Tack för svar!
Faktum är att vi har ställdon till golvvärmen på entréplan och källaren av vårt hus. Just golvvärmen i sovrummet (det enda rummet på övervåningen som har golvvärme) så sitter det dock inget sådant, men eftersom jag har några ställdon över kan jag ju använda ett av dem. Men förutom ställdonet så behöver jag alltså en 24v trafo och en zigbee/z-wave-relämottagare.
Så, tre komponenter krävs (varav jag visserligen har en). Samtidigt finns det gott om smarta elementställdon, t.ex. denna:
Smart Radiatorställdon – Flooré (floore.se). Men de har alla massvis med inbyggd funktionalitet, sådant som jag vill kunna lösa själv med Home Assistant, en ZigBee-termometer och lite kod.
Med tanke på hur stark DYI-driften är just nu så är jag förvånad över att det inte finns "dumma" smarta ställdon - alltså batteridrivna ZigBee/Z-Wave-kontrollerade ställdon som inte har någon egen funktionalitet eller inbyggd termometer, och till ett betydligt lägre pris.
Nu tror ju inte jag att jag har kommit på något nytt här, utan misstänker snarare att det måste vara något jag missar?
Förresten, skulle ett elementställdon kunna fungera även för att styra vår golvvärme, eller är det två helt olika saker?
/Fredrik
Click to expand...