Jag skapar en ny tråd om Kringla utifrån denna diskussion, hoppas det är ok. Annars får någon snäll moderator säga ifrån. Via Kringla kan du söka ner i ett 20-tal minnesinstitutioners samlingar, t ex Vasamuseet, Riksantikvarieämbetet, Historiska museet, Tekniska museet, Nordiska museet och Etnografiska museet. Den använder såklart GPS:en för att visa historiska platser i den omedelbara närheten. Idag går vi ut på lite bredare front och marknadsför Kringla för Android. Hoppas på mer feedbak (utöver frågan om när den kommer till iPhone ) Jag har gjort en liten demofilm som jag lagt på vår blogg: http://www.k-blogg.se/2010/07/01/kringla-har-landat/ /Johan Carlström - på arbetstid vid Riksantikvarieämbetet Ps. Missa inte heller "webbvarianten" av Kringla på www.kringla.nu Ds.
Har installerat Kringla och tycker det är en riktigt kul app, hittade massa information man inte trodde fanns via mobilen...! Rekommenderas!
Verkligen en kul app. Sökte där jag står, dvs hemma, och fick upp ett fornminne borta i skogen jag inte hade en aning om. :-D Däremot vet jag om ett gäng hällkistor som inte fanns med när jag sökte på kartan. Enda önskemålet i funktion vore att kunna välja andra/fler parametrar. T ex är jag mer intresserad av ''sten-'' och ''bronsålder'' och mindre av torpgrunder från 1900-talet o dyl. Edit: hittade mina hällkistor, var bara tvungen att gå in närmare på kartan.
´Väldigt intressant app men kan inte finna den i market för min HTC Tattoo . Perfekt med denna app inför semestern
När vi utvecklade Kringla valde vi att stödja Android 1.5 för att inte stänga ute de förhållandevis många Hero-ägarna. Nu när Hero till slut fått sin uppdatering så undrar jag vilka lurar som fortfarande kör 1.5? Att slopa 1.5-stödet skulle nämligen kunna lösa problemet som Tattoo- och X10 miniägare upplever då 1.6 har bättre stöd för olika skärmstorlekar. /Johan
Hej. Himla kul app. Fler sådana! Men jag kan inte få nån ordning på zoomen vid sökningar.. Varje gång jag gör en sökning så zoomar den ner till en omkrets av ca 1 km. Så den hittar aldrig nåt längre bort. Även om jag har utzoomat vid sökning. Vad gör jag för fel? Mvh Tommy Sent from my HTC Hero using Tapatalk
Kul att du gillar appen! Söker du via kartfliken eller "sök där jag står" (knappen på förstasidan)? /Johan
I morgon ska jag åka ner till stuga och kolla om det finns några kul historiska platser i närheten som man missat.
Kul att du gillar appen! Söker du via kartfliken eller "sök där jag står" (knappen på förstasidan)? /Johan[/QUOTE] Jag kör där jag står. Då kommer några resultat upp i närheten. Inga om jag zoomar ut. Om jag kör kart sök så kommer det upp fler, men i klumpar. Sen står sida1 av 36. Hur bläddrar man? //T Sent from my HTC Hero using Tapatalk
Vi kollade på lite scannade dokument idag, och man var tvungen att gå till "länk till källa" (öppna en ny web-sida) för att kunna ladda ner dokumentet och zooma in så det blev läsbart, hade vart bra om man kunde göra det på appen direkt.
Tommy_A: Appen visar 20 träffar i taget, pilen hittar du strax till höger om sökknappen i kartvyn. Elfson: Zooma i bilder är noterat. Jag får tacka så mycket för all feedback både här och i kommentarerna till nyhetsartikeln. /Johan
Helt klart en app värd att tanka ner i sin lur. jag hoppas att det inte kommer en Iphone app innan jag hinner visa denna för farsan Gillar denna grymt mycket, speciellt som man kan visa barn lite historia under semestern
Snygg app. (beundransvärt liten storlek också) Hittade inte så mycket som jag hade trott iof, men det beror ju inte på appen i sig. Kollade runt på kartan i göteborg och norröver. Hade kanske varit kul att ha info i Layar också?
Detta är helt klart en av mina nya favoritappar! Denna borde ju vara obligatorisk på historialektionerna i framtiden för ungarna som har Android-telefoner. PsychoChef >> Försök att ändra sökparametrar, tydligen så får du inte fram allt om det är för många resultat (man får flera sidor att bläddra mellan bredvid sökfältet i värsta fall).
Suverän app! Ett bra sätt att göra "tråkig" information kul och lättillgängligt. Keep up the good work
Trevlig app. Provocerade dock fram en krasch. :-) När progress dialogen visas vid sökning, rotera skärmen och vips så blir det en krasch. Jag gissar att progress dialogen inte blir stängd och uppstädad när activityn stängs vid rotering, gör man inte det själv så får man en ganska knepig exception.
Riktigt trevligt program Det står dock inte speciellt mycket om dom runstenar jag har i mina hemtrakter. Samt att jag tycker texten är lite väl liten. (Sitter på en HTC Legend)
Om ni vill få lite mer changelog-info när det kommer uppdateringar så kan ni följa oss på Facebook där vi syndikerar in vår blogg. http://www.facebook.com/riksantikvarieambetet