ZTE Blade - Svag WIFI-signal

Diskussion i 'Blade' startad av billiek, 26 okt 2010.

1. billiek

billiek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+, Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Märker tydligt att det är fel på min Blades WIFI. Hade precis fått telefonen när Market började strula för alla, trodde det var pga telefonen iom att folk inte uppmärksammat det på forumen än. Därefter har jag nojjat lite och därför hållt koll på WIFI-signalen. Jämförde min Blade med tjejens LG GT540 och det är tydligt att något är fel på min - medan jag går från att ha en prick till en prick och 2 sträck titt som tatt så har hennes jämn signal på minst pricken och 2 sträck.

Har en Netgear CG3100 med 100/10, har däremot inte prövat på annan WIFI..

Problemet har uppmärksammats på Modaco, men där rekommenderas TS att reklamera/återlämna telefonen, något som inte är lika enkelt för mig..

Någon annan som märkt av detta? Lösning?

2. andersj

andersj Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har märkt av något liknande på sambons SF. Jag kan ha full wifi styrka på min Desire, medan sambons SF endast har 1 prick.
    Det är möjligt att wifi kvaliteten på skiljer på Desire och SF men inte så mycket kan man tycka.

3. billiek

billiek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Sjukt irriterande, mätte med appen Speedtest.net. Med prick och 2 streck så lyckades jag få 6,99 ner och 0,84 upp, men med prick och 1 streck så gick ner-farten ner till 4,26, upp var lika mycket. Och detta var inom loppet på några minuter, på exakt samma plats.

4. jeep

jeep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min Wifi koppling är också svajig. Sitter på samma ställe och kan ha allt från full täckning (3 sträck) till att det bara är en prick och efter ett tag om jag inte använder wifi så kopplar den ifrån och lyckas inte koppla upp om man inte stänger av och sätter på wifi igen.
    Men man brukar ju få vad man betalar för.

5. billiek

billiek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Absolut, men detta verkar vara mer en avvikelse än standard.. Kusinen kan nog ta med sig den hem till UK och be dem byta ut den, någon som har koll på hur mycket frakten skulle kosta tillbaka till Sverige?

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag har inte noterat något liknande på min Blade. Men det skall sägas att min lägenhet är ganska liten, med min router placerad "mitt i" vilket innebär att det aldrig är speciellt långt mellan telefonen och routern. Jag har alltid 3-4 pinnar (punkten inräknad), både med min Blade och min Dream.

Jag tvivlar dock inte på att det snabbt kan gå utför om man avlägsnar sig lite från routern. Får testa att knalla ut i korridoren utanför lägenheten vid tillfälle, för att se hur snabbt den tappar kontakten.

Däremot har jag aningen sämre 3G-mottagning med Blade än med Dream.

7. billiek

billiek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Ah, när går in i vardagsrummet (routern är där) så är signalen maxad. Har inte suttit där inne en längre tid för att se om styrkan varierar även där.

Irriterande att signalen varierar så mycket när jag är i mitt rum, men är så pass nöjd med telefonen att jag kan bortse ifrån det.

8. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    För det priset och hur bra den är i övrigt så är det förstås ganska lätt att ha överseende - iaf så länge som det trots allt FUNGERAR. Skulle wifi vara så svag att den inte fungerade öht så är det däremot såpass allvarligt att det inte hjälper att telefonen är underbar på andra vis.

9. morkamolnet

morkamolnet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har full styrka till min router, men kan ändå inte connecta till den vilket är rätt konstigt.

Edit: Jag hade så klart "n only" inställt i routern.. så med mixed mode så funkar det bättre :)

Last edited: 26 okt 2010
  10. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Samma här, inte märkt något, har alltid full täckning. Men liksom manny så bor jag i en liten lägenhet med routern placerad mitt i. Enda längre avståndet jag testat var när jag var nere hos grannen en våning ner och det var inga problem att surfa på mobilen hos henne.

11. Saeon

Saeon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har du verkligen märkt eller mätt upp någon skillnad? Jag läste någonstans mätaren visar lite svagare utan att det egentligen är så. :)

Wifi ska enligt uppgifter dessutom bättre i 2.2!

12. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Mja, nej, det är för all del svårt att säga utifrån "staplarna" bara, men jag vet att min Blade har tappat 3G på ett ställe där jag vet att min Dream alltid har kontakt, även om det bara var en stapel.

13. Saeon

Saeon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok, då är det ju på riktigt. Har dock själv inte märkt det men det beror säkert på operatör osv :)

14. billiek

billiek Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    mannyb: Pröva med Wifi Analyzer för att mäta signalstyrkan. Utöver det rekommenderar den även kanal som man ska ha WIFI:n på, kan vara händigt :)

15. jeep

jeep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan bekräfta att 2.2 är mycket bättre på wifi. Wifi tethering funkar dessutom som en dröm.

16. perakesson

perakesson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Min Blade har svagare WiFi-mottagning än både min gamla HTC Tattoo o min jobb-iPhone. Irriterarande, men jag har accepterat det.

17. Rorin

Rorin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bor i studentkorridor och har samma täckning lika långt bort med min blade som med min laptop så jag tycker det är gokännt. Är väl kanske 15m bort med 3 brandsäkrade väggar mellan var jag har routern och dit jag har mottagning. Tycker det är klart godkännt men har inte någon annan smartphone att jämföra med så jag vet inte om de i allmänhet brukar ha bättre wifi än en laptop?

18. veryhumble

veryhumble Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, funderar på att köpa Blade men kameran är visst inte så bra (har nu en N95 o e nöjd med den). Men det viktigaste e att jag kan använda telefonen som modem till min laptop - som router/hotspot å dela min mobiala telefoninternetuppkoppling till datorn. Tetehring verkar ju funka, men vad jag förstår så e de lite segare än hotspot.

Någon som har erfarehet av att dela internet från blade?

19. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    OM jag fattat dig rätt så vill du dela din 3g-uppkoppling till din laptop. Det är tyvärr inte möjligt med den nuvarande versionen av Android. Dock har telia precis sagt att de ska släppa Android 2.2 till Blade om ca 2 veckor, vilket bland mycket annat kommer erbjuda denna möjlighet.

20. Star

Star Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har märkt att min 3G försvinner ibland. Det är främst när jag stänger av min 3G internet och ansluter till routern eller inte och senare kan jag inte ansluta till 3G då 3G nätverk försvinner. Det har hänt flera gånger. Då jag måste jag klicka på; Trådlöst och nätverk, Mobila nätverk, välja 3G då min mobil godkänner. Och tillslut så fungerar min 3G nätverk. Har ni samma problem som jag?