Första laddningen.

Discussion in 'Blade' started by Lallas, Jul 5, 2011.

1. Lallas

Lallas Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo de är såhär, har suttit med en vanlig gammal Sony Ericsson fram tills häromdan då jag äntligen fick tummen ur röven och köpte mig en touch telefon.

Men min fråga är följande:
    Läste i manualen man skulle ladda telefonen tills den var färdigladdad och sen sätta på den.

Trög som jag är fatta jag inte hur man skulle se om den var klar eller inte, då skärmen var helt svart ju. Så tryckte på knappen där uppe så att du får fram "lås upp, tyst läge & tid" Sen gjorde jag inte mer, men på de sättet kunde jag se när den var färdigladdad.

Kan detta här ha skadat mitt batteri/telefonen utav vad den tror att den har i batteri? Nu under dessa dagarna har mobilen hållt ca ½-1 dag och har skrivit en del sms, lyssnat en del på spotify, samt 3g på alltid (för facebook osv..).

En polare sa att dessa batterierna till de nya telefonerna redan är laddade->urladdade->laddad till viss % redan i fabrik.

För jag vet det var skitviktigt förr (x-antal år sedan) att låta mobilen ladda ett par timmar första gången, självdö, ladda upp helt osv osv ett par gånger.

Hur är det med dagens teknologi? Kan det ha skadat mitt batteri på nått sätt, eller håller dessa typer av mobiler endast ½-1dag om man använder dem mycket? :o

2. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tvivlar starkt på att du har skadat batteriet.

Först vill jag nämna att mitt batteri blev avsevärt mycket bättre efter x antal laddningscykler (ett par veckors användning kanske). Det sagt, ladda varje natt kan hända att du får räkna med tyvärr. Beror helt och hållet på användningsområdena, tyvärr är sync samt andra internetrelaterade tjänster ganska batterihungriga och spel skall vi inte tala om.

Lallas likes this.
  3. Lallas

MINA ENHETER

Läst nånting på ett engelskt forum om en fil som heter batterystats.bin som finns i System/Data/bin eller vad det nu var, men kan inte hitta en sådan fil.. Det var tydligen en fil som skapades första gången man starta sin telefon som tror den är laddad till 100 %. Vilket min kanske inte var??

4. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror det finns en hel del info om batterikalibrering i äldre trådar även här, prova att sök på "batteritricket" i detta forum om det är något du vill ge dig på. Har både sett folk nämna försämringar och förbättringar efter det, själv märkte jag väl ingen större skillnad om jag kommer ihåg rätt, men tror inte det blev sämre iaf. Men som sagt tror jag även att du kommer att märka att batteriet blir bättre för varje laddning nu i början också.

5. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Nej, du har inte skadat batteriet. När du fick telefon låg batterinivån på ~47% vilket ska vara optimalt för denna typen av batterier. Du kan ladda/använda telefon precis som du vill utan att det tar skada på något vis.

Det enda du kommer märka av att det dröjer typ 3-5 laddningar innan du uppnår full kapacitet.

6. Lallas

MINA ENHETER

Bör jag låta batteriet sugas ut helt så den dör då menar du, och sen ladda? För har laddat den så fort jag varit hemma och inte använt den, den har dock dött inatt, och en gång tidigare tror jag..

7. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Nej, ladda när du vill, ingen orsak att ladda ur helt.

8. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske dax att döda lite myter?

Det är både en massa lögner/myter och delvis sanningar som egentligen inte är så svårt att förklara bara man håller sig till fakta och slutar att lyssna på " han påstår att, och det stämmer ju?"...
    För så är det ju!!! ELLER???? :o

Min kunskap och erfarenhet baserar sig på mitt kunnande/erfarenheter om lipo/liio-batteriers egenskaper inom modellflyget där man plågar nämnda ackar hundrafalt mot vad vi gör i våra mobiler.... :teeth:
    Och dessutom en del mätningar av mina batterier till min X10minipro med min lite mer kompetenta laddare som jag använder i mitt modellflyg.

