Efter 2 dagar fungerar inte min Desire HD, Telenor krånglar.

Diskussion i 'Desire HD' startad av Stefan11, 21 dec 2010.

  1. Stefan11

    Stefan11 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag behöver inte starta eget

    Jag har redan ett jobb.

    Men jag ser att du är försvarar bra tele operatören.

    Jag har fått e-mail från HTC; de har kollat hos Anovo, den företag ska
    reperera telefonen efter 27 dagar,
    och efter 27 dagar de har lokaliserat och bestält en reservdel och
    den ska repereras....

    Ingen mer info ...

    PS:
    Du kan starta eget för att försvara tele operatoren, ha ha ha..

     
  2. Stefan11

    Stefan11 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Telefonens inköptdatum och inlämningsdatum tillbaka till butiken i 7 dagar.
    Efter 27 dagar de har lokaliserat felet och de ska reperera telefonen, enligt
    en e-mail från HTC.
     
  3. Silverstream

    Silverstream Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad var problemet med telefonen? Dog den helt?
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 445
    Mottagna gillanden:
    2 196

    MINA ENHETER

    Det är inget som säger att du får en defekt telefon tillbaka om du lämnar in den på service, jösses. Garanti och lagarna finns inte enbart för privatpersoner utan också för att skydda företagen. Det är fortfarande inte telenor som har servicen. Det är ex anovo och så jag förstår det så är det HTC som väljer anovo.
    Det är som att klaga på Bilia att de gör en felaktig bil när du köper en Volvo hos dem och servicear den hos mekonomen.

    Och för att göra det klart för dig gör jag inte reklam för någon.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 445
    Mottagna gillanden:
    2 196

    MINA ENHETER

    De säljer telefoner ja. De SÄLJER dem. De tillverkar dem inte, de gör inte service på dem. Tillverkaren erbjuder garanti och servicen görs av ett annat företag. Alltså inte telenor.

    Telenor är precis som du sa operatörer, de ger dig en tjänst att kunna använda en telefon, valfri telefon. Att du har köpt en telefon från en tillverkare som inte är Telenor kan givetvis inte Telenor rå på. Du kan fortfarande nyttja abonnemanget som är det du har gentemot telenor.
     
  6. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 064
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Vem säger att jag inte redan är anställd hos en teleoperatör ? ;).

    Alltså, vad är problemet?
    Har du aldrig köpt något som sedan gått sönder och sedan reklamerat det?
    Är detta din första telefon?
     
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 924
    Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Telenor är det företag som står för garanti, sen är det upp till dem att ha servicen indoor eller köpa in den från exempelvis Anovo (eller mest troligt, ha köpt den av tillverkaren och lämnar in på anvisat serviceställe)

    Det är telenors ansvar att de varor de säljer fungerar utifrån det regelverk vi har i sverige. Telenor kan rent praktiskt/jurudiskt vad du vill, köpa produkter från Tillverkaren AB utan att garanti ingår.

    Garanti och reklamationsrätt gäller mellan företag -> privatperson, inget annat om vi talar om juridisk rättighet.
    Köper du en produkt av en privatperson förverkas garanti/reklamationsrätt i juridisk mening men företag kan naturligtvis avstå rätten att neka reklamation vilket också förekommer förutsatt att garantitid återstår.
     
    Last edited: 22 dec 2010
    Stefan11 gillar detta.
  8. Toydroid

    Toydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tycker det börjar bli väldigt mycket, skit fram och tillbaka här, så håll er till fakta och relevanta saker istället.

    Precis som "Avarell_Dalton" skrev i sin post, så är det telenor som har garantin. Det är oftast inte operatören som väljer vart den ska repareras, utan dom jobbar efter riktlinjer dom har fått i från tillverkaren. just för att allt ska gå rätt till. I det här fallet har HTC valt Anovo som reparatör, och då är det bara leva att med det,

    Angående diskutionen om DOA, så är det inget krav att dom ska erbjuda en ny telefon vid DOA, Men det skiljer sig väldigt mycket mellan olika tillverkare och säljare. Vissa tex "Apple" kör med "An Apple-branded hardware product is considered DOA if it shows symptoms of a hardware failure, preventing basic operability, when you first use it after opening the box" så dör den dagen efter du har fått tex telefonen, då är det inte DOA längre, sen finns det dom fallen där DOA sträcker längre, 14+ dar i vissa fall.
    Vad som gäller HTC/Telenors policy på DOA, så verkar det som att om produkten funkade fint när du fick den. Så går felet inte under DOA, utan som ett vanligt, garanti/reparations ärende. Tror Säljaren har rätt att erbjuda dig reparation 2 gånger och 3e gången den pajar så måste dom byta till en likadan eller liknande vara.
     
    Stefan11 gillar detta.
  9. Typ

    Typ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Att tillägga här då är att HTC har 30 dagars DOA om telefonen är KIK (komplett i kartong) och är i nyskick (alltså inte massa repor, skador, hack osv)

    Så i detta fallet borde Telenot skickat in den som en DOA och Anovo hade bytt ut den.
     
