(Tele2) Skandal. Konkret lösning/förklaring på obefintlig 3G/Uppkoppling?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av ztargazer, 10 feb 2011.

1. ztargazer

ztargazer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skaffade Tele2 idag med Surf Large. Har haft 3 i 2 år nu och har funkat bra, Tele2 vart billigare bara + att frugan har skaffat det. Hennes internet är toklångsamt så jag valde till Surf L.
    Nu visar det sig att båda våra lurar inte går på 3G (N1 och Desire).
    Vi ligger aldrig på 3Gnätet och enligt kundtjänst så kör jag nu på WCDMA Only för att låsa till 3G men det innebär bara att jag får "Emergency call only".
    Så jag har det att välja på eller världens långsammast uppkoppling, 39kbit/s.
    Jag betalar för 10Mbit...

Har sett att många haft strul med detta men har egentligen inte sett någon konkret lösning/förklaring på det utan det verkar bara som att vissa antingen går ovetandes runt med slö uppkoppling eller så har det funnit en lösning men orkar inte skriva om det.

Vad kan detta vara? Jag har exakt samma geografiska läge som när jag hade 3, då gick det klockrent, full fart. Nu är det 0.

Överst på bilden har ni speedtest med Tele2, undertill med 3 på samma plats samt mellanskillnaden underst.
    Bifogar även Tele2konversationen.

2. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan ju bero på att Tele2 inte har samma täckning på den platsen?
    Om inte 3G fungerar när du låser till det så har du ju antagligen inte 3G täckning där du bor.

3. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Det måste gå att häva köpet om de inte har täckning för den tjänsten du betalar för. Hänvisa till konsumentköplagen så brukar företagen ge med sig ganska snabbt.
    Illa är det i alla fall, du har inte lust att dela med dig om vilken stad du är i?

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kan säga att Telenor inte garanterar täckning. Kanske så med andra operatörer med. Att ha 3G täckning enligt dem är tydligen ett privilegium.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

5. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag undrar om du inte har samma fel som jag har. Jag har skrivit om det tidigare här under allmänt.

Det är antagligen så att Tele2 gjorde en körning på natten mellan den 1 och 2 februari för det var då problemen började med att telefonen inte kan ansluta till nätet.

Jag stänger av min Spica när jag kommer hem på em och sätter på den på morgonen när jag går.
    Tidigare anslöt den direkt till nätet utan problem men sedan den 2 februari klarar den inte det trots att jag har full täckning enl signalstyrkemätaren men trafikindikatorn (den med bokstäver 3G, H, E o G samt pilar upp o ner) är borta.
    Något fel är det på nätet för ibland när den är framme så går den först över på roaming R och sedan försvinner den för att komma tillbaka alltid på samma platser bla pendeltåget mellan Ulriksdal och Helenelund norr om Stockholm.

Pröva att göra så här för det funkar åtminstone för mig:
    Gå in i Växlaren och sätt på WiFi ( du behöver inte ha något nät att kunna ansluta till) inom en kort stund dyker trafikindikatorn upp bredvid signalstyrkemätaren och telefonen ansluter till 3G.
    Då kan du stänga av WiFi och gå ur Växlaren. För har du väl lyckats ansluta så brukar det funka resten av dagen även om nätkontakten bryts, annars gör om proceduren.

Om det inte funkar så försök att ansluta till en WiFI-spot och logga in igen på ditt gmailkonto om det behövs. Stäng sedan av WiFi och se om det fungerar.

Ovanstående ska göras precis efter du satt på telefonen.

En sak till!
    Det är alltid enligt Tele2 fel på din telefon aldrig på deras nät.
    Du måste alltid göra en formell Felanmälan annars så finns inga fel att åtgärda.
    Det är mycket svårt att få göra en felanmälan antingen ber de dig att återkomma efter du har sprungit runt på olika platser med olika telefoner och olika simkort och verkligen konstaterat att det ändå kan vara fel på deras nät.
    Då försöker de hindra dig att göra en Felanmälan ändå eller så kopplar de runt dig till massa olika människor under förespegling av att dom ska koppla till någon som ska ta uppgifter för felanmälan och tröttnar du inte då så kopplar dom oftast bort dig bara.

Mycket viktigt är att du får ett felanmälansnr annars är ingen felanmälan formellt gjord och sedan gäller det att ligga på efter någon vecka med telefonsamtal och mail tills dom återkommer på telefon och meddelar att nu har dom gjort en grundlig undersökning och de har inte hittat något fel överhuvudtaget allt är i sin ordning så de vill skriva av felanmälan.
    Begär då att få det skriftligt på mejl eller vanligt brev och gör en anmälan till PTS

Ungefär 2-3 dagar till 2 veckor efter telefonsamtalet brukar felet försvinna.

Last edited: 10 feb 2011
  6. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Fortfarande en oren accept om man har lovats av en fysisk person vilket gör att man kan häva köpet.
    Man ska alltid prata med en person som garanterar att det fungerar för då har man lagen på sin sida. Det som lovar måste de hålla, annars är bollen på din planhalva. Nu vet jag inte om det är fallet så jag kommer inte spåna på här men om en person från comviq har sagt att det ska fungera, skriv det här så hjälper jag dig utforma det brev so du kommer behöva skicka för att häva köpet. Har läst en del konsumenträtt :)

7. pumpe3

pumpe3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    OnePlus 7T
    Du vet inte om någon med Telia har fungerande 3G där du är? Telia och Tele2 delar ju yttäckning även om allt annat skiljer i transmisionen mellan dem.

