ZTE Blade - Tillbehör (laddare, skärmskydd, upplåsning etc)

Diskussion i 'Blade' startad av mannyb, 23 okt 2010.

  1. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Tråd för diskussioner om och kring tillbehör till ZTE Blade. Detta inkluderar saker som laddare, operatörsupplåsning, skärmskydd, väskor/fodral etc.

    Tråden om laddare:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=23926

    Skärmskydd som enligt uppgift passar ZTE Blade:
    http://www.mrgizmo.se/products/Skarmskydd-Samsung-i900-omnia.html
    (alla skydd passande Samsung i900 Omina skall passa)

    Upplåsningskoder (bekräftat fungerande, $3 styck):
    http://www.nckcodes.co.uk/product.php?id_product=76
     
    x10miniguru och Droid113 gillar detta.
  2. sandstroem

    sandstroem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    x10miniguru gillar detta.
  3. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Haha, nice, tänkte precis göra en tråd om laddare själv.

    Någon som har koll på hur det funkar eg med 0.7A laddning och 1A? Den medföljande laddaren är 0.7A, och när jag kör med den(med en UKadapter) så får jag AC-laddning(kollar i settings och about phone, status). Men nu köpte jag en 1A laddare på Kjell och co, men när jag kör med den, så står det USB!
    Denna laddare köpte jag:
    http://www.kjell.com/?item=31684&path=

    Laddaren jag fick är inte någon av dem på bilderna(de verkar köpa blandade generic-laddare som de har under samma artikelnummer), men den är klassad 1A.

    Nu har det ju också varit diskussioner om att man ska löda sin sladd för att verkligen få ut 1A. Men jag har använt samma sladd i båda laddarna, och varför står det då inte AC när jag kör med 1A-laddaren?

    Jag är sjukt förvirrad över hela den här laddargrejen. Någon som kan förklara? :)
     
  4. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    @lono

    Det fungerar så att när du laddar telefonen via USB-kontakten i din dator så begränsas laddströmmen till 500mA, detta för att inte överbelasta porten. När man kopplar sladden till laddaren som följer med så jordas dataledaren i USB-sladden så att telefonen ska känna igen att den inte sitter i en dator och då kan man ta ut en större ström. Annars ska laddningen begränsas av telefonens laddkrets. Begränsningen brukar vara på 1000mA. Det kan hända att den laddaren du har köpt inte jordar dataledaren vilket gör att telefonen "tror" att du kopplat den till en dator och begränsar därför strömmen. Detta går ju att åtgärda, men det är kanske inta att rekommendera om man inte vet vad man gör.

    Blev det något klarare?
     
  5. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Kan göra ett tillägg: Om laddaren ger ut 0.7A och telefonen klarar av högre ström så vet jag inte riktigt hur det styrs, men troligt är nog att telefonen tar "vad den får".

    Notera att jag pratar om hur det funkar i allmänhet i nyare telefoner, vet inte exakt hur det fungerar för en specifik modell. Troligen fungerar det på liknande sätt i de flesta Android-lurar i alla fall.
     
  6. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    @Skerved
    Tackar för förklaringen. Ja, det klarade det upp lite. :)
    Verkar ju onekligen laddaren det är fel på då med. Men känns som de inte borde marknadsföra dem som 1A då om de ej klarar av att ge ut det? I katalogen står det tom "laddar och driver". En ojordad laddare skulle väl ej klara av att driva då? Ska gå tillbaks till butiken och förhoppningsvis går de med på att byta ut den eller ge pengarna tillbaks.

    EDIT: Vore nice om någon som köpt en laddare som funkar att ladda i 1A skulle posta i tråden så man vet vad man ska köpa.
     
  7. badtant

    badtant Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den från teknikmagasinet står det 1A på och för mig laddar den fint.
     
  8. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Hmm, vet inte hur vanligt det är att det är som med din laddare, men jag har aldrig hört om det förut. Dock kan den ju ha som specifikation att den kan ladda allt som kan laddas via en dator. Det kan ju vara så att det är fel på din laddare också.

    Jag köpte en laddare på teknikmagasinet till min Nexus, den klarade att ladda i 1A. Glömde den dock på ett tåg, så jag måste själv köpa en ny.
    Det tipsas ju om en laddare i första posten i den här tråden. Någon i den långa tråden om Blade hade ju köpt den, kanske kan den personen bekräfta att den inte laddar i "USB-fart".

    Jag läser elektronik på universitetet så jag tycker det här ämnet är rätt intressant. Tror jag ska göra en lite mer genomgående test på hur det här med laddning fungerar när jag har tid. Har varit lite feg att labba med min Nexus dock. Om man kopplar fel så kan det kosta en del. :P
     
  9. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    @Badtant
    Tackar för det tipset. Ska plocka upp en sån då. Såg denna nu med för 39kr, men antar att den inte är 1A.
    http://www4.teknikmagasinet.se/db.p...rtnr=100290&title=ZAP JR020/SR25 Reseladdare&

    @Skerved
    Haha, om du läser el så kan jag förstå att du är intresserad. Fast som du påpekade, kanske itne så bra att leka med en nexus. :) ZTE Bladen är ju annars en ganska bra lur att "leka" och testa med.