Så till fakta:
    Maxgränserna för ett lipo/liio ligger mellan 3.0-4.22 Volt.(jag vet liio är 4.21)
    Därunder så är det troligt att du inte lyckas med att ladda ditt batteri igen..
    Däröver så är risken stor att du får uppleva ett "POFF" vid laddningen!!!!
    Och det vill vi och telefontillverkarna inte, eller hur!?!?!?
    Dessutom så tycker nämnda batterier inte om att laddas för hårt för då blir dom för varma och då kan dom tappa effekt och i värsta fall ... "POFF" igen...

Men då vi användare vill ha våra kära telefoner laddade så fort det bara går så måste det styras så att tillverkarna har ryggen fri och dessutom gör oss konsumenter nöjda så gott det nu går....
    JO!
    Tillverkaren måste se till så att nämnda kriser INTE kan ske... Och hur gör man det? Jo med en laddkrets som även är tempstyrd som ser till så att telens batteri INTE kan överladda oavsett vilket batteri vi användare sätter i...
    Så glöm myten om smarta batterier med inbyggda laddkretsar. Kan nog finnas, men inte fan bryr sig en telefon om det!
    ( dom 5 batterier till min minipro som jag slaktat, inklusive orginal har INTE innehållit något annat än ackar/kablar/lödningar.)

Så till myt nr 1..
    Akta dig för "kina-ackar", dom har ingen laddkrets.
    FEL!
    Det är telefonen som är smart, inte batteriet.
    (Att sedan batteriet i fråga inte ger det som lovas är en helt annan sak..)

Myt nr2..
    Du måste tömma/ladda batteriet X antal ggr.

NEJ! Det gäller ev nickelmetallhybrid-dito men INTE lipo/liio!
    lipo/liio tål INTE att bli tömda helt, så det ser telefonens elektronik till så att det inte blir fallet.
    Men däremot så blir dom sannerligen lite bättre efter att dom används/laddats några ggr, inget snack om saken där.
    Du kan i princip ladda/tömma hur kort/långt du vill, batteriet tar kortsiktigt (säkert 300 laddningar...) ingen nämnvärd skada av det.

Myt nr3..
    Det finns ett schema för hur man ska ladda med tele på, av vänta, ladda lite till. slå på osv..... Då får man bättre batteritid....

Ja KANSKE, MEN! då är man ute och cyklar på batteriets gränser när man "knör" in det där lilla extra och kanske går över 2.2V..
    Batteriet mår inte bra av det långsiktigt... Och risken för "POFF"..... Finns en anledning till att bla SE laddar upp och sedan tömmer några % för att sedan ladda upp igen... (smarta laddkretsar var det.....)

Ingen myt, men kanske en feltolkning..
    Att "nolla" batteristats ser ut som att det ger mer batteri. kan så vara....
    Men i verkligheten så är det så att du ser 3% i mjukvaran fast det kanske är 15 % kvar i hårdvaran/batteriet, efter nollning av dito stats så kommer mjukvaran visa verklig mängd kvar i hårdvaran/batteriet....
    Hur det än är så är det Hårdvaran som sköter det hela,(laddkretsen i telen) inte mjukvaran (android)

Kanske inte en myt, men.....
    Det snackas om Mha hit, och Mha dit när det gäller laddning.
    Din tele matas med 5V oavsett vilken godkänd källa du använder. Sedan så har det ingen betydelse hur många Mha det kan leverera (500 dito från din dators usb-uttag) det är din tele som bestämmer hur mycket den kan ta emot!
    Det har med andra ord ingen betydelse om din källa kan leverera 100A, det är likförbannat din tele som bestämmer hur mycket den kan ta emot.
    Och skulle din telefon mot förmodan sitta i sin hållare på instrumenbrädan/fönsterbrädan i fullt solsken så kan du INTE förvänta dig att den laddar för huvudtaget då batteriet troligen är för varmt för laddning..(risk för "POFF" var det) ;)

Ska ta ett litet räkneexempel som egentligen inte har med saken att göra, men som man kan ta till sig för att förstå ur det fungerar..( I teorin då man bara utnyttjar ca 80% av batteriet i verkligheten.)

