Enshittification – när tjänster blir sämre

Postat:
11:35 - 2025-02-19
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
27

Hösten 2022 myntade kanadensisk-brittiska journalisten Cory Doctorow uttrycket enshittification för att beskriva ett mönster av hur tjänster och produkter online blir sämre med tiden. Begreppet började bli populärt året därefter, utsågs till årets ord av ADS och kan numera ses i artiklar både globalt och i Sverige.

På svenska skulle tesen kunna kallas ”plattformsförfall” eller ”försämringsteorin”. Om du tycker att vissa tjänster och plattformar blivit sämre med tiden har du förmodligen inte fel och det kan handla just om enshittification.

Så här beskriver Doctorow enshittification i en artikel för Wired:

First, they are good to their users; then they abuse their users to make things better for their business customers; finally, they abuse those business customers to claw back all the value for themselves. Then, they die.

I enkla ordalag är detta teorin: Nya tjänster erbjuder först bra och attraktiva funktioner och går medvetet med förlust för att locka många användare. I inledande fasen ligger fokus på användarna och deras behov, likt social media med ett rent gränssnitt utan reklam och paywalls. Threads visar exempelvis fortfarande ingen reklam, annat än i ett begränsat test.

När en tillräckligt stor skara användare är fast fokuserar tjänsten istället på företagskunder – likt annonsörer och sponsrat innehåll – för att tjäna pengar på användarna. För att maximera vinsten för aktieägarna börjar tjänsten därefter mjölka både användare och företagskunder, vilket försämrar användarupplevelsen.

Om en tjänst eller plattform blir tillräckligt allrådande och dominant finns ingen konkurrens (exempelvis Facebook, Instagram, Tiktok och Youtube). Tjänsten är därför mindre motiverad att hålla användare glada och nöjda, eftersom yttre hot saknas. Enligt teorin leder allt detta på lång sikt till att användare blir frustrerade och lämnar tjänsten, så att plattformen till sist riskerar att dö.

Doctorow har föreslagit två lösningar. Första är end-to-end-principen som innebär att plattformar ska ge användare vad de ber om; inte vad plattformen föredrar att visa. Det kan exempelvis handla om att bara visa inlägg från konton användare följer istället för ett algoritmiskt flöde, eller en sökmotor som visar de riktiga sökresultaten före sponsrade resultat. Andra delen av lösningen är interoperabilitet och möjligheten att exportera data, så missnöjda användare enkelt kan byta tjänst.

Några av tjänsterna som anklagats för enshittification är Netflix, Facebook, Amazon, Googles sökmotor, Reddit, Twitter (X) och Unity. Håller ni med om teorin och tycker ni enshittification passar in på fler tjänster än redan nämnda?

Skriv fritt men var god följ vår kommentarspolicy. Tack!