Tillförlitliga kina -återförsäljare?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av botze, 16 jan 2013.

1. zalsson

zalsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107

MINA ENHETER

EBay
    Dhgate
    Aliexpress
    Dx

Alla har fungerat bra för mig, ibland lite lång leveranstid från Aliexpress Och Dx

2. f0u

f0u Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har blandade erfarenheter från Aliexpress och DX.
    Har tex en Ramos w30hd nu som verkar gått om intet som senaste exempel, från en säljare på Aliexpress (Mango Liu). Beställde tidigt i februari och ligger fortfarande nånstans i Kina enligt officiela China Air Mail's tracking sida.

Eftersom säljare och Aliexpress till synes helt utan anledning hela tiden kan flytta fram datumet där det senast ska skickas, men framförallt vara levererat så är det väldigt svårt att kunna väcka en "dispute". Krävs oftast till en början ett visst antal dagar men blir alltid till 60 efter ordern är lagd. Finns lite info nånstans på aliexpress sidan att det ändå är 90 dagar för att kinesiska tullreglerna ändrats om, det krånglar med utleveranser från landet. Men i början av Maj gick deadline ut blev 90 dagar även på denna krånglande ordern) för att kunna klicka och få en giltig dispute. Aliexpress kundservice skulle granska och ta beslut i ärendet efter max 2 dagar men inget händer. Finns inget annat sätt att ta kontakt med kundservice eller på nått sätt påverka mer om när aliexpress handlägger ditt ärende.

Så var väldigt försiktig med att beställa. Granska säljarnas betyg, fråga säljaren innan ang när leverans verkligen kan ske. Oftast så ger dom ett kollinr till ett framtida paket även om dom inte har varan inne. Välj absolut inte china air mail (krånglat 10-tals gånger för egen del). DHL Express funkar bra till Sverige från Guangdong provinsen där dom flesta säljarna finns. Så var alltid beredd på att bli blåst eller i vart fall att det kan ta långt över 1/2 år innan det ens kan bli tal om att i bästa fall få hela summan tillbaka. I några fall har dx och aliexpress beslutat att det varit jag själv som vägrat betala tull avgift. Fast kollit aldrig lämnar kina enligt vad jag kunat följa på tracking sidor. Enligt dom och fejkade screenshots på egna spårnings sidor, (som kund aldrig kan få tillgång till) så har jag nekat och betala tull. Osv osv ... Varierar i bortförklaring för att slippa betala tillbaka eller bara delvis betala tillbaka.

Ett annat bra exempel är Shenzhen Eternal Technology Co., Ltd. från Aliexpress. En Onda v973 tablet beställd precis som senaste leverans från dom. Funkar väldigt bra som säljare, dialogen med säljarna funkar alltid bra. Snabba leveranser och skulle inte saker vara i lager så meddelar dom alltid även om du inte frågar själv.

Billigt blir det bara om allt funkar, vilket det inte gör i nästan 25% av fallen.

Last edited: 11 maj 2013
  3. Frix

Frix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur gjorde du betalningen? Om man betalar via PayPal, brukar inte de hjälpa till vid sådana tvister?

4. ztereoid

ztereoid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har bara beställt från dx. 2 surfplattor, klockor, kameratillbehör m.m. visst kan det ta lång tid ibland speciellt med China Post. Men jag har alltid fått det jag beställt.
    Bäst är singapore post som är föredömligt snabba... tyvärr går det ju inte att se på DX vart säljaren finns så man kan välja leverantör på en pryl...

5. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    De som skickar med Singapore Post skickar också från Kina.

Beställde en grej förut som jag aldrig fick från DX, tjatade flera gånger med kundtjänsten som bara sa vänta längre och efter exakt 45 dagar gjorde jag en PayPal Claim. Får se hur det går...

6. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag beställde från www.orientdeal.com
    Betalade med PAYPAL.
    Tog 5 arbetsdagar med DHL.

Orientdeal har även en chatt-funktion(engelska), som funkar snabbt och bra (när den är online ) om man vill fråga något..

