Första laddningen.

Diskussion i 'Blade' startad av Lallas, 5 juli 2011.

1. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

En ganska stark gissning är att det kan skita sig om du går in för det, går man in för det kan man nog sabba det mesta. Men som sagt är det nog svårt att göra det av misstag.

2. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ok, efter andra laddningen var batteritiden suverän. 48+ timmars upptid med ändå ganska tung användning.

Sen igår laddade jag den avslagen. Råkade ladda för länge, ca 5h. Nu verkar den inte helt lika "super". 88% kvar efter 5h.

3. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Du kan inte ladda telefon för länge.

4. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Tror batterier nuförtiden även har en spärr för att skydda mot "överladdning", istället för att fortsätta mata på så låter den tappa ur några % sen bara underhållsladda.

Man brukar klassificera batteriers livslängd till X antal laddningscykler, sen exakt vad definitionen av en laddningscykel är verkar onekligen variera lite (i de fall där man ej laddar ur batteriet). I vilket fall så vill man ju inte precis starta dagen med 40% batteri i en smartphone om man vet med sig att det kommer att bli gränsfall. Som så många andra så laddar jag även ofta över natten och då får den ju alltid sitta i några timmar extra, låter dock aldrig batteriet sitta i efter full laddning om jag ej använder någon riktigt batterikrävande process. En laddning, som i ditt fall, skulle i vilket fall inte påverka batteriet.

Så för att summera, i och med att det är en smartphone som med dagens batterier blir lite begränsade och som man så gott som alltid vill ha med sig, så skulle jag iaf ladda så det alltid finns ström. Hade det däremot varit en dumbphone så hade jag kört tills dess att man fick lågt batteri varning (trots att det kanske inte påverkar, men det är mkt bekvämare) då det sällan krisade iaf, med laptop så hade ju det givna varit att helt enkelt slita ut batteriet efter det att det är fulladdat om den fortfarande var ansluten till en strömkälla.

5. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ok. :) Men av någon anledning verkar batteriet ha blivit något sämre. Var som sagt helt suveränt efter första laddningen. Är kanske något som ändras igen.

Håller koll på hur mkt cpu appar etc tar, och inget sånt har ändrats.

6. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag laddade min gamla HTC Hero 6-7 nätter i veckan (Dvs ~8 timmar per natt) i nästan 2 år utan att den visade minsta tendens till att batteriet skulle bli sämre. Min nuvarande har jag haft sedan i Mars(?) och det är samma visa där med. :P

7. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Kommer nog snarare bli bättre än sämre den närmaste tiden, brukar ta ett antal laddningscykler innan batterier uppnår sin fulla kapacitet. Märkte klar skillnad efter någon veckas användning jämfört med när den var helt ny.

8. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

OK, så körde jag med min gamla winmo-nalle också. Inga prob där heller. Lät den i för sig alltid laddas ut.

9. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Laddade när det var 30-35% kvar. Fick 44h uptime och det var 16% kvar. Efter nästa laddning, sämre.

Den verkar dra ca 19% per timme vid surf med Opera + 3g.

Har inte följt schema alls med i- och urladdning, enligt råd från folk här. Tycker ni batteri-konsumtionen verkar orimligt hög? I varje fall sämre än min förra...

10. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Ett lithiumjon/polynmer-batteri mår inte bra av att bli helt urladdat, därför stänger telefonen av innan det händer.
    Batteriets livstid kortas lite om det alltid är fullt uppladdat, så därför startar inte en del telefoner laddningen om man har t.ex 95% kvar.
    Ett nytt batteri behöver några upp/urladdningar på sig innan det uppnår full kapacitet.
    Om du får ut mer än ett dygn från ett batteri i en smartphone så är det helt normalt och inte fel på batteriet, trots alla eventuella 300-400 timmars passtid som anges i telefonens specar. En smartphone med stor skärm och wifi och internetaccess drar betydligt mer ström än en gammal Nokia 3210.
    Och nej du har inte skadat battriet.

11. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ok, men jag har inte kört så många fulla cykler sen batteriet var nytt, utan börjat ladda vid ca 30% kvar.

Detta p.g.a. att folk här sa det inte behövdes, att man kunde börja ladda hur som helst direkt.

Last edited: 6 augusti 2011
  12. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    och det har dom helt rätt i. Ladda så fort du får tillfälle, och vänta inte nödvändigtvis med att dra ur laddaren tills det blivit 100%.

13. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Laddade med telefonen av senast. Laddning tog då 3h jämfört med 2h om den är på.

Batteriet verkar hålla längre. Har surfat en del med 3g m.m. ändå är det på 19% efter 46h.