    Men vet du hur det funkar med beteckningen "driver"? För det stod att den laddaren jag köpte ska driva i katalogen. Med driva, måste man då ha 1A? För då kan jag ju bara säga att det är fel på laddaren för att den inte driver. Vet ej hur mkt tjafs de blir om jag säger till dem att den inte laddar min telefon ordentligt om de går med på det. Jepp, student här med så får hålla på pengarna. :)
    Lite intressant att dustinladdaren som är länkad innan finns på en av bilderna i Kjell och co(fast det är inte den jag fick).
     
  10. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    @lono

    Att den kan driva något betyder egentligen bara att det inte är en laddare i egentlig mening, utan bara en transformator med en spänningsregulator, samt eventuellt någon strömbegränsare. Men det är så de flesta "laddare" till mobiltelefoner fungerar idag. Själva laddkretsen sitter i telefonen. Det är därför vi kan använda våra laddare till olika telefoner.
     
  11. Tullen

    Tullen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    När det gäller dustinladdaren, http://www.dustinhome.se/pd_5010207090.aspx? så får jag bara upp den som usb-laddning om jag kör med den usbsladd som följde med blade. Har dock förstått det som att om man löder om en sladd så ska man få ut 1a. anderscederberg som köpte en blade av mig skulle göra det och återkomma. Kan ju hoppas att han kan slänga ihop en lite guide :).
     
  12. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    @Skerved
    Jo, jag antog att det var så att själva laddarkretsen var i mobilen och inte i själva "laddaren" eftersom man, som du sa, kan använda olika laddare för olika mobiler. Men eftersom Kjell och Co använder "driver" som en marknadsföringsterm(de säljer även en billigare laddare där det bara står "laddar") så tänkte jag att det fanns då en standard, där laddaren måste kunna ge ut en viss ström till usb-produkter. I sådana fall kan jag hävda att laddaren är defekt och få en en som kan ladda min blade i 1A. Annars får jag bita i det sura äpplet och helt enkelt köpa en till laddare(faktiskt kollat om det går att löda, men laddaren är smått omöjlig att öppna utan att krossa plastskalet).
    Å andra sidan har jag aldrig hört talas om någon USB produkts som "drivs" av en laddare på det sättet.

    Missat den här länken som the_slain_man postat innan. Mkt informativ. Inget nytt under solen... :)
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=16225&highlight=usb+laddare+l%F6da

    Verkar som om det är lotto att köpa en 1A laddare och förvänta sig att den ska ladda i 1A utan att göra egna ingrepp.
     
  13. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    @lono

    Jag blev så nyfiken på detta så att jag satt mig och började laborera med ett spänningsaggregat och min Blade. Det jag kommit fram till hittills är det jag redan skrivit om ovan. Jag kommer rapportera lite mer detaljerat i en separat tråd sen hur det hänger ihop.

    Åter till din laddare: Det enklaste är nog att modifiera själva kabeln och inte laddaren, en kabel är dessutom lite billigare ifall du skulle göra fel. Dock kan jag inte rekommendera detta om du inte har lite insikt i vad du gör. Säg till om du ändå vill försöka så kan jag förklara lite närmare.

    Edit: Hade inte sett den tråden du länkar till, ska kolla igenom den.
    Edit 2: Okej, har kollat in den och det är ju bra info där, som det står i den tråden så är det ju viktigt att man inte använder en modifierad kabel för att ladda via datorn.
     
    Last edited: 23 okt 2010
  14. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    För de av er som anv ebay så finns screen protectors för en billig slant jämfört med vad man brukar få betala hos svenska återförsäljare.

    http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190387689074&rvr_id=155934746937&mfe=sidebar - 6st för £1.69

    http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....40753&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_2441wt_1139 - 6st för £2.45

    Kan vara värt att ha i åtanke att första säljaren verkar vara baserad i Kina medan andra är i UK så troligvis skillnad i leveranstid.
     
  15. Bonuz

    Bonuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Skyddsfodral till blade, någon som hittat något?
     
  16. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

  17. ICDeadPpl

    ICDeadPpl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

  18. dimaZ

    dimaZ Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    1 035
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
  19. Tullen

    Tullen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Någon som har tips på bra headset (med sladd)?

    Tips på bra headset med sladd till bladen. Funkar alla 3.5 headset, tex. http://www.teknikproffset.se/MOBIL/...Nokia-WH-700-headset.htm?sClickID=Prisjakt-38 ? Vill inte betala mer än 200-300 kr.

    Alternativet är att jag löder fast ett par ericsson inear hörlurar på orginalheadsetet. Borde bara vara att klippa sladden ovanför micen och sedan löda fast de nya hörlurarna va?
     
  20. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har tyvärr inga länkar men har läst forumsinlägg och kommentarer här och där på diverse ställen(är också ute efter ett bättre headset) så ska funktionerna(back, play, fram etc) ej funka på noname headset till flesta androidlurar. Tex iphone headset ska inte funka. Man måste köpa original om manvill ha funktionerna. Själv funderar jag på ett SE BT-headset, även om jag som du hade föredragit ett trådat. Men behöver fjärr till mp3spelaren. Mw600 verkar rikt prisvärt och bra.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=550834