Är överlag väldigt nöjd.. det var 1 sak som strulade, och det var att på deras hemsida angav de att telefonen/plattan hade svenska.. men det hade den inte.. men som dom angav i ett mail efteråt att, dom kan lägga in det för en, om man säger till.. men det är lite för sent påkommet när man märker det hemma vid köksbordet.. Märkligt att de inte uppger det på deras sida, att man är tvungen att säga till om det för att få det. Dom borde själv lägga in per automatik, det språk/land som produkten skickas till..

Annars är dom snabba och svara och gör inga undanflykter.. mao bra kommunikation med dom. Viktigt.
    ------------------------------------------------------------------------------------------
    Gör ett tillägg då det gått ca 2½ v. sedan jag skrev detta meddelandet ovan.. jag var i kontakt med orientdeal då dom skulle skicka över en fil som jag kunde uppdatera min No1 P7 så jag fick svenska menyer.. det kom aldrig något mail med någon fil, jag har mailat flera ggr men nu svarar dom inte.. tråkigt..

Last edited: 24 jun 2013
  7. ratgull

ratgull Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Smågrejer köper jag från alla möjliga på ebay.co.uk eller aliexpress.

Dyrare saker vill jag helst köpa av mer tillförlitliga säljare. Mcbub.com tycker jag funkar kanon, bra kundservice också.

8. Dodds

Dodds Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har någon märkt av större risk att åka på tull vid köp från olika butiker och/eller fraktalternativ?

9. Mrmuppen

Mrmuppen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte denna med DHL som frakt.

http://www.aliexpress.com/item/9-7-...1-Tablet-PC-Visture-V97HD-Quad/760464202.html

Kan vara mitt bästa Androidköp någonsin, beställde torsdag kväll, hade plattan i handen på måndag eftermiddag.

Plattan är kanon för detta priset. Snabb som fan, klarar alla bilspel utan lagg.. fin skärm som bara den och spelar 1080 filmer över wifi ... fanns uppdateringar till android 4.2.2 med.

Plattan är till min 6 åring som gillar att spela(han valde bort Wii och Xbox framför en sån här) .... Jag ska beställa en till mig själv med, har lite hemautomationsaker som funkar bra på android med så. kör en Ipad 4th annars hemma men jag blev impad av denna(minst lika bra skärm) och android har laggat lite på plattsidan tills nu iallafall. däremot så skulle jag aldrig befatta mig med en Iphone ;)

10. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hej, kul att du är nöjd! Var själv väldigt sugen på en sån tills Android_powah skrev denna tråd, han har ungefär exakt motsatt uppfattning som du av plattan, skumt! Fick han ett måndagsex månne..?

Några frågor:
    Hur är högtalarna?
    Vad får du för score i Antutu?
    Inget microlagg?

Last edited: 10 jul 2013
  11. Mrmuppen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag känner inte igen mig i hans bild av plattan faktiskt! Men han kanske har haft osis! det är ju trotsallt kina vi pratar om ;)

En sak som jag dock avskriver Android generellt mot Ipaden är när man surfar - detta är anledningen till att det blev en Ipad till mig själv - är att man när "bläddrar" fort på sidor så laggar det, men det är samma fenomen på alla 3 androidplattor jag har här hemma men förekommer inte på Ipaden. Men det är svårt att jämföra en hårdvara för 5000kr med en för 1800kr med så jag sätter mina förväntningar därefter..

Jag uppgraderade min till 4.2.2 så fort jag fick den, kanske är det en skillnad?

Läste igenom alla recensioner innan jag köpte den och några hade klagat på wlanet lite och så, inget jag upplevde som ett problem dock!

EDIT Hann tillkomma lite frågor medans jag skrev. Ska kolla upp det där programmet och köra det!
    Vad är microlagg?
    Högtalarna är ok, men det är ganska lågt ljud även på högsta volym, det visste jag om när jag beställde den och såg det som en liten fördel då min son ska ha den och det blir en liten spärr när han sitter med lurar så att han inte drar på för mycket! Inte irriterande lågt men det är inte som med HTC One jag har som man kan vrida på tills det skrålar dåligt ljud av den :P

12. Mrmuppen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade att köra antutu

För denna platta blev det

15794 Poäng fördelat på

CPU 7897
    Gpu 4010
    Ram 2998
    I/o 889

För min ett år gamla htc one blev det

13061poäng fördelat mellan

CPU 6363
    Gpu 3729
    Ram 2069
    I/o 900

Acer Iconia b1 har vi en med, där hänge antutu plattan så den tokfrös.. Väntar på att batteriet ska ta slut där...