Ta min telefon X10 minipro som har ett batteri som kan ge 970 mha. det betyder om mitt användande gör så att telen dör efter 2 timmar så har den förbrukat 485 mha per timme, dvs sitter telen i ett usb-uttag på datorn så går det med andra ord nästan jämnt ut med förbrukning /laddning. Skulle den hålla i 10 timmar så har man ett snitt på 97mha/timme.. Skulle telen i fråga ligga i ett soligt fönster så kommer med all sannolikhet värme-sensorn i telen avbryta laddningen då det är risk för att batteriet säger "POFF" om det laddades i nämnda omgivning.. ( bli inte förvånad om den stängs av/startas om i nämnda fönster,(laddkretsen var det.)
    Finns fler myter som jag inte kommer på nu, men lite andra saker att tänka på .......

Fan! min tele dör efter 6 timmar!!!!!
    Betänk att det INTE är en telefon som vi har i vår ficka längre, utan en microdator som vi faktiskt kan ringa med.... :cool:
    När jag tar min långpromenad med en tränings-app och dessutom lyssnar på några poddar så går det åt ca 30-45 % av batteriet under 1 timmes användande! (ca 350mha)
    Sitter jag i bilen och använder den som GPS så går den i bästa fall under 2 timmar, sedan dör.. (ca450mha)
    Men låter jag den inte uppdatera och dessutom inställd på 2G utan att jag använder den en enda minut så sjunker den 5% på 12 timmar...
    Lite skillnad på olika där med andra ord...

Jag har säkert missat en massa myter som det går att ta död på med lite enkel teori och ellära.. Men hoppas jag kan hjälpa till med även andra frågor som gäller batterier...

För att inse hur "bra" vi har det med våra telefoners batterier och hur stora marginaler våra telefoners laddkretsar tar till så ska jag ta ett exempel från modellflygvärlden...

Det är inte ovanligt att man ur ett lipo på 11,1V (3*mobilbatteri) på 2.2A tar ut en maxtid på ca 10min.... Det betyder 22A kontunerligt!!!!! Med sådana laster så är vi glada om dom håller för mer än 100 laddcykler...

JO EN SAK TILL!!!!
    GLÖM det här med batterier som i samma fysiska storlek som orginalet lovar att ge 50-100 % mer mha....:mad:
    Om du försöker att få i 2 liter mjölk i en 1-litersförpackning så förstår du nog vad jag menar, det är fysiskt omöjligt.....

Mina enkla tankar...... <3

nyx, Nero, Priminima and 1 other person like this.
  9. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Rekommenderar du att man laddar med mobilen av eller på, speciellt första gången? Med min förra mobil började jag använda direkt (batteriet var halvfullt).

Sen väntade jag tills det var tomt och laddade sen med mobilen av. Upprepade proceduren flera gånger, och fick hyfsad batteritid.

Senare upptäckte jag att den laddas mycket snabbare om den är på. 2h mot 3-3,5h. Vad rekommenderar du eller någon annan kunnig?

10. Hund

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det spelar absolut ingen roll när, var och hur du laddar din telefon.

11. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nja, den ska väl gå igenom några cykler innan full kapacitet uppnås?

Själv körde jag slut på batteriet, och laddade sen 5h med telefonen av som första laddning. Gjorde som sagt så med förra mobilen och det gick bra.

Frågan är om jag ska köra nästa laddning med mobilen av/på? Ok, du säger det inte spelar roll, men jag är av den gamla skolan.

12. Hund

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag har laddat mina senaste +5 telefoner på "när, var och hur"-sättet, jag har aldrig haft några problem med batteriet på mina telefon.

