ZTE Blade 2.2 + 2.3 vägrar ansluta till Apple Airport Extreme?!?

Diskussion i 'Blade' startad av berander, 18 okt 2012.

  1. berander

    berander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, ungarna har varsin ZTE Blade (Telia, kontantkort) som vägrar ansluta till vår APE. Lurarna hade iofs problem att ansluta till vår gamla Linksys WRT-300 oxå tills jag gav dem fasta adresser (ännu inte testa med APE:n).

    I ren desperation (och viss nyfikenhet) tryckte jag upp den ena till GingerBread, tyvärr utan ngn effekt.

    När jag tänker på't har jag upplevt samma knas med andra Androidlurar, bland annat SE Xperia som även den behövde fast IP med Linksysen.

    Har jag missat ngt fundamentalt vad gäller hur fan man får Android att prata med vissa WiFi-routers eller har jag bara otur? (Sannolikt det första va?)

    Jo, sista grejen - knallar in till grannen och testar på deras Thomson-gateway från Telia och där går telefonerna som på räls. WHAT?!?

    Oerhört tacksam för hjälp.

    Svar till "Förvirrad, men trött"
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hej och välkommen!

    Börja med att kolla så att du inte kör routern på kanal 11 eller 12 för dessa är kända "problem"-kanaler för många androidtelefoner och framför allt med Bladen.

    Det är inte så att du har begränsat antalet enheter som får ansluta, MAC-filter?

    Något mer att testa iaf, Lycka till!
     
  3. berander

    berander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för snabbt svar, ursäkta lång Ping från mig ;)

    Jag kör varken på 11 eller 12, antalet enheter är begränsat till 50(!) så det ska inte vara några problem, har ej heller MAC-filter...

    Wii, PS3 & Sony Bravia går utan problem. Så vad är det med Android och Apple Airport Extreme som inte klickar?!?

    Och anledningen till att jag valt AAExtr är: gästnätverk, stor kapacitet i det privata nätverket och inte minst AirPlay. Jag har jobbat som IT-samordnare i 7 år och är inte helt främmande för digital felsökning, men har nu tröttnat på teknikstrul och har omskolat mig till läkare (who knew?). Orkar inte stöka med Windows, android mm utan har gjort ett fullt medvetet val - jag är på väg rätt in i fruktbutiken, och kommer inte ut förrän det finns något som strular mindre.

    Men det var inte därför jag skrev från början: tills det svarta hål som är min ekonomi har kommit på rätt köl får jag gå som katten kring het gröt vad gäller fruktbutiken och då står jag här med Androidtelefoner som inte är kompis med mitt WiFi... Eller tvärtom?!?

    Så, fler tips mottages tacksammast :)