ZTE Blade skärm sönder - Hjälp!?

Diskussion i 'Blade' startad av joang006, 26 sept 2011.

1. joang006

joang006 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja!

Tappade min ZTE Blade utomhus och hittade den dagen efter, fast under hela natten regnade det på mobilen och efter en veckas vilande och fixande så funkade mobilen att sätta på o allt sånt, FAST touchscreenen var helt ur funktion,

och jag undrar om det går att på något sätt "operera" luren och byta touchscreenen?

Tack på förhand!

MVH

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Vi skickar tråden till rätt subforum och provar där istället.

3. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om inte skärmen är sönder? (fysiskt) så låter det som en fukt skada. Prova på att plocka sönder den och kolla alla anslutningar, kablage, till skärmen, alternativt om du har garanti, så kan du ju skicka in den, eh, och fråga varför skärmen plötsligt slutade fungera?

Titta här för hur du kan plocka isär den.
    [HOWTO]Change the digitizer screen (ZTE Blade) - Android @ MoDaCo

4. joang006

joang006 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alltså touchscreenen funkar inte fast luren i allmänhet funkar, regnade ju hela natten på luren

5. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det kan vara corrosion, eller bara något som inte sitter rätt efter att du tappade den, fukt eller mainboard som är paj. Allt är möjligt med modern elektronik och IC (intergrated circuits), ser ut som mycket hänger på dom som monterar Bladen dessutom. Min verkar shysst so far, och det gjorde tydligen din också, tills du tappade den. Om du läser tråden jag länkade så ser du vad dom gjorde, och läs hela.. Så lång är den inte :)

Om det är digitizern som felar så har du problem, kan man inte kalibrera den nånstans förresten? Tycker jag läste något om det in nån tråd här? Men om jag var du, och hade garanti, så skulle jag skicka in den, och fråga varför din skärm 'plötsligt' la av ..

Annars kan du prova att läsa länken, och se om du kan ställa en fråga där med. Men, med garantin kvar? Skicka in den..

6. cybson

cybson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lånar denna tråd lite eftersom jag har ett relaterat problem. Jag tappade min Blade under vattenkranen här om dagen då jag diskade (dålig kombination, note to self). Har plockat isär den och låtit den ligga och allt verkar fungera, den tar täckning, wifi funkar, den läser sdkortet, touchen lever ... MEN! Skärmen är sned. Det som jag trycker på registreras en bra bit bort, och hela alltet är liksom förvridet, ungefär såhär:

| \ |
    | \ |
    | \ |
    |\ \|

(Fonterna vill inte samarbeta riktigt men jag hoppas att det går fram, annars kan jag visa på bild.)

Där de lodräta strecken är själva skärmytan och de diagonala strecken är själva bilden. Det som uppe till vänster (notification-baren) inte kommer med på skärmen pga detta fenomen kommer i stället i det högra hörnet.

Jag undrar om detta är något som skulle kunna lösas, eller om det är bäst att låta min Blade gå i pension, det var väl ändå aldrig mer än en placeholder ändå, men en jäkligt go' en.

Tack på förhand! :D

7. 0xZero0swe

0xZero0swe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S4
    Det kanske kan va funktionen som man lägger mobilen ner åt sidan så
    vrids skärmen (Rörelse känslig)
    kommer inte på namnet men kanske
    kan va det :)

8. cybson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du menar att den typ hängt sig? Jag testade den teorin nyligen, jag kan efter mycket om och men komma till rätta ställena i alla menyer så jag drog fram SMS-appen, började skriva meddelande och vände telefonen för att få liggande tangentbord, då följde skärmen med precis som den brukar. Så jag tror inte att det är det.

Att tillägga, kanske, är att när jag först sätter igång telefonen, då den gröna Android-gubben visas, så är han rak för ett par sekunder, sedan blir han sne. :ehm:

9. cybson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

... på något mirakulöst vis har den börjat fungera som den ska igen!

Menmen, köper en Nexus och låter flickvännen ärva Bladen i stället! Allt det här fick mig på köphumör...

10. Simba83

Simba83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Min mor har köpt en Blade och nu helt plötsligt har 80%svart ca 20% av skärmens vänstra sida fungerar, allt annat fungerar som det ska.
    Köpt via Netonnet som vägrar ta ansvar för detta fel (10dagar gammal)
    Påstår att det är yttre påverkan,
    Vad man kan se när man tar bort locket är att det ser ut som någon skruvat på den översta skruven till vänster, dvs plasten är lite klämd.
    Detta har han inte gjort, kan det vara en så kallad "refurbished" där man lagat och sålt som ny?

Borde inte detta täckas av garanti?

Känner inte att jag vill göra något innan man vet vad som gäller för garantier och liknande.

11. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    535
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon: