Är totalt nybörjare på tablets, har bara känt på olika modeller innan och de flesta kollegor har iPad så jag har svårt att jämföra och det blir mycket iOS-referenser. Har använt Androidbaserade telefoner i två år men tycker det är orättvist att jämföra, telefoner måste (borde?) optimeras mer för standbytid än prestanda.
Jag tycker efter att ha klämt lite igår på Samsung Tab 2 som Elgiganten nu rear för 1990 kr att M6 ligger hästlängder före, speciellt för priset jag fick. Går inte att jämföra skärmen. Men specen på Tab 2 är ju också förra generationen. Vågar man bara köpa Kinesplatta får man mycket för pengarna.
För att jämföra med en telefon: Samsung Galaxy S3 känns mycket bättre än M6 vad gäller scroll och kamera. Fast å andra sidan blir telefoner inte så mycket bättre än S3 så det är svårt att jämföra, och S3 har ju mycket mindre pixlar att flytta även om den också har 4-kärnig CPU med bra sprutt.
Tycker min liknelse med HTC känns bäst, dvs strax under toppskiktet men bra värde för pengarna eftersom man oftast hittar bättre priser på HTC än Samsung, speciellt demoex/beg.
Om man som jag kan leva med lagget och mest skall läsa websidor och diverse nedladdade pdfer så är M6 kanonbra med sin fina skärm, upplösning och färger är underbara. Även PiPos Win 8 kopia gillar jag, stilrent och ordnat. Och jag tycker sidorna laddar rätt snabbt, inte alls som i vissa videorecensioner jag sett av t ex Onda V972 på tabletrepublic/YouTube.
Praktiska detaljer: Försäljerskan sa till mig att ladda fullt i 12 timmar de första
tre gångerna, sedan dra ur till 20% eller lägre innan omladdning. I morse har jag laddat för tredje gången, drog ur laddaren och nu kl 11.33 är mätaren på 93%. Vet inte om detta är som andra plattor eller sämre. Har surfat mycket lite och mest haft plattan på standby, men den borde klara en dag på jobbet.
Sedan stängde jag av plattan en gång, sedan gick den inte att starta. Ringde fösäljerskan som sa att trycka på resetknappen (ett litet hål under kameran där man får använda nål) och då gick den igång direkt utan konstigheter.
Sedan kolla att du får med tillbehören, dom ligger i en separat ask. Kitet innehller även en micro USB B sladd med A-kontakt i andra änden så jag antar att plattan har USB on-the-go och man kan koppla in en USB-sticka. Skulle även vilja veta om man kan koppla in en printer om man har lämplig app.
Sedan som sagt var hittade jag inte versionen med 3G men det verkar bara skilja 0-40 dollar på nätet så köper man på nätet kanske man skall lägga till. Jag hade lite ont om tid så jag köpte utan. Sedan hittade jag bara versionen med 16GB, på baksidan av kartongen finns det även rutor för 8 GB och 32 GB så det kanske kommer en större version. Sedan skall man ju vara medveten om att formfaktorn är 4:3, jag gillar det och tycker det passa för websidor men dom som mest tittar på film kanske vill ha mera widescreen.
Click to expand...