Har blandade erfarenheter från Aliexpress och DX.
Har tex en Ramos w30hd nu som verkar gått om intet som senaste exempel, från en säljare på Aliexpress (Mango Liu). Beställde tidigt i februari och ligger fortfarande nånstans i Kina enligt officiela China Air Mail's tracking sida.
Eftersom säljare och Aliexpress till synes helt utan anledning hela tiden kan flytta fram datumet där det senast ska skickas, men framförallt vara levererat så är det väldigt svårt att kunna väcka en "dispute". Krävs oftast till en början ett visst antal dagar men blir alltid till 60 efter ordern är lagd. Finns lite info nånstans på aliexpress sidan att det ändå är 90 dagar för att kinesiska tullreglerna ändrats om, det krånglar med utleveranser från landet. Men i början av Maj gick deadline ut blev 90 dagar även på denna krånglande ordern) för att kunna klicka och få en giltig dispute. Aliexpress kundservice skulle granska och ta beslut i ärendet efter max 2 dagar men inget händer. Finns inget annat sätt att ta kontakt med kundservice eller på nått sätt påverka mer om när aliexpress handlägger ditt ärende.
Så var väldigt försiktig med att beställa. Granska säljarnas betyg, fråga säljaren innan ang när leverans verkligen kan ske. Oftast så ger dom ett kollinr till ett framtida paket även om dom inte har varan inne. Välj absolut inte china air mail (krånglat 10-tals gånger för egen del). DHL Express funkar bra till Sverige från Guangdong provinsen där dom flesta säljarna finns. Så var alltid beredd på att bli blåst eller i vart fall att det kan ta långt över 1/2 år innan det ens kan bli tal om att i bästa fall få hela summan tillbaka. I några fall har dx och aliexpress beslutat att det varit jag själv som vägrat betala tull avgift. Fast kollit aldrig lämnar kina enligt vad jag kunat följa på tracking sidor. Enligt dom och fejkade screenshots på egna spårnings sidor, (som kund aldrig kan få tillgång till) så har jag nekat och betala tull. Osv osv ... Varierar i bortförklaring för att slippa betala tillbaka eller bara delvis betala tillbaka.
Ett annat bra exempel är Shenzhen Eternal Technology Co., Ltd. från Aliexpress. En Onda v973 tablet beställd precis som senaste leverans från dom. Funkar väldigt bra som säljare, dialogen med säljarna funkar alltid bra. Snabba leveranser och skulle inte saker vara i lager så meddelar dom alltid även om du inte frågar själv.
Billigt blir det bara om allt funkar, vilket det inte gör i nästan 25% av fallen.
Last edited: May 11, 2013