  10. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Det känns inte riktigt som vi har hela historien.

    Ni som kan läsa denna rotvälskan kanske kan ge en kort sammanfattning då jag helt enkelt vägrar att läsa denna respektlösa misshandel av det svenska språket.
     
    Ancalagon gillar detta.
  11. Stefan11

    Stefan11 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har inte fått någon nytt telefon.

    De har bytt min telefonens chassie och display.


    FRÅN ANOVO:

    Servicecenter: ANOVO Nordic, Västerås
    Aktivitetsbeskrivning: Byte av chassi och display, test ok
     
  12. strimman

    strimman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kom ihåg att dom bara har två försök på sig att laga produkten, vid tredje gången har man laglig rätt till en ny produkt, eller pengarna tillbaks.

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
  13. the machine

    the machine Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det stämmer inte riktigt, dom har tre gånger på sig och laga den för samma fel, hade min X10 inne fem gånger, fyra gånger för samma fel hos Anovo innan jag fick en ny mobil, och inte ville jag ha en X10 det blev en desire hd i stället.
     
  14. mcslize

    mcslize Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    Sony Ericsson byter ut telefonen efter 3:e gången det blir fel på den. Dvs två besök hos verkstaden sen skickar man den för byte i SECS (Sony Ericsson Claim System). Gör dessa reklamationer några ggr i veckan. De har även som regel att en service kan reklameras efter att telefonen funnits på verkstaden i 21 dagar. Dock så får man inget Sales Kit då.

    Angående HTC så anger Brightpoint som är distributör för HTC Sverige såhär

    DOA hanteringen sköts i Sverige av Anovo Nordic AB (www.anovo.se).
    DOA-reglerna är:
    • Telefonen får vara max 15 dagar från slutkundens köpdatum
    • Telefonen måste vara komplett i kartong (dvs alla tillbehör, CD-ROMar, böcker)
    • Telefonen får inte vara fysiskt skadad, dvs. inga repor, tappskador etc.
    • Felet på telefonen måste gå att konstatera och det måste vara ett ursprunligt fel (dvs. vätskeskador
    etc. räknas inte).
    • Slutkundens kvitto/faktura måste bifogas för att styrka köpdatum. Vid inskicket ska kartongen
    märkas med DOA och en tydlig felbeskrivning ska bifogas.
     
  15. pebo

    pebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tyvärr är anovo ganska hopplösa på att reparera saker snabbt, det kan dom inte ;)
    Sen så skall det till ganska stora fel för att du skall få en ny telefon.
    Hoppas du får den snabbt nu och att den funkar bra hädanefter.

    Förövrigt så undrar jag lite lätt till många ev er som kommenterat:
    Hur beter ni er eg?
    Får inte en (kanske) komplett nybörjare utan någon som helst kunskap
    om smarta telefoner (kanske) och med dålig svenska fråga saker på
    detta forum utan att folk ska börja ha någon störig attityd mot personen?

    Nej skärpning på er och gott nytt år och snart är det påsk. :)

    ps. Kom ihåg det finns inga dumma frågor bara dumma svar :cool: ds.
     
  16. strimman

    strimman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  17. strimman

    strimman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vart nå knas, det här var riktat till " the machine", men jag misslyckades med att quota.

    Kolla länken i min andra post... var det samma fel så är det två ggr som gäller. Men ÅF låtsas gärna vara ovetande om detta, eller rättare sagt har väl ingen skyldighet att berätta om dina rättigheter.. tyvärr.

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
  18. Silverstream

    Silverstream Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad var problemet med telefonen?
     
  19. TjReal

    TjReal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Varför säger HTC själva till mig att DOA är 30 dagar? Anmälde min lur till DOA kontroll hos Anovo 26 dagar efter inköpsdatum eftersom HTC sade att jag skulle göra det för att få den utbytt som DOA..
     
  20. Tatty

    Tatty Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Skickade in min HTC på DOA, den hade en grön pixel. Har beställt 2 stycken likadan mobiler. Efter några dagar slutade den andra att fungera, den bara "dog". Pratade med Anovo, HTC har alltid 14 dagars DOA på sina mobiler, så även det hade gått under "DOA".

    I alla fall så löste sig problemet med den "döda" mobilen. Det visade sig att detta problem är vanligt, och det är batteriluckan som inte sitter exakt exakt på just Desire HD. "Pillade" upp kontakterna lite som ska gå mot batterilckan och klämde till luckan lite extra där, så fungerar mobilen perfekt igen!!!!! Min man hittade info om detta på en utländs Vodafone sida!

    De gör alltid en test av DOA-ärenden, så att allt står till som det ska, att man inte gjort några "konstigheter" med mobilen. Är allt ok får man en ny.
     
    Last edited: 14 jan 2011