Beror nog lite på vilken motor man har, men jag kommer den här sträckan fram och tillbaka med typ 10% kvar på max assistans om jag trampar på rätt bra också (Bosch Active Line Plus/50 nm), och håller väl då en snitthastighet på runt 33-35 km/h. Jag väger ca 80 kg och cykeln väger 19 kg. Jag vet inte om det är så stor skillnad med Bosch Active och performance dock, men ju högre hastighet, desto mer vindmotstånd förstås. Om motorn orkat pressa på i 45km/h som en speed pedelec, vilket den inte riktigt gör, så hade det nog blivit soppatorsk tidigare. Runt 38km/h kan man väl ligga på utan att det blir rena gympasset.
Håller jag mig till 25 km/h känns det dock som man kan trampa på i all evighet. 10 mil eller mer är nog inte omöjligt på ecoläget, men så långt har jag aldrig haft tålamod att cykla, inte på en dag i alla fall
Jag brukar känna mig rätt färdig efter 4-5 mil.
Förresten så har de flesta elcyklar inte drev som är anpassade för hastigheter som är så mycket högre än 25-30 km/h. Kadensen blir på tok för hög även om man kör på högsta växeln. Jag landade på 48T fram och 11-32T bak, och då brukar jag med mina tio växlar ligga och snitta på 5:an eller 6:an, om man inte ska maxa farten. Tycker det passar perfekt, men om man ofta tänker lasta tungt kan det vara läge att köra 11-38t eller så, då det kan bli lite kämpigt i väldigt branta uppförsbackar annars.
Last edited: 24 augusti 2021