Edit: den hade visst en resetknapp... 6600 poäng fick den

Dessa värden säger mig ingenting förutom att plattan är snabbare än telefonen?

13. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Bumpar tråden. Beställde en surfplatta via aliexpress igår. Ordern står fortfarande i "Your Payment is Being Verified", snart gått ett dygn utan att det hänt ett smack :-( betalade med Visa. Hade jag vetat detta hade jag valt annat alternativ... får se hur det går sen när betalningen väl ramlat igenom "deras system".

14. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det har alltid tagit ett dygn förut, för mig går det på några timmar med mastercard nu. Men det är inget konstigt.

15. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

OK, bra det, men fattar inte varför de ska sitta och trycka på mina pengar i ett dygn innan säljaren ser att jag betalt. Vad är syftet?? Ingen annan e-handelssida som jag stött på funkar så...

Dessutom borde de införa paypal som betalmedel, varför erbjuder de inte det??

16. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Efter någon minut brukar jag få ett mail om'"Payment for Order no. XXXXXXXXX has been accepted. The Delivery Status is currently "Awaiting Shipment"', även om det står Verifying payment. Vet inte om säljaren också ser det.

Några timmar mer eller mindre spelar nog inte så stor roll, det kan ta två veckor innan ditt paket kommer igenom tullen ut ur Kina nu...

För att Paypal tjänar en massa pengar på dålig växlingskurs och för att Alibaba vill ha koll på betalningarna själva.

Är ju jättemånga som får paypal refund för alla möjliga och omöjliga anledningar.

Om man hade tillåtit paypal hade nog produkterna blivit dyrare, dvs pga den sämre växlingskursen (jag får bättre kurs från Mastercard) och dels pga alla som missbrukar paypal och får refunds på tveksamma anledningar.

17. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Ja precis, så blev det nu också. Kasst system, det borde de se över, alltså man borde inte få något mail förrän betalningen gått igenom.

Det skumma är att jag köpt rätt mycket saker genom aliexpress tidigare och aldrig varit med om detta, men har bara köpt smågrejer, detta kanske är en process som tillämpas om ordern överstiger $100 eller nåt...
    Nej det är inte det, det är mest irriterande, och att jag aldrig varit med om det förut...

Fick nyligen refund på ett köp som verkar ha fastnat i posten. Nu handlade det bara om $5 :) men då tänkte jag att detta måste ju missbrukas, de gick ju helt på mitt ord att jag inte fått paketet. Vad händer om man köper nåt för ett par hundra dollar med paypal och sen hävdar att man inte fått paketet?

18. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    För mig har det alltid tagit ett dygn förutom den senaste tiden då det tagit några timmar. Oavsett om det var $5 eller $400.

Så länge säljaren skickat med trackingnummer (och det ska det alltid vara på aliexpress) kan de ju se om du hämtat ut paketet eller inte. Så då kommer det ju vara betydligt svårare att få refund om man faktiskt fått ut det.

Men jag vet folk som ändå lyckats missbruka paypal...

19. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Men om man använder china post economic eller nåt så är väl paketet borta med vinden så fort de skickat det, finns väl ingen tracking? Precis som när man skickar vanliga brev med posten (kan ju även skicka paket som "brev" utan kollinummer). Kanske de inte använder det fraktsättet på aliexpress då? Ja då är det ju en helt annan sak.

20. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Äntligen ramlade betalningen igenom...

Haha han har nästan 2 månader på sig :-) men det lär inte bli några fem stjärnor i betyg i så fall... aliexpress och ebay bygger ju på tillit som man får genom att läsa omdömen, gillar det systemet, då kan varken säljare eller köpare missköta sig utan att det får konsekvenser. Alltså förväntar jag mig en snabb hantering av säljaren :-)