m h a = "med hjälp av"
Ursäkta den slarviga förkortningen, satt på en föreläsning och plitade från min hero.
pbx är en förkortning av "phonebox", och pbxes.org är tänkt att anspela på det, dvs "phoneboxes". Det är alltså ett företag som säljer televäxlingstjänster. Utöver det så tillhandahåller dem ett gratisabbonemang, som gör att man kan koppla upp en sip-klient (och annat, det funkar som en telefonväxel).
Sipdroid är utvecklat i samarbete med pbxes, för att göra det smidigare. Har du t ex ip-telefoni hemma kan du med sipdroid-klienten koppla upp dig direkt till den - fördelen med att gå via pbxes är bl a att du kan ringa skype och att det ska dra mindre ström när du har sipdroid påslaget. (En konsekvens av detta är att du t ex kan routa ditt hemnummer till telefonen, om sipdoid är igång.)
pbxes.org är skapat av någon telenörd, så det är inte helt lätt att utifrån sidan förstå vad det är man ska göra. I grunden behöver du tre saker.
1. En ip-telefoni tjänst, en "sip-provider".
Det här är lite av en djungel, och det finns både gratis (gizmo5) och sådana man betalar för. Jag har valt phonzo.se, ty de hade ett cashkonto för 49:-, inklusive lokalt svenskt nummer, som är aktivt så länge man har pengar på kontot. Alltså ingen fast månadsavgift.
Detta är alltså en helt vanlig ip-telefoni tjänst. Jag har fått ett vanligt 046-nummer kan köpa en ip-telefon och koppla in hemma också, om jag vill. Man kan alltid ringa gratis över internet, till andra sip-tjänster och utöver det, skype. Jag kan dessutom ringa till det fasta- eller mobila-nätet, enligt min leverantörs prislista. För mig är det billigare att ringa fasta telefoner över sipdroid, lägre uppkopplingsavgift och lägre minuttaxa. Det är ofta mycket lägre priser för samtal till andra länder, t ex lite över en krona för mobiler inom eu, och som mest kring tre kronor/min fö hela världen. (Skummade snabbt min leverantörs lista.) Om man är utomlands ibland ör detta riktigt smidigt - är du i ett annat land och har tillgång till wifi kan du ringa till Sverige för vanliga samtalspriset. Du kan även ringa till nummer inom landet utan att det kommer vara hutlöst dyrt.
2. Ett gratiskonto på pbxes.org.
Att skaffa kontot är enkelt, det är bara att registrera sig. Därefter skapar du extensions och trunks med de uppgifter du fått från din sip-leverantör. Oroa dig inte om du inte fattar vad allt betyder, det finns guider på sidan, och jag kan hjälpa dig att göra rätt inställningar om du väl skaffar det. (Som sagt, denna sidan är lite snårig att navigera.)
3. En androidtelefon med sipdroid.
Den enklaste biten! Bara dra ner sipdroid från market (market-versionen tillåter både wifi och 3g numera). Därefter öppnar du programmet och skriver in inloggningsuppgifterna för den extension du har skapat. Om du har internet tillgängligt kopplar telefonen upp sig. Färdigt!
Man kan även göra stegen i lite annan ordning, du kan till exempel börja med att skaffa ett pbxes-konto och sipdroid, och kolla att det kopplar upp sig. Man kan då ringa ett echo-nummer som returnerar allt man säger. Därefter kan man gå vidare och försöka hitta en lämplig sip-provider.
Ursäkta :wall-of-text:; min tanke var att jag skulle försöka beskriva processen hyfsat noggrant, och samtidigt visa lite på möjligheterna. Det är inte särskilt komplicerat när man väl satt sig in i det, men det kan verka lite krångligt först.
Last edited: Nov 16, 2009