Är den värd att köpas? (Galaxy alltså)

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av Cim-Inc, 10 feb 2010.

1. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Har fått erbjudande att köpa en helt ny Galaxy (vit dessutom) för c:a 2700kr, är det värt att köpa? Kommer mjukvaran uppdateras? har man tillgång till betal-appar på android market? är batteritiden rimlig (och typ hur lång är den)? finns det vettiga on-screen tangentbord att få tag i till den?

2. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag skulle aldrig, aldrig råda någon att köpa en Galaxy.

OM du får ett exemplar med fungerande hårdvara så kan det vara en OK lur att labba med för custom ROMs och så (lätt att roota), men annars - stay away.

3. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

det var det jag var rädd för... :P har hört och sett det på random sidor, men kände att det är bäst att fråga här!

4. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Köp inte Samsung överhuvudtaget. Satsa på ett företag som bryr sig om sina konsumenter. Samsung vill bara sälja, sen skiter dom i dig! Finns många alternativ som spöar dem!

5. phete

phete Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Samsungs sätt att ge dig nya versioner av android är att försöka sälja dig deras nästa telefon :)

Kort svar: nej!

6. gtfource

gtfource Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förstår inte allt gnäll riktigt, har en galaxy som jag haft sen i höstas. den har krånglat men de har lagat den och nu fungerar den.
    Sen nu kör jag 2,0 funkar kalas... snabbare än förut
    Köp klart värd pengarna, tänk vilka andra telefoner man får för samma pengar....

7. noshlo

noshlo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2.0

Vart fick du tag på 2.0? Custom rom eller ?

8. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

9. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Visst, jag tänker också försöka få in 2.0 sedan, men frågan handlar inte om det. Jag nöjd med min Galaxy och den har inte krånglat alls. Problemet är att Samsung som företag beter sig som om de tror att konsumenterna är lättlurade nuförtiden. Det tror inte jag, tvärt om så finns det en otrolig kraft i alla forum världen över som på detta sätt visar sitt missnöje.

Det är säkert inte möjligt att mäta i siffror, men min övertygelse är att Samsung förlorar mer på att göra så här än de hade gjort om de enkelt och lätt hade släppt 2.0 till i7500. Sedan kan man ju inte kräva 2.x givetvis.

Jag köper aldrig en Samsung-produkt igen! Trovärdigheten är noll nu!

Till er som funderar på Galaxy 2, vem säger att den kommer att uppdateras? Ingen!

10. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    @Matenrou
    Du har kört Galaxo rätt länge va? Funkar precis allt i den, eller är det en massa strul hela tiden? Är det värt besväret eller ska man vänta lite tills 2.0 eller 2.1 börjar funka?

11. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

håller med Mixxno.. det är inte telefonen som så, det är företaget som så som gör att jag "bojkottar" dom ;)

Har kört galaxo sen 1.0 (numera 1.1) och den funkar utan problem.

Kommer byta till 2.1 romen sen.

12. Matenrou

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Som phrost säger så fungerar galaxo felfritt, om inte bättre än vanliga. Plus att man har 5st homescreens istället för 3(Tror du kan välja hur många du vill) :P

Jag väntar själv på att gaosp ska få mer att fungera så den kan komma ur test stadiet. Kameran, gps osv är ganska viktigt för mig.

13. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Förlåt om tråden spårar ur lite...

Det låter frestande att testa galaxo, men man har ju inte tid med att försöka om man misslyckas med att roota osv. Är ju helt novis på sånt.

Det har ju skrivits en massa om root här på forumet men jag inte satt mig in i det ännu. Finns det någon "klockren" guide för en nybörjare eller är det ett pill utan ände innan man lär sig?

Har ni nåt förslag på bästa väg för att lära sig?

14. Matenrou

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Följ denna guide så ska det inte vara så svårt, http://forum.hdblog.it/showthread.php?t=5446 (Kan behöva registrera sig för att se alla länkar, står på italienska men alla forum är typ likadana så jag lyckades registrera mig utan problem, efter det kan du välja att visa forumet på engelska)

Det "svåraste" är nog att hitta alla filer som behövs :P Men det står i guiden hur man gör det.

Ok back to topic.
    En galaxy för 2700 är billigt, det är som sagt en 2.1 update pågång. Dock inte officiel så det är ju inget man kan lova om att den kommer bli av eller fungera buggfri.
    Om du köper den så förvänta dig inte någon officiel update av samsung.

Innan du gör ditt val så kolla gärna på acer liquid, några hundralappar dyrare men lite bättre. Finns också Huawei U8220 på tre.se, kostar bara 2395.

15. Truxx

Truxx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tråden har spårat lite, men jag ska försöka svara på dina frågor sakligt.

Om du är lite dataintresserad och kan tänka dig att roota den kan det vara värt tycker jag. Mjukvaran kommer ju som sagt troligen uppdateras, men inte officiellt av samsung.
    Betalappar har du ju inte till någon telefon i sverige (om man inte rootar), så där är galaxyn lika dålig som alla andra.
    Batteritiden är dålig. Men jag klarar mig dock nästan alltid över dagen utan att behöva tänka allt för mycket på det. Batteritiden är lite sämre än andra lurar men inte totalt värdelös.
    Tangentborden är väl okej, finns inte bättre till andra androider, men jag tycker nog skärmen är lite väl liten för att skriva ståendes. En extra halvtum skulle göra underverk...

Skulle aldrig rekommendera någon att köpa en ny galaxy av samsung. Dels priset men mest av principskäl. 2700 är dock ungefär halva nypriset, och inget går ju till samsung, så kanske inte så dumt. Telefonen har ju trots allt android och allt vad det innebär och en hyfsad community (jämfört med acer och huawai iaf) som verkar kunna få fram en 2.1 uppdatering.

Men ett tips kan nog ändå vara att läsa på om Huawaien. Bra pris, och inte mkt sämre prestanda än galaxyn.

16. mbee

mbee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu finns den inte kvar längre men i förrgår fick man en galaxy i7500 för 232euro handyattacke.de ny.

17. leiden

leiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Skulle aldrig köpa en Galaxy ens för de pengarna, själv sålde jag precis min för 500 kr. Jätteförlust för min del men nu kommer den i alla fall till användning, annars hade jag tänkt köra över den med bilen.

18. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    ja, eller om ett stolsben är lite för kort... :-)

19. asimov

asimov Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    @leiden : grattis, du har visst ett pengaträd i trädgården :-)
    Själv är jag fast med min Galaxy i minst 18 mån till, jag gör det bästa av det, för det är trots allt en bra smartphone. Men om nån undrar: Köp EJ samsung android produkter, du kommer bara känna dig lurad som konsument, då samsung behandlar dig som luft efter köpet..

20. Woopher

Woopher Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köp inte!