Fråga: ZE Smartwatches - någon som har erfarenheter?

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av ajo.lill, 31 jul 2019.

  1. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag är inte inne på att köpa, men är mest nyfiken på hur "legit" de är.

    ZE™ Military Grade Smartwatch V2 (With Blood Pressure Monitoring)

    "The world's first military grade smartwatch." Jaja. Inte så att militären skulle använda en smartklocka av det slaget, eller att spec/certifiering på klockan på något sätt visar att den är "military grade".

    Utöver detta tycker jag att deras klocka är mycket lik Zeblaze VIBE 3 Pro.
    US $35.99 55% OFF|Zeblaze VIBE 3 PRO Color Touch Display Sports Smartwatch Heart Rate IP67 Waterproof Weather Remote Music Men For IOS & Android-in Smart Watches from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

    Notera position av skruvar, storlek på krona, position på 12-6-markörer... Med mera.

    På sin Facebook skriver man till alla som frågar om vad klockan kostar (vilket är märkligt många med tanke på att inlägget länkar till storen) att den kostar $83.99. Går man in på hemsidan står det att den kostar $160, och den rean tar makalöst nog slut om 20 minuter ungefär! Vilken tur jag har. Återigen, jaja. Detta är inget nytt och många butiker kör med detta. Inget ovanligt i sig.

    Jag skrev en kommentar på deras Facebook-sida och frågade om dessa lite märkliga sammanträffanden. Det första man gjorde då var att hota med att stämma mig då man är "a legal company in the United States". Okej! Eller nej förresten, det första man gjorde var att ta bort min kommentar.

    Så jag är lite nyfiken nu. Är det någon som har en ZE Smartwatch och kan ge lite insikter?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är säkert samma klocka, fast med ett annat UI. Ser ut att vara så gott som identisk på alla punkter med undantag för UI:t.

    Är extremt vanligt att en kinesisk OEM (företagen som sitter på fabrikerna) tar fram en viss modell som sedan säljs vidare genom olika företag/varumärken, men som sedan differentierar med lite annorlunda skin eller marknadsföring/målgrupp.

    I en hel del fall kan för all del specifikationerna under skalet skilja sig åt, som med exempelvis M365 som säljs under hundratals olika varumärken, där chassit i princip är identiskt, men där komponenterna kan skilja sig åt en aning. Exempelvis brukar de snåla in på batteriet som är bland det dyraste. OEM för den produkten är kinesiska "Ninebot".


    Dock kan ju klockan ha bättre lokalisering osv om de säljs av ett bolag baserat i USA. När kinesiska bolag själva översätter brukar det bli rätt lustiga/mindre välfungerande översättningar. Även bolag som Huawei har egentligen fortfarande svårigheter att få till en helt korrekt översättning överallt. Blev nyligen rätt överraskad av den usla översättningen i Huawei Watch GT Active, kändes snarare som en klocka från aliexpress än en från ett bolag som i många år sålt produkter i Sverige :)
     
    Last edited: 31 jul 2019
  3. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Min tidigare Xiaomi Mi Mix 2 hade en hel del lite roliga översättningar.. :D

    Svaret jag fick (via PM, aldrig skulle man väl våga ta den diskussionen öppet) var en fråga om jag antyder att de har något att göra med Zeblaze, och att om jag gör det så skulle man minsann stämma mig. Känsligt det där tydligen.