Problem: Z3 Byter inte WiFi Automatiskt.

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av lefkas, 3 apr 2015.

  1. lefkas

    lefkas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej vet verkligen inte om detta är speciellt för Sony Xperia Z3 men jag gör ändå ett försök här utifall nån vänlig själ har mer erfarenhet av WiFi med Accesspunkt (tror det är det jag försöker göra)
    Jag vet att det finns en liknande tråd från 2013 om detta med en Samsung, så jag tänkte det kanske ändå var bäst att köra en ny tråd :e

    Jag vill alltså utöka räckvidden på mitt WiFi
    Jag har Telia öppet fiber och deras default router som första Router (TG799vn v2)
    Från den har jag dragit kabel till min ex Router D-Link DIR-655, kabeln går in på en LAN-Port(#1), alltså inte WAN
    (har läst mig till att det skall vara så)
    Tagit bort DHCP funktionen i den plus en del andra oanvändbara funktioner, typ "Virtual Server, Application and Port Forward Rules, Access Control and Web Filters, SPI and Firewall, WISH and WPS"
    Jag kör samma SSID på dessa två routrar och samma lösenord och jag försöker köra samma säkerhet men det står lite olika i dem men vad jag googlat mig till så ska det vara "samma"
    I Telias router har jag:
    Säkerhetsläge: WPA-PSK
    WPA-PSK-kryptering: AES
    [​IMG]WPA-PSK-version: WPA2
    I Dlinken har jag "WPA2 Only - Personal"
    I min Sony Xperia Z3 kör jag mestadels default inställningar så inget konstigt där
    Problemet är att den inte automatiskt verkar vilja "släppa" den punkten jag först kopplar upp mig emot.
    Vad jag vet skall det inte vara några problem att få till det här automatiskt när den hittar en punkt i WiFi't som är starkare?
    När jag kollar nätverk så syns bara ett SSID iaf, och när jag kollar med tex appen WiFi Analyzer ser jag båda punkterna och dess styrkor iom att de ligger på olika kanaler, typ 1 och 11
    Jag är rätt säker på att detta funkade för mig från början men sedan blev jag tvungen att byta till ett kortare namn på SSID
    Så jag körde om allt i Telias router och körde fabriksåterställning på Dlinken och ställde in den från början.

    Tacksam för tips.
     
  2. lefkas

    lefkas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Vet inte om det var exakt det som löste det men ändrade bla från "TKIP and AES" till "AES" endast, så nu har jag bara "AES" på båda och nu verkar det funka :-)