Klantade till Root/flash - kan mobilen räddas?

Diskussion i 'Magic' startad av TePeL, 31 maj 2010.

1. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hejsan,

jag satt och pillade med mobilen igår kväll, tanken var att flasha om till Cyanogen ROM. Det har dock skitit sig och nu undrar jag mest om det finns något sätt att rädda mobilen eller om det blir att slänga den helt enkelt :(

Det jag gjorde först var att följa instruktionerna här, då jag hade uppdaterad mobilen via HTC's senaste ROM:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=680359

Efter detta körde jag instruktionerna på denna sida för att byta Radio, då det inte gick att flasha Cyanogen ROM (fick felmeddelande och läste att den krävde äldre version av Radio): http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=680359

Men tyvärr så klantade jag till det - jag använde följande sekvens:

Men jag borde flashat med hboot-1.33.2010.img istället!

Efter sista kommandon bootade mobilen om och då blev det en bootloop, fick upp HTC logga en stund sedan svart skärm och den startade om igen.

Sedan dess har jag testat en del saker, bland annat köra dem olika RUU update filer (.exe filer såsom den senaste som laddas ner direkt från HTC). Nu verkar jag inte få bootloopen ens längre, oavsett hur jag startar mobilen (home + power, back + power, bara power) så kommer jag upp till detta skärm:

Kopplar jag in USB kabeln så visar det USB bakom RUU teksten (orange).

Jag kan använda fastboot med inte ADB - det går med andra ord inte att göra en goldcard för jag kan inte få fram mitt SD-korts CID (eller finns alternativa sätt?).

Om jag försöker flasha om något via fastboot får jag följande felmeddelanden:

Jag kan tillägga att om jag försöker uppdatera mobilen med RUU fil så får jag ett felmeddelande om jag försöker med dessa två:

RUU_Sapphire_HTC_Europe_2.17.401.2_HTC_Nordic_release_signed_NoDriver.exe
    RUU_Sapphire_HTC_Europe_2.20.401.2_HTC_Nordic_release_signed_NoDriver.exe

ser ut som detta:

Försöker jag med en av dem nyare filer:
    RUU_Sapphire_HTC_Europe_3.05.401.1_test_signed_NoDriver.exe
    _HTC Magic_RUU_Sapphire_HTC_Europe_3.05.401.3_release_signed_NoDriver.exe

Då går den igång och det verkar gå bra tills den börjar med "Updating Radio" - där blir skärmen svart och sedan fastnar den på 36%, har testat lämna den där under längre tid men inget händer mera.

Är det kört?

Jag verkar ha lyckats få in en felaktig kombination av hboot/radio/spl med alla mina försök, kan som sagt komma åt fastboot men inte ADB så ja.... finns något sätt att rädda mobilen eller är det bara att kasta och ta tillfallet i akt och skaffa Desire istället :P

Tacksam för svar (och jo jag vet att jag borde läst bättre osv osv men skit samma, jag har klantat till det och undrar bara om det är helt körd eller om det kan finnas en räddning)!

//J

2. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har du provat flasha tillbaka 1.76.2007 ?

Edit: Eller det kanske inte går nu när jag läser igenom din post ordentligt.

Last edited: 31 maj 2010
  3. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tackar för svaret - det fanns ett till svar med länk till en tråd tidigare, den verkar dock tagits bort av någon anledning - håller på läsa igenom den tråden nu dock och testar lite som föreslås där. Måste dock ladda batteriet först.

Dem flesta som har haft liknande problem skriver att dem kommer till 81% när dem kör RUU update, jag kommer inte så långt utan fastnar i omflashning av RADIO. Ska testa lite med olika RUU filer och se om det ger resultat.

Det jag inte riktigt förstår är felmeddelandet jag får när jag försöker flasha radio via fastboot - den säger alltså "signature verify failed". Vad beror detta på? Vart finns signaturen, vad är det som hänger ihop med vad?

4. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Antagligen för att radiobilden är inte komplett, menar dom kollas upp mot varandra när dom läggs inn (radio - SPL)

Edit: Ser ju nu också att du har en låst SPL, så ditt enda hopp är nog att få till en RUU uppdatering på nått vis.

5. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ok - så inget sätt att få in en ny/annan radio om man inte har tillgång till adb?