Men om du inte tror på dom som försöker hjälpa dig är det väl bara att läsa fakta om litiumjonbatterier.

13. hackerman1

hackerman1 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

vad är "mha" ?

KORREKT enhet är mAh !

en ackumulators kapacitet mäts i Amperetimmar (Ah), när det gäller små ackar används vanligen enheten milliAmperetimmar (mAh).

ska du "hjälpa till med frågor som gäller batterier", så kan du börja med att använda rätt enheter och förkortningar.

14. Zkeeter66

MINA ENHETER

Du har så rätt så och lovar att kolla noggrannare vad jag skrivit nästa gång.:o
    Ibland så blir det bara så fel när man skriver, spec 01:30 på natten, ska hädanefter försöka göra mina inlägg dagtid när man är lite klarare i knoppen.:cool:

15. hackerman1

hackerman1 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

det är lugnt, jag vet själv hur det kan bli när man är trött...;)

"Det är inte ovanligt att man ur ett lipo på 11,1V (3*mobilbatteri) på 2.2A tar ut en maxtid på ca 10min.... Det betyder 22A kontunerligt!!!!! Med sådana laster så är vi glada om dom håller för mer än 100 laddcykler..."

dessutom kan du inte räkna...:P

tömmer du en 2,2 Ah-ack på 10 minuter så blir det en ström på 13,2 A.

formel: k / t x 60

k=kapacitet i Ah
    t=tid i minuter

med andra ord: kapacitet (i Ah) / t (i minuter) x 60

i ditt eget exempel ovan: 2,2 / 10 x 60 = 13,2

hade du däremot tömt acken på 6 (sex) minuter så hade det blivit en ström på 22 A.
    6 minuter är en tiondels timme....

det "luriga" när man ska räkna är att det är 60 minuter på en timme, inte 100.

Last edited: Jul 19, 2011
  16. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har följt de mindre nogrannas råd, och laddade andra gången med mobilen på. Råkade dock tända den efter den stängts av, så batteriet nådde 0%. Antar själv det inte är någon fara, men Li-ion bör aldrig laddas ur helt, enligt "experter". ;)

17. Zkeeter66

MINA ENHETER

Vrid om kniven du bara! :cry:
    Nä skämt åsido bra att du håller koll på beräkningarna så att man inte luras, rätt ska med andra ord vara rätt!

Jo du missade ytterligare två fel av mig! :innocent:
    det heter LiPo och LiIo, Inte lipo/ liio som jag skrev i mitt orginalinlägg... :cool:
    Finns säkert en drös med mera fel i mina inlägg här på forumet, men tur att jag kan skylla på lätt ordblindhet om det skulle krisa.... ;)

Men det är i alla fall skönt att du inte motsäger dig mina övriga påståenden om LiPo och LiIo batterier där jag tar död på lite "myter" om dito.

18. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det stämmer nog bra från vad jag har hört, tror dock att det finns en "spärr" så vid den punkt där luren stängs av så är batteriet i själva verket inte helt urladdat utan det finns lite extra kräm kvar av just den anledningen att man ska försäkra sig från att inte kunna åsamka skada på batteriet av misstag allt för lätt.

19. Zkeeter66

MINA ENHETER

Stämmer mycket bra!
    Som jag skrivit i tidigare inlägg så ska man INTE tömma ett LiPo/liIo under 3V för då når det mycket dåligt, kanske till och med är utom all räddning..
    Där kommer den smarta kretsen i telen in, när den säger att batteriet är tomt och stänger av så är det god marginal neråt...
    Vet inte hur det är med andra lurar men min experia minipro stänger ner när batteriet ligger mellan 3.4-3.45V ca...
    Och det är god marginal.

20. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Å andra sidan hindrar inget en att sätta på telefonen igen gång på gång, tills batteriet verkligen är tomt. Nu satte jag igång min en gång efter den stängts, men om jag fortsatt?