reklamen på startsidan idag - tummen ner!

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av selektha, 8 mars 2012.

1. selektha

selektha Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är 100% med på varför man måste ha reklam på första sidan det är jag verkligen och därför kör jag INTE med adblockers och liknande.

MEN! i morse när top bannern var en film med autostart samt att det var en 3 kampanj som överlappade botten av sidan fick mig att se rött, jag hatar verkligen sådan typ av reklam, i normala fall brukar jag ta mig tid att klicka på en banner då och då för att försöka gjöra någonting för er men med dessa banners så stängde jag bara fönstret av ren reflex då min burk gick upp på 100% CPU direkt = dåligt för övriga saker jag jobbar med.

Vad tycker igentligen ni andra om popup/popover reklam och autostart på flashfilmer(reklam)?

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Saker ska inte röra sig om man inte ber om det.
    Tar bara över intresset från vad man letar efter.

Sen att den är större än loggan på sidan ... ja, det skulle inte jag
    tillåta på min site.
    Fast - Swedroid får säkert bra pengar för det och det är ett måste för
    att de ska kunna gå vidare så vi får väl helt enkelt ta det.

3. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Bannern som åsyftades i selekthas inlägg blev kortlivad då den bara var FÖR påträngande. Den togs bort efter en halv dag eller så. Vi testade och konstaterade att den inte var ok.

Nuvarande flashbanners är dessvärre här för att stanna. I två år gjorde vi allt vi kunde för att undvika enerverande flashbanners och animerade banners öht, men den ekonomiska verkligheten är en helt annan än vår naiva ideologi.

Vi fick helt enkelt bita i det sura äpplet och acceptera att vi inte har råd att driva sajten (serverdrift, bandbredd, skribentkostnader, resor, licenser/mjukvara, inköp och så vidare) och gå back månad efter månad. Ingen gillar ju heller att arbeta heltid utan lön.

Donationer och Flattr och liknande lösningar skulle inte ens täcka en femtedel av vad våra banners gör, så det är dessvärre inte ett realistiskt alternativ.

Vi har förstås 100% förståelse för de som hatar våra/alla banners, men då finns alltid AdBlock och liknande addons att tillgå för alla vettiga webbläsare på marknaden.

holck gillar detta.
  4. slibit

slibit Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Men kan ni inte också ha en donationsmöjlighet för de som vill donera? Det finns säkert många som mer än gärna kan donera lite då och då.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

5. mannyb

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Vi har spånat fram och tillbaka på det, men vi vill inte känna att vi bara tar era pengar utan att ge något tillbaka. Om vi drar upp ett donationssystem så kommer det ske i samband med att VIP-konton eller liknande införs, där medlemmen får lite bonusfunktioner (större avatar, reklamfritt etc).

Vi har bara inte funnit en rent praktisk lösning för detta ännu. Det finns en del inbyggda funktioner i vBulletin och det finns plugins, men det är inte helt problemfritt att få det att fungera exakt som vi vill.

Det kommer dock, förr eller senare.

slibit gillar detta.
  6. slibit

slibit Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Det låter ju som en bra idé, man får lite belöning om man donerar. :)

7. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Låter som en bra idé mannybmannyb;
    Då har ni en som donerar här

Sent from my GT-I9100

8. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

För mig segar dessa flash-filmer ned datorn något fruktansvärt. Till stor del är det kanske mitt eget fel, beroende på hur jag brukar använda forumet.

Jag börjar på startsidan, mittenklickar där på alla rubriker som jag vill läsa, då får jag varje rubrik i en egen tab. Sedan stänger jag taben med startsidan och får fram en färdigladdad tab med första rubriken. Där mittenklickar jag återigen på varje ämne som jag vill läsa och varje tråd hamnar i en egen tab.

Fördelen med detta förfarande är att jag inte behöver vänta på att någon sida skall ladda, jag har alltid färdigladdade tabar som kommer fram när jag stänger nuvarande tab. Dock innebär det också att jag har ett 10-tal tabbar öppna samtidigt i webläsaren.

Med flash-filmerna segades min dator ned så att det tog flera sekunder att växla tab. CPUn jobbar för fullt, fläkten går på högvarv och till och med högtalaren började pipa för att datorn blev för varm. Då kom jag på lösningen:

killall plugin-container

I flash-rutorna kom det fram en ledsen gubbe som sade att flash hade krashat, vid tangentbordet satt det en glad gubbe vars dator gick som ett spjut igen. Dock krävs det att jag gör manövern med killall flera gånger efter att ha öppnat flera tabbar.

m v h Henrik

9. mannyb

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag förstår om det är vansinnigt frustrerande om flashannonserna segar ner datorn. Jag har själv inte upplevt det, men jag surfar inte på samma vis som du gör, så det betyder inte att något är fel i din ände.

Jag kan dock inte göa annat än att råda dig att blockera våra annonser om det är så frustrerande. Det hade jag gjort omedelbart om min dator blev seg av dem. Det är dessvärre inte möjligt rent ekonomiskt för oss att ta bort dem.

Antingen är det Swedroid med flashbanners eller inget Swedroid alls, och jag tror att de flesta förstår att vi som äger sajten inte gärna lägger ner en framgångsrik verksamhet av snäva ideologiska skäl :) Swedroid är utöver att vara ett förbaskat roligt projekt ett företag, inte en ideologisk verksamhet.

10. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Om ni får större intäkter av videobanners kan man kanske tillåta dem men ha dem pausade tills det att användaren faktiskt klickar på play? Drar inte CPU som flashbanners hela tiden gör och iaf för mig är det mer intressant.

Skulle tex lätt ta mig tiden att kolla på presentationer av nya telefoner och div elektronikprodukter innan jag surfade vidare.

11. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Det är framförallt flash-animationen från action-filmen "In time" som slöar ned min dator. Ett par tre sådana verkar jag kunna ha öppna i olika tabbar, men när det blir över 10 går det segt. Det var värre för ett par dagar sedan då denna reklam upptog en större andel. Nu flyter det på hyffsat och jag har lärt mig hur jag slår ihjäl flash när det segar ned för mycket.

m v h Henrik

12. mannyb

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag förstår precis vad du menar och jag skulle mycket gärna se en sådan lösning på Swedroid. Bannermaterialet vi erbjuds är dock som det är och det finns inte en chans på jorden att annonsörerna skulle skräddarsy sina banners på så vis enbart för en sajt som Swedroid.

Alla banners ni ser här rullar på dussintals andra sajter samtidigt. Om vi inte tar vad som erbjuds så får vi ingenting alls. Det är den krassa verkligheten. Vi har inga möjligheter att själv jaga annonsörer och fixa sådana tekniska lösningar. Det vore ett heltidsjobb i sig och det skulle sannolikt halvera våra inkomster vilket innebär att vi återigen går back månad efter månad.

13. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jo jag förstår att ingen kommer skräddarsy sina banners bara för er, hoppades på att ni kanske hade ett par alternativ åtminstone som gav olika mycket intäkter men irriterade användarna mer eller mindre. Så verkar dock fallet inte vara och det är ju synd

Sent from my HTC Desire HD