Guide: ROM: GalnetMIUI till Xperia

Diskussion i 'Xperia arc - ROM-filer och utveckling' startad av -Henric, 19 jan 2012.

1. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Det låter som en bra idé! :) Annars finns det drivrutiner att ladda ner så du slipper att ladda ner hela PC Companion, men det är ju självklart någonting som du själv bestämmer :)

2. rimmen

rimmen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Är det bara jag som har problem med inställning av ringsignal? Väljer vilken låt jag ska ha, men får det inte att fungera! Jag går in i nån kontakt och den är inställd på default på ringsignal!

Sent from my LT15i using Tapatalk

3. tobbek

tobbek Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Super nice ROM

Tack för tipset om denna ROM Hexic, den är ju helt underbar.. :) Lade precis in 2.11.26 och så här långt så verkar den suverän, snabb med doomkernel också. Har inte hunnit testa så mycket om det är några buggar iofs men utseendet är ju helt underbart, har kört CM9 några dagar nu men den går bort nu när man testat den här! :)

4. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Visst är denna underbar! :D Jag kör också med stable 2.11.26 just nu :) Det enda som jag saknar i denna innan den faktiskt blir komplett är att OTA-uppdateringar via Updater-appen fungerar :) Det lär vi dock inte få se skymten av, men än dock en jättebra ROM! :) Själv övergår jag dock till CyanogenMod igen då det alltid legat varmast om hjärtat sedan min Android-start :)

Last edited: 25 jan 2012
  5. tobbek

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan man få batteri indikatorn i status baren? ser den inte nu?

Jag har också kört CyanogenMod och gillat den, men den här var nog vassare, fastnade för denna. :) Sedan är min Arc jobbmobil och jag hade den i regnjackan när jag bara haft den en vecka när det öste ner så då blev det lite kondens och telefone ballade ur, jag skickade upp den till dialect där vi köpt den, och de sa att det räknas som fuktskada och går inte på garanti så de öppnade och gjorde rent den och bytte någon kontakt och efter det fungerade den, förutom att jag inte kunde låsa den om jag inte tryckte ca 7-10 ggr jättesnabbt på powerknappen, då liksom "pushade jag fram skärmlåset" skitskumt. då körde jag stock SE rom, sen kom den senaste uptaten från SE, då stod det "HDMI ansluten" hela tiden i status baren, liksom rullade, men HDMI fungerade, antagligen någon kortis, skapligt irriterande, så jag testade att roota när detta hände och lägga in CM7 FXP044 tror jag det var, och då låste sig skärmen av sig självt och det räkte med att trycka en gång på powerknappen för att få fram låsskärmen, testade även med Lock från Market innan och det fungerade inte heller men det fungerade med FXP044, sen när jag flashade in FXP054 så var det där tillbaka att det inte gick att få fram låsskärmen mer än att tryck ca 10ggr snabbt, plus att HDMI ansluten rullade i status baren igen.. :( Då gick jag tillbaka och körde FXP044 för att slippa det där irreterande med HDMI ansluten. Sen testade jag CM9 när den kom för skoj skull och för fungerar det också att låsa skärmen och HDMI ansluten står inte hela tiden. Samma med GMIUI det fungerar klockrent, lite därför jag blev så glad med denna! :) Kanske testar nästa verision av CM9 iofs också och ser om det är borta där eller inte.. konstigt fel är det i.af. Det som inte fungerar i CM9 nu är ju data men det kanske de fixar till nästa release... men hur eller hur så är jag nöjd med denna! :)

Har en Galaxy SII från tre med som jag inte gjort något med än, men blev lite sugen på att köra galnet på den också :)

6. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

För att ändra batteri-indikatorn så gör följande:

Tryck på Meny-knappen > Settings > System > Battery > Battery indicator style.

Det låter ju verkligen inge vidare roligt det där med fuktskadan och att det inte funkade som det borde för dig. Roligt att du blev så glad över denna :) Min gode vän Conny (som jag "jobbat" en del med) har hand om GalnetMIUI för SGS2 så ta en titt i hans tråd på SGS2-avdelningen. Att få GalnetMIUI på en SGS2 är piece of cake :) (har själv haft en SGS1) :)

Cheers! :cool:

Last edited: 25 jan 2012
    tobbek gillar detta.
  7. tobbek

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nej det där med fuktskadan är verkligen inget skoj, men antar att det är någon setting i ROM:en eller Boot.img som gör att det funkar med vissa rommar och inte med vissa, men det är skönt att jag hittat en som fungerar bra som jag gillar nu! :)

Ska ta en titt i SGSII tråden då så får vi se om det blir att slänga in den på den också :)

Gick det att få batteri ikonen på default theme eller måste jag välja ett annat tema då?

8. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Jag hade en batteri-indikator direkt när ROM'en var färdig på min telefon så det skall inte ha någonting med temat att göra.

9. tobbek

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hmm skumt, jag tror jag hade det när jag lagt in weekly men är inte säker, men den bara startade jag upp, sen startade jag om och flashade stable och nu har jag den inte? Såg en screenshot conny lagt upp i sgsii tråden på sida 29, och där var heller ingen batteri ikon. Vet du om det går att välja fram den någonstans?

10. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Settings > System > Battery > Battery indicator style.

Där kan du ändra hur den skall visas.

Sedan i applikationen MIUI Control så går du in på:

Statusbar options > Battery options och klicka för Show battery.

tobbek gillar detta.
  11. tobbek

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Fick stänga av och slå på den igen under battery options så hoppade den fram igen! Tack! :)

12. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Skönt att det löste sig! :)

13. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Hejsan allihopa. Jag driver gMIUI ROM tråd för SGS samt SGS2 här på Swedroid och jag är en av galnets representanter. Tänkte titta in och skriva ett inlägg och berätta lite vad galnetMIUI är och vad vår vision är.

