Ny firmware för Desire 1.21.405.2

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av robertk2, 2 jun 2010.

  1. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hello guys and girls

    När jag vaknade imorse var LED-indikatorn grön. Gick av ren nyfikenhet in i INFO-menyn (ovan) för att kolla batteristatus - och visst fan var den bara på 95!

    Hade WiFi igång och mindes något inlägg härifrån, så stängde av WiFi och tog en dusch. När jag sen kom tillbaka var batteriet på 98! Hann inte ladda längre.

    Så vad beror detta på? Är det WiFi som hindrar den från att ladda fullt av någon anledning? Eller kan det vara såhär (vild teori utan några som helst kunskaper/fakta): Batteriet var 100% någon gång under natten, och telefonen slutade ladda. Istället för att börja ladda igen när den gått ner till 99 så väntar den lite för att inte belasta batteriet i onödan. Nu hann den gå ner till 95% innan den började ladda upp igen. Är detta överhuvudtaget möjligt?
     
  2. donfuego

    donfuego Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hittar inte uppdateringen

    Skönt att höra att det inte bara är jag som har detta problem. Trodde faktiskt det var nåt fel på min telefon så jag mailade HTC och fick följande något underliga svar:

    The latest update is not sent out to everyone at once, and that is why you do not get any result when searching for updates on your phone. Nevertheless, you will receive the update as this update is being rolled out. All we ask is for a bit of patience as we cannot send this outdate to everyone at once.​


    Fler som inte kan ladda ner uppdateringen?
     
  3. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hela den uppdateringen man fick är vansinng. Det är rätt många som retar upp sig på batteristatusen. Förstår inte varför HTC inte skickar snabbt en uppdatering på just detta. Eller möjligheten att gå tillbaks till versionen innan.
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Det e bra konstigt, men jag tycker det känns som om Wi-fi hindrar telefonen från att ladda fullt. Min fungerar klockrent nu iallafall, med ändringen i Wi-fi inställningarna.
     
  5. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag har inte wifi på under natten och ändå har jag "batteribuggen". Lampan lyser grönt på morgonen och den står på 100. Drar ur den, lägger undan den i ca 1 min och kollar sen, nere på 96.

    Nu gör jag helt enkelt så att jag stoppar in den i laddaren igen och så laddar den upp sig till 100 igen på ca 30 min (och denna gången stannar den på 100) så detta är helt klart något man kan leva med men det är lite störande :)

    Hade inte detta problemet innan uppdateringen. Är dock fortfarande "nöjd" med uppdateringen trots detta, störde mig faktiskt på 3G-buggen mer.
     
  6. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Batteriet kollar jag aldrig procenten på, räcker att indikatorn visar fullt så är jag nöjd. Men 3G-buggen? Vilken är det och hur yttrar den sig? Orkar inte bläddra mig genom 20 sidor för att ta reda på det.
     
  7. donfuego

    donfuego Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tappar uppkopplingen (1.15.405.4)

    Min Desire tappar ofta uppkopplingen när jag använder den som 3G modem (Internet Sharing) med min laptop. Det räcker dock att väcka den så kommer uppkopplingen igång igen, men det är jäkligt störigt. Fler som har detta problem? Jag har den gamla firmwaren versionen.
     
  8. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Nä nu e jag lite trött på telefonen, imorse var laddningen på 89% igen. Skumt då den fungerat bra sedan jag gjorde ändrade Wi-Fi inställningarna för några dagar sen. Ska testa inatt att slå av Wi-Fi igen ock se om det blir bättring, det kan ju ha vart en ren slump att och berott på något annat, men det känns jäkligt långsökt.
     
  9. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag kör battery graph och jag ser att den släpper ner laddningen efter ca 4 timmars full laddning. Plockar du ur telefonen när den är i en svacka så får du ju inte full laddning. Sannolikheten att du tar ur den i en svacka är relativt liten vad jag kan se.

    Inatt var den full kl 01:42 och 05:32 stod den på 91%. Tråkigt tog tog jag ur den 05:45..
     
  10. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Det känns ju osannolikt att jag skulle ändra inställningarna för att sedan lyckas missa en "svacka" 4 dagar på raken, då den inte laddat ordentligt sedan uppdateringen.
    I vilket fall e det märkligt att det finns svackor i laddningen efter uppdateringen.
     
  11. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Det jag menar är att svackan är ganska kort - den laddar ju igen när den droppat så om du inte tar ur telefonen under de 15-30 minuter som svackan varar så märker du ju aldrig om den laddat ur.
     
  12. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja det har du rätt i. Tittar jag på lite gammal statistik från Battery Snap när jag har haft laddaren i över natten så kan man se att den verkar gå över ca 3,5h perioder med 100% laddning sen går laddningen ner till 89% för att sedan börja laddas igen och efter 1h så är den på 100% där den stannar ca 3,5h igen, osv. (så länge man laddar telefonen förstås)

    Kan förövrigt rekommendera Battery Snap, riktigt trevlig applikation och verkar inte dra överdrivet med batteri själv!
     
  13. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Så min vilda teori stämde :D Men varför i h-e gör den såhär? Bug or feature?!
     
  14. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 345
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det där har vi ju diskuterat ett par gånger nu. :)
    Det är garanterat en bugg. Den SKA köra laddcykler men det handlar troligen om att den ska jobba inom 99.XX%. Upp till 10% som det är nu är absolut inte ok eller rätt.

    Någon har kanske råkat sätta en decimal fel eller nåt.
     
  15. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag bryr mig jättemkt om det här batteriproblemet men jag undrar varför den inte bara laddar fullt och sen låter elen från laddaren driva telefonen?
     
  16. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    3G buggen var att om man inte hade varit uppkopplad mot det mobila datanätet på ett tag så var man tvungen att t.ex. sätta mobilen i flygplansläge och sen tillbaka för att kunna koppla upp sig. Vet inte om alla hade det problemet, vet att det var ett problem för HTC och Tele2 användare.

    Den är borta för mig nu iaf i och med den nya uppdateringen.
     
  17. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Teorin att telefonen "släpper ner" laddningen efter att den laddats fullt tror jag inte riktigt på. Min telefon tappar ca 0,5-1% per timma normalt sett. Men om jag haft den på laddning och telefonen visar 90% när jag tar ur laddkabeln så har den varit på laddning över natten och borde isf endast tappat några få %.


    Edit: Drog precis ur laddkabeln vid 100% (precis när den laddat klar) och 2 minuter senare var batterinivån 99% och då hadejag inte använt telefonen under de minuterna. Så fort laddas den normalt inte ur så när telefonen är fulladdat drainas batteriet fortare initialt (om batteriet verkligen är 100% laddat när det står det).
     
    Last edited: 16 jun 2010
  18. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jag tror ändå att wi-fi e med a påverkar i min telefon ändå. Den hade inte laddat till 100% en enda gång sedan uppdateringen, sen ändrar jag av wi-fi inställningen och den laddar 100% 4 nätter på raken.. Känns väldigt osannolikt att det är en slump. Kan förstås vara så, men i natt ska jag slå av wi-fi helt och se om det laddar ordentligt.
     
  19. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Det har jag ju läst om, men eftersom det inte kom med uppdateringen så trodde jag nån annan bugg menades.
     
  20. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    HTC Legend har precis fått en uppdatering med versionsnummer 1.31.405.5. Detta i kombination med att Desires 1.21.405.2 plockats bort borde innebära att det snart kommer en ny uppdatering till Desire.