Zigbee reglerventil utan termostatfunktion - finns de?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av gunman69, 2 dec 2023.

Taggar:
  1. gunman69

gunman69 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Nybörjarfråga på ingående:
    Jag har precis gett mig in i smarta hem-världen, kör Home Assistant och mitt första område att styra är värmen i vårt sovrum.

Men jag hittar inte den typen av komponent som jag tycker borde behövas - en motoriserad reglerventil med stöd för Zigbee (eller annat protokoll) men utan termostatfunktion. Finns inte sådana och isåfall varför inte?

Vårt sovrum har en tendens att antingen bli för varmt eller för kallt. Golvvärmen i just det rummet styrs av en egen manuell reglerventil och vi lyckas aldrig få lagom varmt i rummet.
    Så, perfekt att börja här tänkte jag - jag skaffar en motoriserad reglerventil med Zigbee-stöd, en termometer och så lite pillande i Home Assistant så har jag något som skulle kallas för "smart styrning" av värmen. Men, när jag letar efter en sådan reglerventil så hittar jag bara termostater, d.v.s. reglerventiler med termostatisk funktion och någon egen inbyggd "intelligens" för att justera flödet ut efter rumstemperaturen. Men, det är ju precis det jag vill göra! Min termometer och logiken i Home Assistans ska ju vara "intelligensen", jag vill inte betala massa pengar för något som finns inbyggt i ventilen. Och jag tycker ju att jag borde kunna ta fram en lösning som är bättre. Dels för att jag kan placera termometern vid den optimala platsen (någorlunda mitt i rummet), och inte där ventilen sitter (inne i ena väggen av sovrummet). Men även för att min styrning borde kunna göras både kraftfullare (mer CPU, mer plats för kod, etc) och kan ta in annan input, t.ex. väderdata.

Men som sagt, trots ihärdigt googlande hittar jag inga "dumma" ventiler, utan termostat-funktion. Är det något jag missar här, nybörjare som jag är?

Obs: Jag vill inte ge mig in debatten om huruvida det är möjligt/vettigt att försöka styra värmen i ett rum med golvvärme. Jag vill förstå om det finns sådana ventiler jag efterlyser, och om inte, varför.

/Fredrik

2. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Vanligtvis sitter det ett samlingsrör med en ventil för varje golvvärme slinga. På varje ventil kan man sätta ett ställdon, alltså en liten motor som öppnar och stänger ventilen. Ställdon finns med olika styrningar, den vanligaste har 24v matning, så när den får spänning så öppnar den ventilen och när den blir spänninslös stängs ventilen. Om man inte har styrning för varje rum kan det sitta en liten ratt på ventilen i stället.
    Nu finns det ju gott om rörmokare med egna lösningar, men det du sannolikt behöver är ett ställdon som passar din ventil, en trafo som ger 24v och en relämottagare för zigbee eller z-wave.

"Reglerventil" är ett rätt brett begrepp, men syftar vanligtvis på stora dyra ventiler för industribruk, därför du inte hittar någon för smart hem tänker jag.

bernard och chraist gillar detta.
  3. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Du bör ju kunna ha en sån termostat ventil du hittar, OM du får full access typ Zigbee/zwave och bara använda en annan källa (termostat) för att få värden och senda ställa % öppet/stängt efter vad den externa termostatens temp.
    Det bör gå i HA.

chraist gillar detta.
  4. gunman69

gunman69 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar!

Faktum är att vi har ställdon till golvvärmen på entréplan och källaren av vårt hus. Just golvvärmen i sovrummet (det enda rummet på övervåningen som har golvvärme) så sitter det dock inget sådant, men eftersom jag har några ställdon över kan jag ju använda ett av dem. Men förutom ställdonet så behöver jag alltså en 24v trafo och en zigbee/z-wave-relämottagare.

Så, tre komponenter krävs (varav jag visserligen har en). Samtidigt finns det gott om smarta elementställdon, t.ex. denna: Smart Radiatorställdon – Flooré (floore.se). Men de har alla massvis med inbyggd funktionalitet, sådant som jag vill kunna lösa själv med Home Assistant, en ZigBee-termometer och lite kod.

Med tanke på hur stark DYI-driften är just nu så är jag förvånad över att det inte finns "dumma" smarta ställdon - alltså batteridrivna ZigBee/Z-Wave-kontrollerade ställdon som inte har någon egen funktionalitet eller inbyggd termometer, och till ett betydligt lägre pris.

Nu tror ju inte jag att jag har kommit på något nytt här, utan misstänker snarare att det måste vara något jag missar?

Förresten, skulle ett elementställdon kunna fungera även för att styra vår golvvärme, eller är det två helt olika saker?

/Fredrik

5. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Funktionsmässigt kan ett elementställdon gå bra, men det är inte säkert att det passar rent mekaniskt.
    Det jag tror du missar är att det ska vara billigt, då krävs det massproduktion och jag tror inte det är så många som ger sig på ventilerna som sitter inne i väggen bakom en lucka, ett element kan man väl mickla med lite.
    Sen är det ju den mekaniska biten som är dyr, sensor osv. kostar inte många kronor, därför stoppas det i såna för att öka bredden av användningen, så en dum eller smart "rörgrej" kostar nästan lika mycket att tillverka. Batteridrivet är väl heller inte optimalt för nåt som ska sitta inne i väggen.

Det är inte helt enkelt heller att få till mjukvaran för att styra vattenburen golvvärme på ett bra sätt. Det tar lång tid för värmen att gå från vattnet i rören till rummet, så man måste jobba med kurvor och börvärden så man ligger lite före hela tiden, bara en vanlig till/från termostat reglering blir inte speciellt bra. Men med det sagt, tycker jag absolut du ska försöka, om inte annat så kommer du lära dej en del.