Support

Vi har idag support och ROM releaser till 17st Android telefonen, Samsung, HTC , Google enheter, Motorola.

Grundades

Galnet MIUI bildades i början av 2011. Vårt mål är att erbjuda en bättre MIUI upplevelse genom att lägga till ytterligare ändringar och justeringar till ROM;en.

Releaser

Våra Weekly releaser är baserade på Stock MIUI (officiella) med några av våra korrigeringar där syftet är att säkerställa stabiliteten och bättre prestanda till ROM:en Te.x tweaks och systemförbättringar.

Våra "stable" releaser är baserade på vårt egna unika ICS framework som dessutom visat sig vara stabila och pålitliga. (får inte misstros att det är en full ICS release utan bygger endast på ICS framework)

"Stable" är den release vi lägger störst fokus på då den som nämnt tidigare innehåller vårt unika framework där vi då kan svänga ut mer i arbetet och utveckla , förbättra ROM:en på ett helt annat sätt än Weekly.

Eftersom det tar oss tid att ordentligt utveckla Stable så släpps inte dessa lika frekvent som weekly releaserna.

Vi hade dessutom MIUI V4 som är baserad helt och hållet på ICS 4.0.3 men med MIUI utseendet till stor del och dess funktioner , IU ,tweaks , appar , system. Det är alltså en helt ny serie av MIUI på ny platform.
    Men På grund av problem med V4 så har vi i teamet valt att inte släppa fler releaser av V4 4.0.3 förens den är stabil nog för allmänheten.

releaser kommer att fortsätta inom sin tid, däremot kan vi inte säga när V4 är åter bland vårt utbud av ROM versioner.

noterbart är att vi även var först med släppa MIUI V4 Stable Release för I9000.

Vad skiljer oss från andra MIUI ROM:s

Vi skiljer oss från andra versioner av MIUI eftersom vi ägnar stor tid till att försöka utveckla romen konstant (dagligen). Vi är stolta över att kunna tänja på gränserna för MIUI och utanför deras utvecklingsteam i Kina. Vår ICS framewrok är ett bevis för detta engagemang.

Här är andra saker som vi har uppnått:

Activation of sensors on boot (i9000).
    720p video recording (i9000, i897).
    Android OS drain bug fix.
    Correct RIL for Samsung i9000.
    Charge whilst off capability.
    Bluetooth Audio fix (i9100).
    Hardware Acceleration Implemented.
    First custom rom released to boot on Gingerbread bootloaders.
    First to port MIUI V4 to i9000 and i9100.
    Worlds first derivative custom rom to have foundations in ICS.
    First MIUI V4 Stable Release for I9000 in 2012

Forum

På vårat forum http://www.galnetmiui.co.uk/landing/forums/ blir du alltid uppdaterad med dom senaste nyheterna. I våra olika diskussions trådar kan du prata om allt som rör olika enheter. Allt från Kernel, modem, till supportfrågor.

Vi har även en tjänst som heter Groupies där man betalar 9.99£ = (106kr) för ett helt år. Och varför ska man göra det? Fördelen med att bli groupie är att man får ta del av beta releaser. Man får alltså testa ROM:en före alla andra och därmed ha koll på hur kommande releaser kommer bli. Dessutom finns en speciell sektion i forumet för just dessa medlemmar där man kan diskutera samt få information när ny beta är på gång. (vi släpper runt 3-5st beta releaser i månaden)

Det är ju givetvis inget tvång att bli groupie utan det är något man väljer själv men många är jätte nöjda och tycker det är riktigt intressant att få testa beta releaser och därmed kunna bidra till fortsatt utveckling.

Jag har pratat lite grann med Hexic då han kom och frågade om vi kommer börja släppa gMIUI releaser till Arc och som det ser ut nu så kommer vi inte att göra det då ingen i teamet har en Arc att jobba med.

Men man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda . Så det kommer fortfarande få vara ett jobb för er att porta och sköta den biten. Dok tycker vi det är riktigt kul att ni kan använda gMIUI på SE Arc.

Ni är alltid välkommna till Forumet http://www.galnetmiui.co.uk/landing/forums/ och IRC http://irc.galnetmiui.co.uk:9090/?channels=galnetmiui&uio=d4 där ni kan chatta och ha det trevligt.

http://www.galnetmiui.co.uk/

Kör så det rycker nu med gMIUI stable 2.11.26 på era Arc telefoner :)

Last edited: 27 jan 2012
    -Henric gillar detta.
  14. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Tack så mycket för att du tagit dig tid att skriva så mycket :) Jag länkar till det inlägget i första-inlägget om det är okej? :) Tack ännu en gång! :D

15. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Ingen fara, även fast vi inte har support för denna tel vill jag ändå förmedla vilka vi är och vad vi sysslar med. Du har mitt godkännande ;)

16. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Jag hade planer på att skriva lite om GalnetMIUI och nu när jag ser vilken tid du lagt ner på ditt fina inlägg så ångrar jag mig :D :cool:

17. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Hoppas jag inte trampa dig på tårna. Måste iväg en sväng nu , vi hörs kanske ikväll mannen. ha d.

18. -Henric

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Nej verkligen inte! Blir bara glad att jag slipper mer jobb. Har en del att stå i redan så :) hehe. Finns både på Skype och IRC'n så slå mig en pling där sen bara :D

19. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    hehe jo vem har inte det ^^ . yes box..

20. TranQ

TranQ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    MIUI 8
    Detta ska testat när jag kommer hem från jobbet!
    Kör just nu på senaste CM7 uppdateringen, men vill testa något nytt :)

Återkommer senare idag! (om jag inte fastnar i FF XIII-2 som släpps och skickas direkt hem till mig ^^)