Hittade precis denna tråd där det finns beskrivning hur man kan få fram CID så det går att göra en goldcard - får ge mig på det och se om det ger resultat :)

Finns det annars någon marknad för mobiler i skick som min? Var ju redan lite sugen på att skaffa en Desire innan... kan man få en slant för denna så får jag kanske skita i att ägna åt resten av dagen på att försöka fixa och göra annat istället :)

6. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ingen aning, det beror ju på om det går att "låsa" upp den. Annars är det väl reservdelar för en skrotnisse som gäller.

Kan bara hänvisa dig till XDA forums, det är garanterat någon som varit i din sits förut..

Edit: Ser ju nu också att du har en låst SPL, så ditt enda hopp är nog att få till en RUU uppdatering på nått vis.

7. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo sitter och läser en hel del där, har faktiskt en tråd där med redan. Men det verkar som att jag varit aningens av en udda fågel i och med att jag på något vis har lyckats flasha in icke-kompatibla komponenter :S

Men men jag kämpar vidare - har ju trots allt en känsla att det faktiskt ska gå att låsa upp, då det går att flasha via RUU och fastboot funkar. Bara man lyckas komma åt rätt grejer och nollställa hela rubbet.....

8. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jaja, lycka till oavsett. Är tom för tips.
    Hoppas du får det till. Håller en knapp på att RUU är en del av nyckeln.

9. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tackar! Jag hör av mig om jag får ordning på det hela :)

10. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

kan du inte göra en nandroid restore? den går väl att göra via fastboot?

11. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hejsan!

Hur gör jag det? Har inte gjort en nandroid backup så jag har inte filerna är jag rädd :(

Jag bokade framgång genom att plocka rom1.zip från en RUU update, sedan skickade jag den till mobilen med fastboot -s HTxxxxx flash zip rom1.zip

Den gick igenom så nu har jag en "korrekt" fastboot (förut hade jag enbart RUU) och HBOOT, men ingen recovery - försöker jag boota in recovery eller starta vanligt så blir det HTC logo bootloop. Jag har mismatch mellan min HBOOT och Radio men lyckades ännu inte på något vis fixa det:

Finns en hel del mera info och förslag i min tråd på xda.

Så jag är fortfarande fast... men känslan är att det borde gå att fixa på något sätt. Bara jag hittar rätt sätt ^^

Jag kan förresten tillägga att jag - efter att kört rom1.zip - INTE kan köra fastboot kommandon längre, eller dvs det blir remote failed/refused:

Det underlättar inte en Nandroid recovery antar jag... men om jag vet exakt hur den görs och kan få tag i filerna kan jag nog återskapa mobilens förra "skick", dvs RUU Hboot där jag iaf kan skicka fastboot kommandon....

Jag kommer dock inte på något sätt in i adb såvid jag vet.

Last edited: 3 juni 2010
  12. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är osäker på vilken version av SPL som följer med "standard" uppdateringen med Sense här i norden. Antagligen .0008 eller .0009. Du kan kanske ta en chans och skicka in den med at den hängde sig under uppdateringen till Sense. Och därför är radion den gamla.. Detta ställer givetvis en del moraliska frågetecken ;-)

Har du testat med att köra en standard 3.05 RUU i denna status?

13. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Japp jag har testat med dem flesta RUU filer som finns ;)

Den allra sista uppdateringen som laddas ner från HTC officiellt har .0009 - jag kan lägga in den istället om jag vill, jag kan i princip återskapa båda situationer nu jag vet hur - dvs om jag kör en RUU som hänger sig vid 36% så är jag tillbaka där jag bara har RUU uppdate - därifrån kan jag köra fastboot -s kommandat och flasha en rom1.zip för att få tillbaka vanliga fastboot och Hboot men då kan jag som sagt inte skicka kommandon mera.

OM jag nu skulle skicka in den - i vilket läge vore då "smartast" ?

Är SPL förresten samma som HBOOT eller? När jag kör en RUU så visar den att jag i nu-läget har 3.05.401.1 i mobilen.

14. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag testade förresten även att flasha med rom.zip (det finns 2st i senare RUU filerna: rom.zip som innehåller boot_special.img, hboot och radio.img och rom1.zip som innehåller boot.img, recovery.img, system.img och userdata.img).

rom1.zip går bra, men rom.zip då fastnar den i RADIO:

Den hänger sig vid 97 där, sedan efter ett tag så drar jag ur USB sladden så får jag FAILED meddelandet...

