Jag har jämfört min (oled) med en polares (lcd) och oled vinner helt klart. Mycket skönare att kolla på, bättre svärta och färger. Men lcd är ändå inte dålig på nåt sätt
Insåg att amoled(activematrixoled) är samma sak som OLED. Lite ot: men varför heter det active matrix oled, när det egentligen är pentile matrix oled, i tillexempel samsungs skärmar, men antar att det går för san fransico också.
Det här påminner om den där HTC Desire-soppan som handlade om just detta. Måste det spela någon roll om det är en OLED eller LCD? Förstår liksom inte tanken bakom alla dessa "OLED är bättre för att bla bla bla"-resonemang när båda är precis lika bra? Svärta? Det är en mobiltelefon, inte TV-apparat ffs. Här hittar du svaret: http://en.wikipedia.org/wiki/Active-matrix_OLED
Har Blades LCD-skärm skarpare bild när man läser text? I Swedroids recension nämner dom det och länkar till en jämförelse mellan "Sony Ericsson X10 med LCD-skärm till vänster och Samsung Galaxy S med Super AMOLED till höger." Länk till bild https://swedroid.se/wp-content/uploads/2010/07/lcd-vs-pentile-wvga.jpg Köpte en ZTE Blade med AMOLED-skärm för jag läst att den var bäst men eftersom jag kommer läsa mycket nyheter på den så blev jag lite besviken för jag upplever texten som oskarp. Hade en ZTE Blade med LCD-skräm varit bättre för mig? Om svaret är Ja så har jag en sprillans ny (bara använd hemma i väntan på skrämskydd) om någon vill byta.
Det finns Blades i flera länder som säljs under namnet San Francisco. Vad jag vet tillverkas numera bara Blades med LCD. De första Blade som som kom, dvs Orange San Francisco hade OLED men de som säljs idag även av Orange har LCD såvida de inte har några OLED kvar på lager här och där. Med andra ord, även om du köper en Orange San Francisco på ebay så är chansen stor att du får en med LCD idag såvida det inte uttryckligen står att det är en OLED modell som säljs.
Jag har iofs inte jämfört med en oled-blade - har en lcd själv - men har jämfört med en oled på en kollegas Galaxy S. Oled skärmen har mycket intensivare färger, och i det närmaste perfekt svärta. Å andra sidan är min LCD betydligt skarpare - jag kan utan problem läsa text ner till 4pt på min medan hans är oläslig redan vid 6pt och helst ska ha 8pt. För mig som i princip bara använder skärmen till att läsa på är lcd:en helt enkelt helt överlägsen. Men om jag tittade mycket på bilder och videor skulle jag säkert uppleva läget annorlunda.
instämmer, just därför jag köpte en på Orange San Francisco med OLED-skärm på ebay. Trist bara att det nu visar sig att LCD nog är bättre för mig. Jag kommer nog köpa en med LCD nästa vecka och lägger ut denna på blocket eller Tradera. Är det ok att länka till annonsen här?