Det är både en massa lögner/myter och delvis sanningar som egentligen inte är så svårt att förklara bara man håller sig till fakta och slutar att lyssna på " han påstår att, och det stämmer ju?"...
För så är det ju!!! ELLER????
Min kunskap och erfarenhet baserar sig på mitt kunnande/erfarenheter om lipo/liio-batteriers egenskaper inom modellflyget där man plågar nämnda ackar hundrafalt mot vad vi gör i våra mobiler....

Och dessutom en del mätningar av mina batterier till min X10minipro med min lite mer kompetenta laddare som jag använder i mitt modellflyg.
Så till fakta:
Maxgränserna för ett lipo/liio ligger mellan 3.0-4.22 Volt.(jag vet liio är 4.21)
Därunder så är det troligt att du inte lyckas med att ladda ditt batteri igen..
Däröver så är risken stor att du får uppleva ett "POFF" vid laddningen!!!!
Och det vill vi och telefontillverkarna inte, eller hur!?!?!?
Dessutom så tycker nämnda batterier inte om att laddas för hårt för då blir dom för varma och då kan dom tappa effekt och i värsta fall ... "POFF" igen...
Men då vi användare vill ha våra kära telefoner laddade så fort det bara går så måste det styras så att tillverkarna har ryggen fri och dessutom gör oss konsumenter nöjda så gott det nu går....
JO!
Tillverkaren måste se till så att nämnda kriser INTE kan ske... Och hur gör man det? Jo med en laddkrets som även är tempstyrd som ser till så att telens batteri INTE kan överladda oavsett vilket batteri vi användare sätter i...
Så glöm myten om smarta batterier med inbyggda laddkretsar. Kan nog finnas, men inte fan bryr sig en telefon om det!
( dom 5 batterier till min minipro som jag slaktat, inklusive orginal har INTE innehållit något annat än ackar/kablar/lödningar.)
Så till myt nr 1..
Akta dig för "kina-ackar", dom har ingen laddkrets.
FEL!
Det är telefonen som är smart, inte batteriet.
(Att sedan batteriet i fråga inte ger det som lovas är en helt annan sak..)
Myt nr2..
Du måste tömma/ladda batteriet X antal ggr.
NEJ! Det gäller ev nickelmetallhybrid-dito men INTE lipo/liio!
lipo/liio tål INTE att bli tömda helt, så det ser telefonens elektronik till så att det inte blir fallet.
Men däremot så blir dom sannerligen lite bättre efter att dom används/laddats några ggr, inget snack om saken där.
Du kan i princip ladda/tömma hur kort/långt du vill, batteriet tar kortsiktigt (säkert 300 laddningar...) ingen nämnvärd skada av det.
Myt nr3..
Det finns ett schema för hur man ska ladda med tele på, av vänta, ladda lite till. slå på osv..... Då får man bättre batteritid....
Ja KANSKE, MEN! då är man ute och cyklar på batteriets gränser när man "knör" in det där lilla extra och kanske går över 2.2V..
Batteriet mår inte bra av det långsiktigt... Och risken för "POFF"..... Finns en anledning till att bla SE laddar upp och sedan tömmer några % för att sedan ladda upp igen... (smarta laddkretsar var det.....)
Ingen myt, men kanske en feltolkning..
Att "nolla" batteristats ser ut som att det ger mer batteri. kan så vara....
Men i verkligheten så är det så att du ser 3% i mjukvaran fast det kanske är 15 % kvar i hårdvaran/batteriet, efter nollning av dito stats så kommer mjukvaran visa verklig mängd kvar i hårdvaran/batteriet....
Hur det än är så är det Hårdvaran som sköter det hela,(laddkretsen i telen) inte mjukvaran (android)
Kanske inte en myt, men.....
Det snackas om Mha hit, och Mha dit när det gäller laddning.
Din tele matas med 5V oavsett vilken godkänd källa du använder. Sedan så har det ingen betydelse hur många Mha det kan leverera (500 dito från din dators usb-uttag) det är din tele som bestämmer hur mycket den kan ta emot!
Det har med andra ord ingen betydelse om din källa kan leverera 100A, det är likförbannat din tele som bestämmer hur mycket den kan ta emot.
Och skulle din telefon mot förmodan sitta i sin hållare på instrumenbrädan/fönsterbrädan i fullt solsken så kan du INTE förvänta dig att den laddar för huvudtaget då batteriet troligen är för varmt för laddning..(risk för "POFF" var det)
Ska ta ett litet räkneexempel som egentligen inte har med saken att göra, men som man kan ta till sig för att förstå ur det fungerar..( I teorin då man bara utnyttjar ca 80% av batteriet i verkligheten.)
Ta min telefon X10 minipro som har ett batteri som kan ge 970 mha. det betyder om mitt användande gör så att telen dör efter 2 timmar så har den förbrukat 485 mha per timme, dvs sitter telen i ett usb-uttag på datorn så går det med andra ord nästan jämnt ut med förbrukning /laddning. Skulle den hålla i 10 timmar så har man ett snitt på 97mha/timme.. Skulle telen i fråga ligga i ett soligt fönster så kommer med all sannolikhet värme-sensorn i telen avbryta laddningen då det är risk för att batteriet säger "POFF" om det laddades i nämnda omgivning.. ( bli inte förvånad om den stängs av/startas om i nämnda fönster,(laddkretsen var det.)
Finns fler myter som jag inte kommer på nu, men lite andra saker att tänka på .......
Fan! min tele dör efter 6 timmar!!!!!
Betänk att det INTE är en telefon som vi har i vår ficka längre, utan en microdator som vi faktiskt kan ringa med....

När jag tar min långpromenad med en tränings-app och dessutom lyssnar på några poddar så går det åt ca 30-45 % av batteriet under 1 timmes användande! (ca 350mha)
Sitter jag i bilen och använder den som GPS så går den i bästa fall under 2 timmar, sedan dör.. (ca450mha)
Men låter jag den inte uppdatera och dessutom inställd på 2G utan att jag använder den en enda minut så sjunker den 5% på 12 timmar...
Lite skillnad på olika där med andra ord...
Jag har säkert missat en massa myter som det går att ta död på med lite enkel teori och ellära.. Men hoppas jag kan hjälpa till med även andra frågor som gäller batterier...
För att inse hur "bra" vi har det med våra telefoners batterier och hur stora marginaler våra telefoners laddkretsar tar till så ska jag ta ett exempel från modellflygvärlden...
Det är inte ovanligt att man ur ett lipo på 11,1V (3*mobilbatteri) på 2.2A tar ut en maxtid på ca 10min.... Det betyder 22A kontunerligt!!!!! Med sådana laster så är vi glada om dom håller för mer än 100 laddcykler...
JO EN SAK TILL!!!!
GLÖM det här med batterier som i samma fysiska storlek som orginalet lovar att ge 50-100 % mer mha....

Om du försöker att få i 2 liter mjölk i en 1-litersförpackning så förstår du nog vad jag menar, det är fysiskt omöjligt.....
Mina enkla tankar......

Click to expand...