Jag har i övrigt ett till alternativ jag kom på - när jag kör in rom1.zip bootar inte mobilen om direkt. Och då går det ff att skicka fastboot kommandon. Men jag får då ff signature verify error om jag försöker skicka in annan recovery - gissar att den är på perfektSPL då? Går det att fixa det innan jag bootar mobilen på något vis?

//J

15. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

När man pratar SPL/HBOOT så brukar man väl i stort sett prata om samma sak. HBOOT är mer den bilden du ser när du bootar den i "HBOOT"-mode. (fastboot+volym ned, eller ON+volym ned)
    Har du provat flashat en radio via det där sättet du har klarat bytit SPL? Evt prova flasha en äldre radio av 6.35 versionen? tror det finns en som heter .10.17?
    Vet heller inte vilken som följer med som "standard"..

16. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Så bara så jag har saker och ting rätt för mig: när jag kör det där fastboot flash zip kommando då byter jag SPL? Och så en del med den... dock ej Hboot och Radio - det verkar vara där mitt problem ligger, att jag lyckades flasha in icke kompatibel radio med hboot jag har. Men när jag försöker flasha recovery eller hboot får jag ständigt felmeddelande kring signature verify error - antagligen pga att jag bytte tbx till perfektSPL när jag körde RUU :'(

Frågan är varför den hela tiden hänger sig när jag försöker uppdatera/ändra Radio - är det pga det är fel kombination med HBOOT som ligger i nu, eller kan det på något vis vara så att ROM:en i mobilen (eller vad kallar man det - fasta minnet där infon lagras... CMOS/BIOS i en dator typ) har förstörds såsom man kan förstöra en hårddisk med bad sectors osv?

Lite av en cirkel jag hamnat in... hur bryter man den! ;)

Om det är så att den hänger vid uppdatering av radio pga fel HBOOT version så finns det något sätt att få in en äldre HBOOT? när jag testar med rom.zip från äldre RUU blir det väl felmeddelande pga att det är en äldre MAIN version... osv osv. Som sagt... lite cirkelresonemang på allt tyvärr :(

Kan man på något vis gå in och ändra i sådana zip filer? Jag testade men då gick det inte att spara, är det pga att dem är signerade? Jag tänkte om man kunde lägga in en annan hboot eller radio i en annars fungerande zip fil, t.ex...

//J

17. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Eller går det annars på något sätt att totalt radera radion på mobilen från fastboot?

Det jag undrar i övrigt är - när jag har gjort en flash av rom1.zip så kan jag fortfarande inte komma in i recovery (för evt wipe eller så) - den går i bootloop om jag försöker, som om jag försöker starta den på vanlig sätt.

Har testat lite med goldcard proceduren - kan det vara lösningen? Det gick dock ej, fick felmeddelande på CID/model ID/main version även då - kanske innebär att det inte var en rätt gold card dock, jag fick med en Sandisk 4Gb till min Desire som jag evt kan testa med också...

//J

18. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Då har du inte ett goldcard..om du får CID fel.
    Kom ihåg att välja fysisk enhet om du använder HxD Hex editor

19. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag vet att det har funnits nandroidbackuper att ladda ner här på swedroid. Jag såg att man behövde starta ett adb shell för att göra en nandroidbackup via datorn. Men om du har tillgång till fastboot kan du väl komma in i recovery? Kan du inte lägga en nandroidbackup på sd-kortet(går ju även att göra genom att plugga in kortet i datorn och kopiera över) och sen in i recovery och göra nandroid restore?

20. TePeL

TePeL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag vet inte om vi snackar om samma sak med recovery? Innan jag fuckade upp allt så hade jag iaf tillgång till ytterligare ett "menu" där man kunde välja "wipe" och lägga in t.ex "update.zip"

Den menu:n har jag inte kvar/kommer jag inte åt - det är dock därifrån man gör android restore eller?

Adb shell lyckas jag inte med - hittar inte mobilen.
    Men kanske får ägna åt lite mera tid att testa med annan sd kort och försöka få korrekt gold card.

Jag har hittat 2st olika sappimg filer via olika sidor - en är ca 65Mb den andra runt 100Mb. 65Mb filen är en äldre version (äldre RUU filer ligger runt den storleken med) och gav mig CID fel om jag minns rätt. 100Mb filen gav mig main version fel, att den var äldre :S

Går det att köra in en äldre version OM man har rätt gold card över huvudtaget? Problemet är väl att jag har en ny ROM installerad just nu, 3.05.401.1