Lotus Notes använder man för att både server och klient går med fördel att köra på Linux. På mitt jobb är både server och klient på linux. Jag tycker produkten är bättre än Outlook (som jag tvingats använda tidigare) men smaken är ju som baken.
Lotus Traveler för Android kör vi i beta. Detta fungerar utmärkt, med min HTC Hero. För att köra detta måste ditt företag vara medlem i IBMs betaprogram. Sen är det bara att installera. Jag tror det är dax att starta lite lobbyarbete mot din IT-avdelning. Lotus Traveler kräver Android 2 eller senare. Så jag körde in en av Elelinux rommarna för att uppnå detta.
Lotus Traveler är skitsnygg på Android!
Som tillfällig lösning finns "TouchDown for Exchange", som du redan verkar testat. En 30-dagars demo finns på Android Market. Annars finns den kommerciella varianten att få tag på annat håll om du letar på rätt ställe. Tyvärr kan vi ju ännu inte köpa appar i sverige, annars hade jag köpt denna app sedan länge.
TouchDown är inte lika snygg lösning, men den fixar Corporate lookup av adresser i stora adressboken, vilket är en nice feature.
Här en guide hur du kommer igång med TocuhDown:
http://learninglab-bth.blogspot.com/p/tips-tricks.html
När man ansluter med ActiveSync mot Travlererservern tänkt på detta.
Servernamn är: traveler.yourcompany.com/servlet/traveler
Det går alltså inte att bara skriva in servernamn.
Användarnamn är din epostadress och inget annat.
Lotus Traveler Android i skarp version väntas dyka upp någon gång under hösten.
Last edited: 23 juni 2010