ZTE Blade lägger på samtal av sig själv..

Diskussion i 'Blade' startad av Rödskägg, 3 jan 2011.

1. Rödskägg

Rödskägg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Min flickväns blade har en förmåga att avsluta samtal av sig självt..

Detta händer i ca 75% av samtalen, vilket är sjukt irriterande.

Har funderat på om hon klickar samtalen själv med kinden, vilket verkar liite osannolikt eller om det har något med nätet att göra..Telefonen är köpt via comviq och körs med tele2-abb. inga modifikationer av android har gjorts..

Testade att installera Dialer One för att se om det hjälpte, vilket det inte gjorde.

Någon som har haft samma problem? Vore awesome om någon kunde hjälpa att hitta en lösning..

2. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Min sambo lyckas med samma sak.
    Har visat henne att hon kan släcka displayen med on/off knappen och då fungerar det lite bättre.

3. sweban

sweban Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag tycker mig ha upplevt samma problem, och har fortfarande misstankar om att det är närhetssensorn som inte är helt funkis då det inte bara är avslutade samtal jag har problem med, utan ibland lyckas jag även slå på högtalaren eller sätta igång knappsatsen under samtal. Lyckligtvis ligger det inte på några 75% men likväl tillräckligt ofta för att vara irriterande.. Har tyvärr ingen lösning på problemet..

4. mape82

mape82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

har också samma problem. jellyfish har jag..

5. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Har också mina misstankar att närhetssensorn inte riktigt vill vara med och lira.

6. Almqvist

Almqvist Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Samma problem för mig. Har letat lite efter nån app som låser skärmen eller liknande vid samtal men inte hittat något. Funkar för det mesta som det ska men då och då avbryts ett samtal..

7. tob

tob Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har ni testat att avaktivera 3g och enbart köra gsm? Tele2 har allvarliga problem med 3g

8. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Jag har periodvis haft problem med samtal som avslutats beroende på operatören tele2. Men det var aldrig så mycket som 75%.
    Så jag lutar åt vad tidigare inlägg säger.

9. Rödskägg

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

okej..verkar alltså vara ett ganska vanligt förekommande fel. Jag upplever att det inte droppar lika många samtal med Dialer One-appen men kan lika gärna vara något jag inbillar mig..

Lättaste lösningen på problemet är väl att helt enkelt inte hålla luren tryckt mot kinden, utan endast med högtalaren mot örat..alternativt att använda head-set..

10. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Fast problemet skall inte finnas eftersom telefon skall stänga av skärmen automagiskt när man sätter luren till örat. Det finns "hemliga" koder att använda i dialern för att komma in i en meny där man kan kalibrera proximity sensorn. Andra som haft samma problem har fått det att fungera bättre genom att göra det. Har tyvärr inte koden i huvudet men sök runt lite på modaco så borde de gå att hitta.

EDIT: http://android.modaco.com/content/zte-blade-blade-modaco-com/325864/secret-dialler-codes/#

11. Rödskägg

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Aha, sweet! Ska kolla där..

Hittade denna:
    *#26***# Sensor Test

Men är det bara test för att se om den funkar och är aktiv, eller kommer man kunna kalibrera där också? Hittade inget annat som hade med sensorn att göra..kanske ligger under någon term jag inte fattar :P

Nån som har bladen till hands och kan testa? annars får jag testa det ikväll när jag får tag i tjejens telefon.

Har förövrigt beställt en egen blade nu :P Byter ut min sega iphone 3G :D

EDIT: Verkar som det är rätt ställe att göra det på..

Hittade denna tråd: http://android.modaco.com/content-p...lyjonk-rls4-2010-12-22/page/140/#entry1511283

press "*983*0#" to check sensor display "proximity fail",and "testing proximity" can't work. dispaly"proximity X:stop"

it says 'proximity is fail' until you test it...

press 'testing proximity' and then put your hand over the top, the sensor is near the earpiece, you should be able to get it to go between 'x: no' and 'x: yes'.

you might want to try the 'calib' button to to calibrate it..

Once its seen it go yes/no it will change to 'Proximity is ok!' (assuming it is working)

Ska testas senare :)

Last edited: 4 jan 2011
    sir_honk gillar detta.
  12. Mongroovy

Mongroovy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Verkar intressant det här, ska försöka på min med.

13. kulan

kulan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har samma problem med min, kör jellyfish rls4. Händer nästan i varje samtal. Har för mig det var likadant när ja körde pauls froyo också. Har tre som operatör, men det är nog inte där problemet ligger.

14. Rödskägg

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Okey, jag har testat att kalibrera nu och verkar som om det har blivit bättre :)

Satt först och testade hur snabbt sensorn reagerar genom att sätta handen över den under samtal.. Jag kunde hålla min hand 1,5 cm över sensorn utan att skärmen släcktes..vilket känns som lite för nära :P

Knappade in "*983*0#" och fick upp den hemliga menyn hehe. Längst ned tror jag "Sensors" ligger. Gick in där och kunde kalibrera på något vis. Testade sen under ett samtal att flera gånger i våldsam fart föra telefonen till örat. Jag siktade även med kinden mot lägg på. Men det gjorde den inte! Så det var ju bra :)

15. trotte

trotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min flickvän har typ sammqa problem med sin. Ibland bryts samtalet, men för det mesta så mutar hon med örat (eller antar det).

16. napaj

napaj Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon lösning ?

Hej,

Bra telefon när den inte lägger på ...

Blir galen på luren som jag köpte till min fru.
    Den lägger på ca 30% av samtalen.

Inte täckningsproblem men sensor problem.
    Någon som har en lösning ?

17. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Min tappar samtalen från frun (endast). Det är ju inte alltid en nackdel :)

18. Lobbe

Lobbe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så ni lyckas alltså avbryta samtalen... jag lyckas bara stänga micken iaf ;) men *983*0# ska provas :)

19. mape82

mape82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

har stora problem med detta, nästan varje samtal bryts, efter lita olika tider. Är ganska säker på att närhetssensorn har med detta att göra, för pratar jag i högtalaren har det inte brytits en gång. vad ska jag göra, har testat att kalibrera också. går det optimera kalibreringen på ngt sätt? eller finns det ngt att göra?

20. Rödskägg

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag vet inte exakt hur man ska göra för att få kalibreringen helt perfekt.. Men jag har gjort så ja håller handen över sensorn så långt ifrån det går, så länge den visar "yes" på närhet. Sen har jag tryckt calib medans ja håller handen över. Tjejens blade har blivit mycket bättre men ibland får sensorn flipp och så råkar hon lägga på/muta/lägga till samtal. På min blade hade ja problemet först, men efter att ha flashat in RLS7 så funkar de perfekt utan kalib..