Enligt en rapport från Klarna föredrar en majoritet att shoppa på internet istället för i fysiska butiker, i Sverige, Tyskland, Italien, Storbritannien och USA. Studien nämner att svenska konsumenter för första gången shoppar mer från mobiler än från datorer.
De allra flesta svenskar som handlar i fysiska butiker, 86 procent, har som vana att först kolla upp produkterna online – så kallad ROPO (research online, purchase offline) eller webrooming. I en undersökning på Swedroid i slutet av förra året svarade 84 procent att de främst köper teknik på nätet. En skara på 13 procent kollade först upp produkten i butik innan de beställde från internet, sannolikt för att nätbutikerna ofta erbjuder bättre priser.
Rapporten påstår att en majoritet på 63 procent av millenials och Generation Z skulle välja att bara handla på internet framöver om de var tvungna att välja mellan webben och fysiska butiker. Källan definierar inte de något lösa begreppen, men det bör avse alla människor som är födda 1981 och framåt.
Annan statistik som tas upp är att 45 procent av svenskarna handlade apoteksvaror online under det gångna kvartalet, vilket är nästan dubbelt så många som det globala snittet. Även om många handlar online anser 60 procent globalt att själva shoppingupplevelsen är bättre i butiker än på webben.