappen(överflödig)?

    Min telefon var låst i "Sony"-loggan vid uppstarten.

    Låt den även torka lite mer med.
     
  7. purjolotta

    purjolotta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skickade in min älskade Z1C. Fick inget svar på vad som var fel. Tror inte den var fuktskadad.
    Fick tillbaka en helt nu Z1C härom dagen. En SVART!!! Den luren jag köpte och ville ha var VIT. Enligt TeleCare har de avtal med Sony om att skicka den färg de har inne. Jag vill inte ha en svart mobil! Så nu sitter jag här med en splirrans ny mobil jag inte vill ha... FAN!!!
     
  8. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Surt men sälj den medans den är ny o köp rätt färg:-)
     
  9. purjolotta

    purjolotta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har varit i kontakt med Sony nu och de vill inte hjälpa mig. Deras rekommendation var att testa att gå till en Teliabutik (luren är köpt på telia.se) och se om de kan byta in den.
    Funkar inte det får jag helt enkelt sälja den... Så surt!
    Kanske låter fånigt men för mig är färgen jätteviktig! Jag köpte en Z1C till stor del för att den fanns i vitt. Hade den inte funnits i vitt hade jag valt en helt annan lur...
    Har ingen väl fungerande ersättningsmobil heller. Sitter med en gammal Xperia P med trasig skärm som man bara kan se ca 75% av displayen på... Gaah! Det blir aldrig mer Sony eller Telia...
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Kontakta konsumentvägledaren i din kommun, låter osannolikt att dom kan göra som dom gjort. Klart man kan göra så men då bör ju båda parterna vara överens om det innan vilket inte verkar vara fallet

    Skickat från Tapatalk
     
  11. gwingis

    gwingis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag fick sitta med en sprucken Galaxy Nexus i 1½ månad eftersom DHL råkade slarva bort mitt paket i 3 veckor.

    Fick du en ny? Skulle nog inte skylla på Telia det är mer Sony hur de hanterar dessa ärenden...

    Läsa denna tråd. https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1592034#post1592034

    Har aldrig blivit så rövknullad av en kundtjänst som Sonys.

    Sony Vaio (rip) är helt okej dock. De gav mig ett helt nytt batteri till min dator när min nya dators batteri bara fungerade i 2h när det utlovade var 4h. Fast den nya fungerade i 2h den med...
     
  12. purjolotta

    purjolotta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2012
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Japp! Fick en sprillans ny! Men nu bryter jag förpackningen och laddar skiten. Känner mig besegrad... Och ja, lite rövknullad också!
    Min gamla trasiga lur börjar ge sig helt så jag behöver en ny omedelbart och hinner inte fortsätta kämpa. Fan också! Jaja... Det är i alla fall en ny lur. Om än svart och ful... Får investera ett nytt skal i morgon så jag slipper se den.
    :cry:
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Låter lite som mitt problem. Fast min vibrerade 3 gånger innan den dog precis som dödsryck. Den reagerade när jag stoppade in den i laddaren precis efter den dog. Men nu gör den inte ens det. Förstår inte vad som hände. Har aldrig ens öppnat flärparna på luren då jag använder dockan.

    Nu ljög ja lite dock. Har förstås öppnat flärpen för USB och Minneskort vid byten och uppdateringar. Men väldigt sällan. När jag slöjt av den i rent vatten så har jag varit noga med att kolla allt varit stängt. Så har det gått in fukt i luren, så är det byggets fel. Luren har funkat helt utan anmärkning tills idag. :-(