Normen är lyckligtvis att våra smartphones fungerar som det är tänkt. Att en app eller finess inte fungerar är undantaget. När buggar väl dyker upp kan det frustrera: kanske just för att allt vanligtvis flyter fram.
Även om 99 procent eller rentav 99,9 procent av användarna slipper de värsta buggarna är det tillräckligt illa med tanke på den stora mängden användare. Tiotusentals kunder får då en dålig användarupplevelse.
Många råkar sannolikt ut för frustrerande buggar då och då. I videoexemplet nedan fick Fitbit fnatt: vid scrolling nedåt på startsidan hoppade allt tillbaka så fort fingret lyftes från skärmen. All historik försvann samtidigt. Att rensa cache, starta om appen och telefonen hjälpte ej. Fitbit började fungera först efter att Health Connect avinstallerades. Det här är Googles träningsapp på Googles egna telefon.
Gemini Live slutade nyligen fungera. Samtalet avbröts gång på gång och allt som visades på skärmen var ett diffust felmeddelande om att ”något gick fel”. Inget hjälpte fram till att cache rensades för Gemini-appen och Google-appen. Är det rimligt att en Google-funktion överhuvudtaget inte fungerar fram till att cache rensas? Detta är endast två av många exempel på buggar senaste månaderna.
1. Grafikbugg längst ned på skärmen i Play Store 2. Osynliga navigationsknappar efter att de aktiverades
Problemen gäller inte bara Android: många har invänt mot att IOS varit instabilt och buggigt senaste åren. Att varenda tredjepartsapp från appbutikerna alltid ska fungera felfritt är förstås helt orealistiskt. Men är det för mycket begärt att jättarnas egna system och appar faktiskt fungerar utan krångel? Nyligen råkade många Pixel 10-ägare ut för att appar kraschade konstant, på grund av en fadäs från Google.
Bästa nyheten i Android vore inte nya funktioner, utan att de befintliga funktionerna faktiskt fungerar som det är tänkt utan frustrerande buggar. Google-användare ska inte behöva vara ofrivilliga betatestare. Ge oss ett polerat system där allt bara fungerar.
4