8. ztargazer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tackar vänligast för tipsen. Jag känner att detta är inget bolag för mig.
    Jag har inte tid att gå igenom dessa procedurerna och även om jag får 3G 1 av 100 försök med 0-1 pinne så räcker inte det. Jag är i behov av att kunna ringa och det kunde jag med tex 3 med full täckning på samma platser. Jag befinner mig i Svalövs kommun, Skåne.
    Återigen tack för din tid dock, vill inte låta otacksam mot dig!

Jag beställde online. Därigenom fick jag information som berättade för mig att med Mobilsurf Large är hastigheten upp till 10Mbit/s. Undertill i det "finstilta" står det att med ett surfpaket kan man surfa med Turbo 3Ghastigheter upp till 7,2mbit/s.
    Jag betalar gladeligen för 10mbit/s om det kan ge mig större chans till 7,2mbit/s men nu har jag som absolut bäst 154,7kbit/s där jag med 3 hade 2322kbit/s.

Jag känner mig lurad.

9. ztargazer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nix, men jag gick utifrån den informationen deras hemsida ger mig, bifogar skärmskott på kartan som visar vilken hastighet/täckning jag kan förvänta mig på min adress.

10. ztargazer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fy f*n.... Vad besviken jag är på Tele2. Dom typ klickar en, hon copy pastade ett standardsvar. Tele2 är sämst!

Hej och välkommen till Tele2! Du pratar med ***. Vad kan jag hjälpa till med?
    10:26 Hej **, vi talade igår. Jag heter ***. Jag har testat allt i min makt nu och även frugans lur + några gamla. Jag får bara emergency call och kan inte stanna på 3G nätet. Enligt er hemsida ska jag kunna ha 3G+ här ute
    10:27 jag vill ha hjälp att häva mitt köp, jag anser att ni inte kan hålla vad jag betalar för
    10:27 Om du vill göra en uppsägan ska du ringa in på 0772-25 25 25 för att begära det.
    10:27 Men jag kan inte ringa längre, emergency call only
    10:28 Du kan alltid ringa från en annan telefon. Om du vill begära en uppsägan skriftligt ska du skicka ett brev till Tele2 Sverige AB, ATT:Uppsägan 10666 Stockholm.
    Det ska innehålla ditt namn, personnummer eller telefonnummer till abonnemanget, om du vill göra en uppsägan mot slutfaktura eller vid uppsägningstidens slut. Samt din underskrift och namnförtydligande.
    10:29 :( Vad synd, jag blev väldigt besviken på Tele2. Inget ont menat mot dig men känner mig väldigt lurad. Nåja, ha en bra dag :'(
    10:29 Ingen fara, trevlig helg.

11. ztargazer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Snackat med Tele2. Jag fritar gisslan (mitt telenummer) genom att betala en klumpsumma, dvs min bindningstid. Det var trevliga två dagar med Tele2...

12. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Fyfan vad dåligt, de väntar medvetet till efter ångerrätten är borta så man måste ge upp sina rättigheter. Det här borde anmälas till konsumentombudsmannen.
    Och maila Plus!

13. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Om vi bortser ett ögonblick ifrån att det är illa att det inte fungerar som det ska så beror det helt och hållet på var han har köpt telefonen och abonnemanget om man har ångerrätt eller inte. Om han har köpt det i en butik så har han ingen ångerrätt enligt konsumentköplagen, däremot är det alltid 14 dagar ångerrätt vid köp på nätet eller via telemarketing. Sen kan jag ju anse att man kan alltid vara flexibel och smidig som operatör

14. ztargazer

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra idé, mailade båda med länk hit.

15. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jag vet inte om det är så överdrivet fult av Tele2 att vänta i 14 dagar?
    Gissningsvis handlar det om att de ska slippa jobbet med att flytta tillbaka numret till den gamla operatören om kunden skulle ångra sig.

Jag ser dock inte hur man som kund skulle påverkas negativt av det, utöver att man får vänta i 14 dagar.

16. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Åtminstone Telia gör samma sak med fast telefoni, alltså; de väntar med att koppla in till efter ångertiden.

17. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Ja , just 14 dagars ångerrätt är till för att man ska kunna pröva produkten inte sitta och fundera på om man vill ha den ö.h taget.
    Utöver det så är det tough luck för TS, jag vet en hel del ställen där jag som har tele2 har full täckning och de som har 3 har skitmottagning eller ingenting, så att säga att tele2, de är ju skit är inte sant, det beror helt på var antennerna ligger.

18. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Om du använder/påbörjar en tjänst (vilket tråden handlar om) så har du inte längre någon ångerrätt, oberoende av om 14 dagar har passerat eller ej.
    För varor i övrigt (utöver vissa undantag) så har man möjlighet att "undersöka" varan, men inte att regelrätt använda den.

19. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

På samma sida står dock:

Råkade du möjligen befinna dig inomhus när du testade? Måhända förväntas du klättra upp i något träd eller skaffa dig en skylift för att få fullgod täckning. Men skämt åsido... Om det är viktigt med täckning (och det är det naturligtvis) och man inte bor i någon storstad så kan det vara en god ide att skaffa sig ett billigt kontantkort för att testa en ny operatör innan man binder upp sig mot en okänd täckning. Det faktum att en annan operatör med sina master har gett dig god täckning på just denna plats är inte alls någon garanti för att alla operatörer skulle ha god täckning där.

m v h Henrik

20. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Fråga:

Var ditt simkort från Tele2 helt oanvändbart tills efter 19 dagar?

Ett tips från min sida är att ALLTID köpa ett kontantkort och testa sin operatör.
    Flera har gratiskort som man kan köra på.

// A