Jag skrev om fedex 2017 Åsikter om FedEx vilket jag helt glömt bort, och nu har jag Fmed dom att göra igen... Har beställt en Actionkamera från Inst360 och det funkade hur bra som helst, och efter bara några dagar är den på väg med just Fedex, också spårningsnummer. Paketet verkar åka från typ Kina och har redan då beräknad leverans mellan kl 10-14 den 31 juli, denna information från deras websida eller app är den samma. Igår kom paketet till Arlanda och vidare till idag/natt till Upplandsväsby. Så får jag 0730 i morse sms med info att det levereras idag mellan 10-14??? och att en tredjepartsleverantör har det. Ringer Fedex, eller snarare försöker dom har TILLSLUT en robot/AI som låter så verklighetstrogen att jag tror det är en faktisk medarbetare (ingen info om att det är en robot i samtalet säger den vanliga telefonrösten att jag skall kopplas till en medarbetare...) AI frågar om info jag inte har så efter att skrikit ett tag kopplas jag till en faktisk person som bara tala engelska och verkar lågbegåvad... Deras svar är att paketet levereras i morgon och dom vet inte vem tredjepartsleverantören är till att börja med, sedan säger dom postnord och då frågar jag om Postnord kan spåra paketet med Fedex spåningsnummer och det kan dom.. Söker och Ringer till slut Postnord och dom kan inte hitta paketet och har ingen aning om vad jag skall gör... Varför spelar ovan roll? en dag hit eller dit? jo min leveransadress är Södertälje och jag bor och är kattvakt i Stockholm fram till fredag, jag vill inte ha paketet stående i trappen vilket det finns risk för, DETTA är orsaken att det spelar roll, jag planerade att åka hem och invänta paketet, men 2 resor är ju lite onödigt. Om det nu är så att vi beställer så mycket paket från hela världen, varför handskas företagen så värdelöst med detta? personligen så vill jag hellre ha en korrekt och säker leverans som tar 1-3 dagar längre än denna skit! RANT OF!
du blir upprörd för att du får paketet en dag tidigare och med postnord som underleverantör.... du är 35km hemifrån! Låter som dagens ilandsproblem! Då du fått den från halvvägs runt jorden och den blir en dag tidig.... och du slapp importtullar och annat. Du skall bara vara glad att paketet kommer detta år.
Vad jag vet så lämnar inte FedEx paket utan att någon tar emot paketet. Däremot så är FedEx det bolag som jag gillar minst, då de i princip inte har ombud i Sverige.
Inga bud som fedex ups dhl lämnar väl paket utanför dörren idag ? Svarar ingen så gör dom väl ett nytt försök sen hamnar det väl på nåt ställe man själv får hämta ? Sen vet jag inte vad har posten att göra med fedex... 2 helt olika aktörer.
På vissa ställen ute på landet så kör t.ex. inte UPS och FedEx, de använder någon annan, så som Lastbilsbudet, eller PostNord som gör leveransen åt dom.
Antingen missförstår du mig eller så förklarar jag dåligt? Som jag skrev ovan så är det att dom möjligen lämnar det i min trapp jag oroar mig för! Och att jag inte är hemma och kan ta emot det är också ett problem när jag inte vet NÄR dom kommer (vilken dag) Som jag också skrev så har jag väldigt liten erfarenhet av Fedex så jag har inte kunskap om hur deras normala rutin, så svårt att förhålla sig till. Att Fedex själva inte vet vem som levererar är inte det konstigt? att dom hävdar att det ÄR Postnord (vilket det inte är) är ju inte speciellt seriöst? Nej du tolkade nog in din egen tolkning i vad jag skrev, tiden är inte problemet! hade dom sagt 2 veckor vid beställning eller längre så vet jag ju, nu gör jag det inte!
Vd tull och möjliga avgifter har med saken att göra begriper jag inte? OM man hade sagt det vid utcheckningen då kan jag ju välja att acceptera eller inte! valet är mitt! I detta fallet OM jag hade fått tull och avgifter (vilket jag antog att jag skulle få) hade jag accepterat det också utan gnäll. I detta fall slapp jag det och det är en bonus absolut, men inget som styrde mitt köp!
Ja där ser man, då har du ju någon erfarenhet vilket jag saknar , frågan är hur dom hade hanterat det om jag inte var på plats? då jag nära nog inte kan ringa dom så är det möjligen svårt att hämta upp det vid någon slags pickup point. Hade jag otur kanske dom försöker ett antal ggr och sedan ger upp och jag får en massa problem. Men tack för infon!
De hade försökt dagen efter. Vet inte hur många gånger de försöker, UPS försöker 3 gånger. Nu var det många år sedan, men när jag ringde FedEx så var det inga problem.
*Uppdatering* Då fick jag paketet nyss. Inte med Fedex själv eller Postnord som dom påstod utan av Widriksson tror jag dom heter? Jag hade turligt nog skrivit ner min telefon så dom ringde när dom står utanför och jag får det. Fanns tyvärr ingen stans att skriva in portkod på beställningen Pendeltåg från Sthlm till Södertälje med banarbete gör att resan tar straxt under 2 tim enkel resa... Slutsats från mig är att Fedex har en hel del att förbättra i hur man får kontakt med dom och kontroll på sin last. Märkligt att dom har sådan detaljerad logg man kan följa som åtminstone ger en känsla av kontroll, men när man kontaktar dom vet dom inte och verkar chansa. Försäljaren Insta360 väl förpackad låda och inga skador på paketet.
Fedex verkar helt designade efter modellen att antingen är mottagaren ett företag med godsmottagning/reception, eller så är mottagaren en amerikansk villa där man lämnar paketet på verandan.